• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Avloppet till duschen är sönder

Dalb

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2026
Vi är i Tyskland och upptäcker nu att avloppet till duschen är sönder. Inte roligt. Den ena "koppen" under duchgolvet har spruckit, jag får med mig silen, skruven och delar av koppen uppåt. Det rinner ut via undergolvet. Vi har en Hymer T 708 SL 2016 årsmodell. Nån som vet vem som kan laga en sådan skada? Tar försäkring en sådan skada?
 
Vi är i Tyskland och upptäcker nu att avloppet till duschen är sönder. Inte roligt. Den ena "koppen" under duchgolvet har spruckit, jag får med mig silen, skruven och delar av koppen uppåt. Det rinner ut via undergolvet. Vi har en Hymer T 708 SL 2016 årsmodell. Nån som vet vem som kan laga en sådan skada? Tar försäkring en sådan skada?
Hej
Det är ju en dubbelgolvsbil du har. Brukar vara ganska lätt att byta då.
Det kryllar av Hymerhandlare i Tyskland. Kolla var du har närmaste och åk dit på måndag. Så hjälper de dig säkert. Antingen att du köper en ny brunn och byter den själv. Eller ber om hjälp med jobbet också, de brukar vara hjälpsamma.
Tror inte något försäkringsbolag tar detta, men jag kan ha fel.

Mvh Per
 
Tror inte något försäkringsbolag tar detta, men jag kan ha fel.
Det här har jag funderat lite på. Tyvärr har jag inte kollat noga, men kan det inte finnas någon text i försäkringsvillkoren som handlar om att de tar plötsligt uppkomna vattenskador?

Jag tänker att det är skillnad på fuktskador som kommer från otäta ytterskal (dåligt underhåll)och såna som kommer från t.ex. ett duschavlopp som (plötsligt/oförutsägbart) gör sönder? Men jag kan ha fel.
 
Hos kama-återförsäljare hittar du ny kopp. Vet inte hur det är i Tyskland, men borde inte vara problem att hitta o byta själv.
När du installerar den nya koppen är ett tips att avlägsna "piggen" som sitter under locket.
Den fastnar lätt och gör att du själv drar sönder koppen igen. Det du enkelt med en tång.
Kostnaden för koppen är försummlig och finns inte anledning att dra in försäkring.
Lycka till.
 
Hej! Detta är inte ovanligt. Vi har fått byta kopparn på vår Hymer. Tror dom drar skruvarna för hårt.
Reservdelar finns på Frits Berger och Movera bla. Lite trångt att komma till men brukar gå att ta isär vid kopplingen och sticka in och skruva dit.
Hälsningar Sanddammaren
 
Hej! Detta är inte ovanligt. Vi har fått byta kopparn på vår Hymer. Tror dom drar skruvarna för hårt.
Reservdelar finns på Frits Berger och Movera bla. Lite trångt att komma till men brukar gå att ta isär vid kopplingen och sticka in och skruva dit.
Hälsningar Sanddammaren
Vad heter en sådan manick. Jag söker på Kama men varken på avlopp eller duschavlopp hittar jag något. Alla har sin olika namn...
 
Vi är i Tyskland och upptäcker nu att avloppet till duschen är sönder. Inte roligt. Den ena "koppen" under duchgolvet har spruckit, jag får med mig silen, skruven och delar av koppen uppåt. Det rinner ut via undergolvet. Vi har en Hymer T 708 SL 2016 årsmodell. Nån som vet vem som kan laga en sådan skada? Tar försäkring en sådan skada?
Hej igen
Hur gick det för dig ?
Det hade varit trevligt med en återkoppling, kostnad, lösning osv ?
Framförallt kan det hjälpa andra medlemmar i klubben

Mvh Per
 
Hej igen
Hur gick det för dig ?
Det hade varit trevligt med en återkoppling, kostnad, lösning osv ?
Framförallt kan det hjälpa andra medlemmar i klubben

Mvh Per
Tyvärr har jag ingen lösning ännu.En hymerfirma i Wittlich hade inte den hemma, de hade en som såg liknande ut men hon påstod att det inte var rätt...En annan jag kontaktade via epost har den inte heller hemma. Nu på morgonen ska jag till en husbilsfirma i Koblenz får se om jag får hjälp. Jag återkommer när jag vet mer
 
Till slut hittade vi via en husbilsfirma Fritz Berger i Mülheim-Kärlich nära Koblenz. Det är ett bra campingvaruhus med ett sortiment på allt som kan behövas. Starkt rekommenderas. Ingen hjälp att få men mycket enkelt att byta. Nu kan vi duscha igen
 
Tillbaka
Toppen