Auktoriserad verkstad i Altea, för våra FIAT husbilar

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Hallå! Är det Fiat kundtjänst i Altea?
Hej! Tommy

Ska om någon vecka passera Altea och undrar om du kan kolla om de kan byta backkamera åt mig?

Det är en original Fiat backkamera som sitter i övre bromsljuset. Tror optiken är skadad efter fukt för den är ganska suddig. Skulle vilja ha en ny kamera. Kabeldragning och skärm finns redan. Den nya ska fukttätas ordentligt.
Fiat Ducato Maxi 2013. Skickar med regplåten så kan de säkert kolla i sina dataregister. :)

Visa bilaga 165451 Visa bilaga 165452 Visa bilaga 165453
Pratat med verkstan, som gärna hjälper till, men,,.....

Kameran är troligen monterad av Pössl. Kan du därför försöka finna märket på kameran och allra bäst serie-/modellnumner. Kanske det finns en instruktionsbok bland dina manualer.

Behöver säkert ett par dagar för att beställa kameran.

Tommy

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Vitaliserar tråden om det är några från klubben som befinner sig i Spanien just nu och behöver hjälp med sin bil, eller vill passa på att göra service.

Vi är i Sverige just nu, men jag hjälper gärna till om någon är intresserad och behöver hjälp.

Kom att tänka på det eftersom en medlem i klubben fick bilen servad igår och jag fick just ett SMS som bekräftade att man var nöjda med arbetet och priset.

Verkstan ligger i Altea, 50 km norr Alicante, 120 km syd Valencia,

TommyD

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Hei, er det fortsatt samarbeid med Talleres Higinio?
Jeg har behov for service på min Fiat-baserte husbil etter hvert.

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Hei, er det fortsatt samarbeid med Talleres Higinio?
Jeg har behov for service på min Fiat-baserte husbil etter hvert.
Ja, samarbetet fortsätter, några HBK'are har under sommaren passat på att serva sina bilar när de besökt Spanien i sommar.

Befinner oss i Sverige i ungefär 3 veckor till, men om du ger mig uppgifterna, så skall jag ringa/maila dem och beställa vad du vill ha gjort.

Vad du vill ha gjort, när och vilken bil har du, gärna chassinummer?

TommyD

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Ja, samarbetet fortsätter, några HBK'are har under sommaren passat på att serva sina bilar när de besökt Spanien i sommar.

Befinner oss i Sverige i ungefär 3 veckor till, men om du ger mig uppgifterna, så skall jag ringa/maila dem och beställa vad du vill ha gjort.

TommyD
Jeg kan tenke meg oljeskift med filter når vi kommer ned - ca 11. oktober, og service til våren.
Bilen er en 2019 helintegrert Carado i447, med Chassinummer ZFA25000002G93507.
Viktig at den får rett olje for Fiat Euro 6 motor - Fiat 9.55535-DS1 - ACEA C2 based, 0W30 viscosity, mid-SAPS engine oil for the latest diesel engines of the Fiat Group (Fiat, Alfa-Romeo, Lancia).

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Jeg kan tenke meg oljeskift med filter når vi kommer ned - ca 11. oktober, og service til våren.
Bilen er en 2019 helintegrert Carado i447, med Chassinummer ZFA25000002G93507.
Viktig at den får rett olje for Fiat Euro 6 motor - Fiat 9.55535-DS1 - ACEA C2 based, 0W30 viscosity, mid-SAPS engine oil for the latest diesel engines of the Fiat Group (Fiat, Alfa-Romeo, Lancia).
Kan du ge mig ett datum då du är ganska säker på att du kan vara i Altea, så fixar jag resten.

TommyD

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110

TommyD
En av de som fick servis i Altea i år, tack vare Tommys hjälp, var vi, under sommarens resa till Sevilla. Vi har varit väldigt nöjda, gott bemötande på verkstaden, effektivt och snabbt arbete. Stort Tack Tommy.

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Hei igjen.
Vi kommer til Raco på formiddagen onsdag 9/10, så en time for oljeskift så snart som mulig fra onsdag ca kl. 12.00 går bra. :)
Imorgon onsdag är det Valenciaregionens nationaldag, Den var just den 9 oktober 1238, som Kung Jaime I då gick till verket att återerövra Valencia, som hade varit styrt av Muslimerna ända sedan år 714. Det betyder att det är helgdag imorgon i hela regionen.

Nu kan ge bakgrunden, när andra på campingen undrar varför det är en helgdag mitt i veckan imorgon. :)

Har pratat med verkstan och skickat över uppgifterna om oljan som skall fyllas på och du är välkommen på kl 9.00 på torsdag.

Hittar du, eller behöver du vägbeskrivning?

