• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi hade assistansförs.På vår pilot genom m.m,men när vi bytte till en bil som hade vikten av 4,5 t så upptäckte vi att försäkringen bara gällde bilar upp till 3,5t.
Vad gäller nu? PB2 12ton går den att få förs.till assistansförs?
Fick också erbjudande från SCR.Försökte hitta deras förs,regler men hittade inte dessa.
Vad är viktbegränsningen för deras förs???? Tacksam för upplysningar.Kanske hamnade på fel tråd men föregående pratade om ass.förs. flytta den om det blev fel.
Hasse:wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Ser att man ibland nämner att det är bra med en extraförsäkring.
Varför ska man teckna en assistansförsäkring?

Jag har min husbil helförsäkrad och den väger mindre än 3500 kg.

Mvh
Knausen
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring?

Assistansförs. ingår inte i helförs.Det som är bra med den förs.är att står du någonstans med ett haveri så får du snabb hjälp vid ex. punktering motorhaveri m.m.
Hasse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring?

Knausen
Knausen
Ja det var nära Men villkoren får jag inte fram.Typ maxvikt på fordonet som fanns tidigare.:swoon:
Hasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring?

Här kan du läsa varför vi gärna har Bosch Assistans. Den är dessutom gratis eftersom vi servar bilen på en verkstad som är ansluten till Bosch Service.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Hej.

I helförsäkringen har jag bärgning.
Då utgår jag att jag får hjälp om bilen inte kan flyttas för egen maskin.
Förvisso med självrisk men är det enda skillnaden?

/Knausen
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring?

Gunnar
Gäller det oavsett vikt.Närmaste vi hittade var just Malmö:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Hasse.

Är det detta Du söker:

Fordonsklasser​
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]
Detta försäkringsvillkor omfattar följande fordonsklasser:
01 Personbil för privatbruk.​
50 Lätt lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg för privatbruk.
[/FONT]
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring?

Det stämmer säkert att du har bärgning i din försäkring. Men först lär du få betala bärgningen på plats, sedan skicka in skadeanmälan och därefter i bästa fall får du ersättningen minus självrisken.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Gunnar.

Det är en poäng i det du skriver. Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag hur det funkar praktiskt.
Det gav mig en tankeställare.

Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Assistansförsäkring?

Oavsett om du har behov av hjälp i Sverige eller ute i Europa:
Ring +46 (0) 8 731 68 20,
och Bosch Service Assistance är på väg.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring?

Hej,
Falck har en assistansförsäkring som täcker större delen av europa och omfattar -puntering
-stöld/skada
-bärgning
-olyckor
-drivmedelsbrist
-hjälp på plats
-utelåsning/baklås
-batteri och motorproblem mm
Står i mitt försäkringbrev från dem att det gäller utan självrisk och extra kostnader för hjälp vid ofrivilligt stopp. Och vid ev stopp kan man välja hyrbil eller hotell eller hemresa
Vet inte om detta fungerar på husbil men frågan är fri
Skicka förfrågan till forsakring@falcksverige.se
Hälsn Bror
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Gunnar
Gäller det oavsett vikt.Närmaste vi hittade var just Malmö

Deras sökning har nog en del övrigt att önska, jag fick också upp Malmö de första gångerna, men skrev jag bara "Borås" (eller Kinna) kom det upp en verkstad i Gånghester. Det bör väl passa er (och mig) lite bättre. :)
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Bosch och Falcks är samma försäkring, med den skillnaden att om du servar hos en Bosch-verkstad så ingår försäkringen i serviceskostnaden. Villkoret är att du servar med max ett års intervall, så förnyas försäkringen automatiskt.

GunDogs
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Assistansförsäkring?

Det stämmer säkert att du har bärgning i din försäkring. Men först lär du få betala bärgningen på plats, sedan skicka in skadeanmälan och därefter i bästa fall får du ersättningen minus självrisken.

Hej Gunnar.

Nu har jag varit i kontakt med mitt försäkringsbolag.

Jag "lär" inte behöva betala bärgningen på plats och "i bästa fall" existerar inte i mitt mitt avtal med mitt försäkringsbolag. Som försäkringstagare ska man inte göra några utlägg. Denna grundregel gäller säkert för alla försäkringsbolag.

Jag ska alltid ringa ett journummer som är öppet dygnet runt, årets alla dagar.

Det är lite "skrämselpropaganda" med dessa tilläggsförsäkringar och jag tycker man ska ställa sig frågan om man behöver dem. För egen del tycker jag denna försäkring helt ok och den kostar 300:- / år med ett specialerbjudande att man kan prova gratis i 6 månader.

Fordonsklassen är: Husbil som inte används i yrkesmässig uthyrning eller utlåning mot ersättning. Med husbil avses bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsutrymme och som är inrättad för befordran av högst åtta personer utöver föraren.

(Jag fick infon att SCR har ingen viktdefinition så även bilar över 3500 kg kan teckna husbilsförsäkringar hos dem).

Nedanstående Vägassistansförsäkring kan tecknas av alla oberoende av försäkringsbolag.


VÄGASSISTANS SCR
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Vägassistans kan tecknas separat eller som tillägg till hel eller halvförsäkrad personbil, lätt lastbil och husbil. Av försäkringsbeskedet framgår om försäkringen ingår. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkrade personer som har rätt till assistans är bilens ägare, förare som använder bilen med ägarens tillstånd och passagerare i bilen. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkringen gäller vid stöld, trafikolycka eller annat driftstopp, som förhindrar fortsatt färd med bilen. Försäkringen ersätter även assistans för tillkopplad hus- eller släpvagn om driftstoppet beror på bilen.. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Begäran om assistans ska göras direkt till oss. Då ska också uppgifter om händelsen lämnas. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkringen gäller inte för assistans som beställs på annat sätt än direkt genom oss, om det inte finns särskilda skäl till detta. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Servicegaranti. Vi åtar oss att tillhandahålla assistans dygnet runt. I Sverige får du normalt assistans inom en timme och utomlands inom sex timmar. I speciella situationer eller vid omständigheter som vi inte kan råda över, kan alternativa lösningar bli nödvändiga. Då kompenserar vi dig för de extra kostnader du eventuellt drabbats av. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkringen betalar reparation på platsen om detta är möjligt och inte blir dyrare än bärgningskostnaden. Om bilens nycklar förlorats eller låsts in betalar vi låsöppning om det inte blir dyrare än bärgning. Vid brist på drivmedel betalar vi transport av nytt drivmedel, men inte kostnaden för drivmedel. Vid punktering betalar vi kostnaden för själva hjulbytet, men inga andra kostnader. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Bärgning betalas till närmaste lämpliga verkstad. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]För försäkring för personbil och lätt lastbil ersätts även Hyrbil vid driftstopp, som varar längre än två timmar, gäller under färd med den försäkrade bilen på resa utanför brukarens hemort om resan är avsedd att vara minst 5 mil utan avbrott. Vi betalar då, i högst tre dygn, hela dygns- och milkostnaden för en bil av samma storlek som din bil. Om en hyrbil inte kan ordnas fram, betalar vi transport på annat lämpligt sätt (normalt med tåg) till hemorten eller bestämmelseorten om det inte blir dyrare. Om vi under det dygn då händelsen anmäldes inte kan skaffa fram hyrbil eller annan transport, betalar vi en övernattning på hotell. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Hämtning av bil, som reparerats eller kommit till rätta efter stöld, ombesörjs av bilägaren. Vi betalar transport med billigaste transportmedel för en person från hemorten eller resmålet för att hämta bilen. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Vid händelse utomlands gäller att hemtransport av förare och passagerare betalas om bilen inte är reparerad vid den planerade tidpunkten för hemresan. Transport sker med transportmedel som med hänsyn till omständigheterna är billigast. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Självrisk. Vägassistans gäller utan självrisk för högst tre händelser som inträffar inom en tolvmånadersperiod. Åtagandet inkluderar betalning av självrisken på din räddningsförsäkring. Från och med den fjärde händelsen är självrisken 1 500 kr. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Särskilda villkor för separat tecknad Vägassistans [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkringen gäller för maximalt tre händelser per försäkringsperiod och ersättningen är begränsad till maximalt 10 000 kr per skadetillfälle. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Försäkringen gäller inte för skada som annan försäkring eller garanti täcker. Försäkringen gäller inte heller för skada som kan ersättas av leverantör, lag eller liknande.[/FONT]


Man kan också teckna en Husbilsplusförsäkring om man ex.vis är rädd för djurkollisioner men denna försäkring är en tilläggsförsäkring hos CSR på redan befintlig försäkring.

HusbilsPlus ersätter följande:

• Utökat skydd för stöldbegärlig egendom till högst 20 000 kr.
Stöldbegärlig egendom ersätts endast om skadan inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om fordonet har lämnats obebott i högst sju dygn.

• Stöld av personlig lösegendom i förtält eller liknande ersätts med upp till 20 000 kr. Försäkringen lämnar ersättning endast om stölden inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om lösegendomen har lämnats obevakad i högst ett dygn. Stöldbegärlig egendom i förtält eller liknande ersätts inte.

• Försäkringen betalar självrisken för skada på din husbil vid kollision med djur som kommit ut på körbanan. Ersättning lämnas även för husbilar som saknar Vagnskadeförsäkring. Högsta ersättningsbelopp per skadetillfälle är 6 000 kr. Försäkringen gäller utan självrisk.

Slut på denna "tråkiga" läsning men kanske nog så viktig...

Hälsningar
Knausen
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring?

Hej

Det där med att betala bärgning direkt på plats kan jag väl sammanfatta så att när Kingen rasade så fick vi betala direkt.
(Med kort som drogs efter 14 dagar).
Bärgaren var från Assistancekåren.
 
Toppen