• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vet att man får köra en avställd bil till o från besiktning bara man har trafikförsäkring.
men händer om man glömmer att ställa på bilen när man avviker o kör mer än så?
Hur stora blir böterna eller annan påföljd?

s
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, jag vet, men vill bara komplettera villkoren ifall någon annan funderar på samma sak:

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter"

Jag hade dock aldrig kört utan helförsäkring. Om man orsakar en kollision eller kör i diket utan vagnskadeförsäkring får man ju i så fall inte ut något för bilens värde......
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Skulle inte trafikförsäkringen gälla på grund av att man brukar bilen utöver avtalet med försäkringsbolaget om tillfällig resa till bilprovningen så kan man ju även få böter för detta:

Brott mot trafikskadelagen (1975:1410)

36 § 1 st. Försäkringspliktig brukat eller låtit annan bruka avställt/oregistrerat motordrivet fordon som saknar föreskriven trafikförsäkring: 500 kr.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
allt kostar pengar,besikta i tid, så löser det många problem,
 
Toppen