Lycka till

Tommy

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
......................Nu kan ge bakgrunden, när andra på campingen undrar varför det är en helgdag mitt i veckan imorgon. :)

Har pratat med verkstan och skickat över uppgifterna om oljan som skall fyllas på och du är välkommen på kl 9.00 på torsdag.
Hittar du, eller behöver du vägbeskrivning?
Lycka till
Tommy
Hei, og mange takk for nyttig informasjon!
Jeg sier mange takk for timen kl. 09.00 på torsdag, og jeg finner fram - jeg var der i mars med registerremsskifte (men, det var en annen bil).
Mange takk for hjelpen igjen! :)
Hilsen Finn

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Hej
Har problem med min Ac i en Carthago ,Fiat motor , ( acc ) har läst mig till att det yttertemperaturgivaren som det är fel på den styr ac yttertempen pendlar mellan -30 och + 50 grader.
Tror du att du kan kolla med verkstad om de kan hjälpa mig , är nu i Peniscola

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Hej
Har problem med min Ac i en Carthago ,Fiat motor , ( acc ) har läst mig till att det yttertemperaturgivaren som det är fel på den styr ac yttertempen pendlar mellan -30 och + 50 grader.
Tror du att du kan kolla med verkstad om de kan hjälpa mig , är nu i Peniscola
Verkstan väntar på er onsdag kl 10.15 - 10.30, har sagt att du tror att det är temperaturgivaren som är trasig,

Om det uppstår problem med t.ex. språket, ring mig så skall jag hjälpa till.

Lycka till

TommyD

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Ny säsong, vi har kommit på plats i Altea och jag har varit till verkstan och förhandlat fram priserna för oss i HBK den här säsongen.

Förra säsongen var det över 30 bilar som passade på att serva sina bilar här hos FIAT-verkstaden i Altea. Vad jag vet så var alla nöjda med arbetet och priset. Det enda klagomålet som i alla fall kom fram till mig var att man tyckte att servicen på deras bil tagit för lång tid. Framförde klagomålet och fick förklarat att man hade haft problem med demonteringen utav del av fronten på den helintegrerade bilen, som var tvunget för kamremsbytet. Sånt som händer.

Det är samma firma som vi använde förra året:

TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, 0.066841

IMG_0778.JPG
IMG_0780.JPG
Telefon (+34) 96584 34 63
Mail: t.higinio@hotmail.com
Kontaktperson; Mayra, som pratar en del engelska.

IMG_0781.JPG
IMG_0782.JPG

Det finns en annan FIAT/Mercedes verkstad på andra sidan gatan Servidauto SL, som jag först avtalade med. Fin verkstad, Snygg kundmottagning, flera kundmottagare och en väldigt bra verkstad, rent och fint. Men det är klart "lull-lull" kostar pengar och när jag sedan gick över gatan och fick deras priser, så visade sig att det nästan var halva priset!

Personligen väljer jag lägre priser.

Årets priser för oss som är medlemmar i HBK är oförändrade från förra året. FIAT har höjt sina reservdelspriser med 3% och föreslagit för de auktoriserade verkstäderna att själva höja priserna med 5%.

Våra rabatter är;
- 10% på arbetskostnaden
- 10% på olja
- 10% på filter, smörjolja.
- 100% på uppdatering och återställande dator, kostar enligt prislista 58 Euro.

Här är några prisofferter från förra året som kan ge en ungefärlig prisbild på olika servicealternativ.

Enkel service, oljebyte, byta av olje-/luftfilter och arbetskostnad:

IMG_0540.PNG

Service, kamremsbyte inklusive ny vattenpump.

IMG_0775.JPG

En större service, tror det var 7000 mil, som inkluderade även smörjning, bromsolja, etc.

IMG_0539.PNG

Fick veta att motsvarande service i Sverige kostade en bra bit över 8000 kr.

Själv hjälper jag gärna till med kontakten med verkstan och om det skulle uppstå problem. Efter att ha läst en annan tråd här på Forumet i eftermiddag, där en klubbmedlem känner sig lurad av en svensk verkstad där han gjort service på sin husbil, vill jag poängtera att varken jag eller HBK har några egna intressen i det här och har inget ansvar i övrigt. Bara en förmån som medlem i vår eminenta klubb.

Med det sagt, är ni mycket välkomna hit och som sagt, jag hjälper gärna till.

Mig når ni här på Forumet, eller per telefon;
Svensk mobil; (+46) 709 316366
Spansk mobil; 616 367459

Mycket välkomna till Altea, Costa Blanca och Spanien. Idag har vi haft 27 grader och just nu visar termometern på 21,7 grader.

TommyD

Senast ändrad:
Toppen