• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk P-skiva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Är det någon här som vet om automatisk P-skiva, APT 4, är godkänd i Danmark?
P-skiva är numera, nästan alltid, nödvändigt i vårt grannland såvida det inte finns någon P-automat på plats.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ATP 3 är godkänd det är väl samma funktion som 4, obs. skall sitta i högra hörnet på rutan i Danmark.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
For at være lovlig i Danmark skal tiden automatisk stille sig på næste kvarte time, når du standser motoren.

Jeg kan ikke se i beskrivelsen på ovenstående link se om den kan det.
 
D

D-53010

Guest
Det är skillnad på lag och rekommendation.
Rekommendationen är att den skall sitta till höger, men lagen säger inget om att den måste vara där.
Så jag har den till vänster, där det är enkelt för mig.

Denna sida är från 2018, men jag betvivlar att det skett förändring:
Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 2 trafikförordningen (1998:1276), ska en parkeringsbiljett placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda ska vara väl synliga och läsbara utifrån.

Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 3 trafikförordningen ska en parkeringsskiva placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.

I rättsfallet NJA 2014 s. 755 fastställde domstolen, att en parkeringsskiva eller motsvarande till och med kan placeras i någon av de främre dörrarna på ett fordon, så länge parkeringsskivan eller motsvarande är väl synlig.

Slutsats

Det finns alltså inte något specifikt krav på var giltig biljett eller parkeringsskiva ska vara placerad, enbart att dessa ska vara väl synliga.
Ovanstående kopierat härifrån:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen