• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ta kontoret med sig ner till Spanien

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Jag har tänkt köpa en husbil att ha som arbetsplats. Jag har tänkt köra ner till Spanien i september varje år och sedan åka norrut igen i april. Jag vill ha nära till värmen när jag arbetar och numera arbetar jag uteslutande hemifrån. Det blev så i samband med pandemin och när jag ändrat lite arbetssätt bliv mitt arbete om möjligt ännu mera effektivt. Jag jobbar vid ett skrivbord och har regelbundna onlinemöten. Det är onlinemötena som blivit grejen för mig nu och i framtiden. Det finns inget (tror jag) som kan få oss att börja åka härs och tvärs på fysiska möten längre.

Jag har ännu ingen husbil. Om jag ska köpa en eller inte beror på om jag kan vara säker på att vara uppkopplad online under arbetstid och kunna genomföra Teamsmöten med ganska många deltagare samtidigt ett par tre gånger i veckan. Är det möjligt med en 4G bredbandsrouter från en ställplats i t ex Spanien? Är det en pålitlig lösning eller blir man tvungen att åka runt och leta efter bra platser med bra mottagning när man ska ha möte. Blir det bättre när 5G kommer igång ordentligt?

Som ni förstår är jag helt novis när det gäller mobila bredband och deras kapacitet. Finns det någon här som använder husbilen som kontor nere på kontinenten och har erfarenhet?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det går jag var i Portugal en vinter och hade Telenor obegränsat med 100 GB i EU så klarar du dig på 100 GB i månaden sen får du bara ha fyra mån men flyga hem el till ett annat land kan räcka bara leta husbil med rätt vikt till ditt körkort
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det finns lokala bra och robusta lösningar, till rimligt pris om man är beroende av säker och snabb uppkoppling. Det förutsätter dock att man är relativt stationär och de erbjuds ofta på campingar där nordeuropéerna övervintrar.

Tekniken man använder är WiMAX, ingen eller kort bindningstid, men en mindre grundkostnad i parabol.

Här är två exempel på leverantörer:

Lycka till
Tommy
 

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Det finns lokala bra och robusta lösningar, till rimligt pris om man är beroende av säker och snabb uppkoppling. Det förutsätter dock att man är relativt stationär och de erbjuds ofta på campingar där nordeuropéerna övervintrar.

Tekniken man använder är WiMAX, ingen eller kort bindningstid, men en mindre grundkostnad i parabol.

Här är två exempel på leverantörer:

Lycka till
Tommy
Det verkade ju jätteintressant! Vet du någon här på forumet som använder sådan teknik som du tror att jag kan kontakta?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Är det möjligt med en 4G bredbandsrouter från en ställplats i t ex Spanien? Är det en pålitlig lösning eller blir man tvungen att åka runt och leta efter bra platser med bra mottagning när man ska ha möte. Blir det bättre när 5G kommer igång ordentligt?
Satsa på en router där du kan koppla in en extern antenn, det kan göra ganska stor skillnad i vissa lägen. Möjlighet till ethernetkabel mellan router och PC kan också vara bra, om grannarna kör mkt wifi samtidigt.
 

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Satsa på en router där du kan koppla in en extern antenn, det kan göra ganska stor skillnad i vissa lägen. Möjlighet till ethernetkabel mellan router och PC kan också vara bra, om grannarna kör mkt wifi samtidigt.
Det är just det jag inte vill vara begränsad av. Att grannarna kör wifi samtidigt. Jag vill inte vara beroende av ett wifi-nät.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det verkade ju jätteintressant! Vet du någon här på forumet som använder sådan teknik som du tror att jag kan kontakta?
Ja, jag tror det är flera av de som övervintrar på campingar i Spanien, på t.ex. camping Bolnuevo i Mazarrón och Camping El Racó i Benidorm.

Vi har själva ett hus i Spanien, ett över 400:år gammalt hus i Alteas stadsmur. Där finns inte fiber som alternativ, eftersom hela den gamla stadskärnan är skyddat kulturarv. Vi var därför hänvisade till dyr och mycket osäkert internet via ADSL som spanska Telefonica levererade. Osäkert kanske berodde på det här;
689231EB-8ACF-4D82-AC51-0D8E2D273031.jpeg
50FEF113-CBDF-4C2F-83E3-C57A6CDD977E.jpeg
Bilderna visar kopplingarna in till vårt hus.

Vi blev trötta på den osäkra uppkopplingen och kontaktade HolaWifi, som för en bråkdel gav oss 10 gånger så snabb och säker uppkoppling till 25% av priset på ADSL. Installationen sköttes av företaget.
15EBD393-09A5-44F4-A0BD-20F89BBF283C.jpeg
Kabeldragning på utsidan av fastigheten och en lite diskret parabol på takterrassen.
Vi är storkonsumenter av Gb’s eftersom vi bl.a. ser all TV över nätet och det har fungerat till 100%.

