• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning, försäkring,besiktning

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vad händer om man av misstag kör med avställd husbil som har gällande
helförsäkring(årsförsäkring) och är besiktigad. Vad händer om man t ex råkar ut för en olycka, bli stoppad i en trafikkontroll etc. Kan lätt hända om man ofta ställer på och av. Jag vet att man får köra närmaste väg till besiktning men det är inte det som är fråg@n
Är det någon som vet och inte gissar. Tacksam för svar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som huvudregel gäller att ett avställt fordon inte får brukas (17 § lag om vägtrafikregister). Bryter någon mot denna regel och föreligger inget av i lagen uppräknade undantag så döms personen till penningböter, minst 200 kr och högst 4000 kr (29 § lag om vägtrafikregister samt 25 kap. 3 § brottsbalken).2 feb. 2018
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som huvudregel gäller att ett avställt fordon inte får brukas (17 § lag om vägtrafikregister). Bryter någon mot denna regel och föreligger inget av i lagen uppräknade undantag så döms personen till penningböter, minst 200 kr och högst 4000 kr (29 § lag om vägtrafikregister samt 25 kap. 3 § brottsbalken).2 feb. 2018

För några år sedan fick jag 1200:- i böter för det där. :rolleyes: Hur försäkringsbolaget reagerar vid en olycka vågar jag inte tänka på.
Men numera är det ju så enkelt att kolla av- och på- ställning så det finns egentligen ingen ursäkt!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om du kör din bil avställd och blir vållande till en olycka kan ev. försäkringsbolaget vägra dig ersättning.
Olika bolag har olika villkor, så jag rekommenderar att du läser i villkoren eller hör med ditt bolag om detta.
(Jag har en ganska stor lapp jag sätter framför instrumentet när jag ställer av bilen)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad händer om man av misstag kör med avställd husbil som har gällande
helförsäkring(årsförsäkring) och är besiktigad.
------------------------------------------
Hej, jag skulle bara haka på det med försäkring. Du har kanske kollat eller sagt till, eller att det automatiskt håller sig kvar på försäkring för bil i trafik även vid avställning när man hela tiden hoppar fram och tillbaka.... Så det blir en fråga mest för att jag skall veta i framtiden, och som en följd av Västkustcamparens fundering ovan, och även din undran kanske.

Normalt när man ställer av en bil ett litet eller långt tag så hoppar ju försäkringen över till en mycket billigare "garageförsäkring" för skador som kan ske då m.m. Men bilen är inte försäkrad för att framföras i trafik för den biten är helt borta. Man skall/skulle då ta kontakt med försäkringsbolaget och få ok. om man ex. vill utnyttja att åka till besiktning under avställning.

Så kan bilen ev. vara automatiskt helt försäkrad vid avställning för man kanske har bett om det eftersom du skriver "har gällande helförsäkring". Eller blir det automatiskt garageförsäkring som det blir i alla fall på grannens nya husbil, för om man då glömmer att ställa på så åker man ju omkring med en bil som är oförsäkrad för trafik om något händer, vilket inte verkar så bra, och kan troligen bli struligare än att den inte är påställd skattemässigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Vad jag vet så får man inte köra till besiktningen med avställd bil. Den ska vara påställd och ha minst trafikförsäkring. Du får köra påställd och obesiktad bil till bilprovningen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vad jag vet så får man inte köra till besiktningen med avställd bil. Den ska vara påställd och ha minst trafikförsäkring. Du får köra påställd och obesiktad bil till bilprovningen.
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
------------------------------------------
Hej, jag skulle bara haka på det med försäkring. Du har kanske kollat eller sagt till, eller att det automatiskt håller sig kvar på försäkring för bil i trafik även vid avställning när man hela tiden hoppar fram och tillbaka.... Så det blir en fråga mest för att jag skall veta i framtiden, och som en följd av Västkustcamparens fundering ovan, och även din undran kanske.

Normalt när man ställer av en bil ett litet eller långt tag så hoppar ju försäkringen över till en mycket billigare "garageförsäkring" för skador som kan ske då m.m. Men bilen är inte försäkrad för att framföras i trafik för den biten är helt borta. Man skall/skulle då ta kontakt med försäkringsbolaget och få ok. om man ex. vill utnyttja att åka till besiktning under avställning.

Så kan bilen ev. vara automatiskt helt försäkrad vid avställning för man kanske har bett om det eftersom du skriver "har gällande helförsäkring". Eller blir det automatiskt garageförsäkring som det blir i alla fall på grannens nya husbil, för om man då glömmer att ställa på så åker man ju omkring med en bil som är oförsäkrad för trafik om något händer, vilket inte verkar så bra, och kan troligen bli struligare än att den inte är påställd skattemässigt.

M.v.h. JANKRO.
Dem flesta försäkringar är idag årsförsäkingar och finns ingen garageförsäkring på dem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad jag vet så får man inte köra till besiktningen med avställd bil. Den ska vara påställd och ha minst trafikförsäkring. Du får köra påställd och obesiktad bil till bilprovningen.
Hej, redan svar ovan såg jag nu, men det får man och har fått länge.
Kan till viss del ha att göra med att förr så hade alla fordon av "normalstorlek" minst månadsskatt. Så när man reggade in fordonet så fick man betala för hela månaden även om det var sista dagen i månaden man reggade in. Man fick också betala för hela månaden ut om man reggade av första dagen i månaden.
Så en inreggad besiktningssdag hade inneburit en månads bilskatt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dem flesta försäkringar är idag årsförsäkingar och finns ingen garageförsäkring på dem
Jaha, det var därför jag undrade till viss del, men då betalar man ju full trafik och andra delar av försäkringen fast bilen står avställd?
Grannens nya husbil med fantasiskatt kostar som avställd 500:- om året i försäkring, så det blir väl ca. 1.40 kr. per dag i försäkring när den är avställd.
Innebär det då också att om man inte kan använda bilen alls under ett år p.g.av personligt strul/sjukdom så betalar man ändå full helförsäkring och har inget annat val, verkar helgalet. Då blir det ju också fullt pris över vinteravställning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns flera bolag som INTE har årsförsäkringar, jag undviker årsförsäkring eftersom bilen är avställd halva året.
Om jag fattat rätt så försvinner vissa delar av årsförsäkringen när du ställer av bilen, det innebär att du inte kommer få ersättning om du skulle krocka med din avställda bil tex. trots årsförsäkring, ska du köra den till besiktning avställd ring försäkringsbolaget först.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Årsförsäkringen har en estimerad påställd- och avställd-period i deras premie.
Motorcyklar har haft samma typ länge, dvs utan årsförsäkring så är månadspremien dyrare för påställt fordon.
Har haft MC-försäkring där det var årsförsäkring, men man betalade högre premie på sommaren än under vintern.
Lite som "bindningstid".

Vi kör LF också, billigare för oss att ha så, än med årsförsäkring hos andra bolag.

/ Peter
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kanske inte kan jämföra så direkt. Antar siffran blir annorlunda om LF:s försäkring står på garageförsäkring under sju månader.
Precis. Vi har LF med 8874 kr/år när bilen är påställd och 1014 kr/år avställd.
I år har vi använt bilen 105 dgr, övrig tid har den alltså varit avställd.
För hela året blir premien då totalt 3234 kr.......
 
Toppen