Tommy
 

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Ja, jag tror det är flera av de som övervintrar på campingar i Spanien, på t.ex. camping Bolnuevo i Mazarrón och Camping El Racó i Benidorm.

Vi har själva ett hus i Spanien, ett över 400:år gammalt hus i Alteas stadsmur. Där finns inte fiber som alternativ, eftersom hela den gamla stadskärnan är skyddat kulturarv. Vi var därför hänvisade till dyr och mycket osäkert internet via ADSL som spanska Telefonica levererade. Osäkert kanske berodde på det här;
Visa bilaga 205476
Visa bilaga 205477
Bilderna visar kopplingarna in till vårt hus.

Vi blev trötta på den osäkra uppkopplingen och kontaktade HolaWifi, som för en bråkdel gav oss 10 gånger så snabb och säker uppkoppling till 25% av priset på ADSL. Installationen sköttes av företaget.
Visa bilaga 205479
Kabeldragning på utsidan av fastigheten och en lite diskret parabol på takterrassen.
Vi är storkonsumenter av Gb’s eftersom vi bl.a. ser all TV över nätet och det har fungerat till 100%.

Tommy
Underbara bilder! :) Men då så! Då verkar det definitivt vara ett intressant förslag!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Osäkert kanske berodde på det här;
689231EB-8ACF-4D82-AC51-0D8E2D273031.jpeg

Lättservat och lätt utbyggbart, skulle jag vilja säga.

Precis som engelska hus som har vatten- och avloppsrören utvändigt, för att det ska vara lättare att knacka is när det fryser...

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du tror inte det kan bli några problem att teckna abonnemang även om man inte har en adress i Spanien?

Nej, det är inte problemet, ett SIM-kort från lokal leverantör kan du köpa på plats. Problemet med WiMAX lösningen är att man måste ha en liten parabol riktad mot specifik slavsändare vilket gör dig mindre mobil. Alltså ingen lösning om du ha4 för avsikt att resa runt.

Tommy
 

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Nej, det är inte problemet, ett SIM-kort från lokal leverantör kan du köpa på plats. Problemet med WiMAX lösningen är att man måste ha en liten parabol riktad mot specifik slavsändare vilket gör dig mindre mobil. Alltså ingen lösning om du ha4 för avsikt att resa runt.

Tommy
Jag har nog tänkt stå still i längre perioder så det ska kunna funka. Men jag kan väl flytta till en annan stad och rikta om parabolen till en annan slavsändare.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej Eddie!

Vi stod hela förra vintern i Spanien på Camping Playa de Mazzaron i Bolnuevo. Camping
Vi ser på TV och surfar en del och vill ha obegränsad surf.

Vi valde en lokal trådlös lösning från Wimaz
Obegränsad surf med priser från 22,25 euro/månad till 42,50 euro/mån.
Priserna beror på vilken hastighet du vill ha.
  • SILVER: 5Mb/Sec 22,25€/inklusive moms
  • GOLD: 8Mb/Sec: 32,55€/inklusive moms
  • FLY30: 30Mb/Sec: 42,50€/inklusive moms
Funkar bra och kan rekommenderas
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har nog tänkt stå still i längre perioder så det ska kunna funka. Men jag kan väl flytta till en annan stad och rikta om parabolen till en annan slavsändare.
Ja, det tror jag eftersom det finns lokala WiMAX leverantörer runt om i Spanien och grundinvesteringen i den lilla parabolen tar man med sig och abonnemanget brukar inte ha någon bindningstid, det betalar man månadsvis i förskott.

Perfekt, där kom Frankia/Åke in, som jag hoppades på, han har haft precis den lösningen som jag rekommenderar. Wimaz, är samma tekniska lösning som WiMAX.

Tommy
 

Eddie Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
31103
Medlemskap
2021
Hej Eddie!

Vi stod hela förra vintern i Spanien på Camping Playa de Mazzaron i Bolnuevo. Camping
Vi ser på TV och surfar en del och vill ha obegränsad surf.

Vi valde en lokal trådlös lösning från Wimaz
Obegränsad surf med priser från 22,25 euro/månad till 42,50 euro/mån.
Priserna beror på vilken hastighet du vill ha.
  • SILVER: 5Mb/Sec 22,25€/inklusive moms
  • GOLD: 8Mb/Sec: 32,55€/inklusive moms
  • FLY30: 30Mb/Sec: 42,50€/inklusive moms
Funkar bra och kan rekommenderas
Tack så mycket Frankia! Det stärker mig i tron.

Och på den campingen skulle jag kunna tänka mig att stå ett tag!
 
Senast ändrad:
Toppen