• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansbolaget.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Kontrollera villkoren innan ni betalar.
Jag fick ett erbjudande Vägassistans Husbil 15 Plus för Fiat.

Registreringsnummer: BZ####.
Erbjudandenummer: SE95678.
Betalperiod: Helår.
Betalsätt: Pappersfaktura SE.

Det finns sedan en förenklad information med fördelarna för marknadens mest kompletta väghjälpsabonnemang för husbil så du är trygg i hela Europa i sommar.

På en av de sista raderna finns en uppgift var fullständiga villkor finns.
assistansbolaget.nu/villkor.

Sedan finns ett inbetalningskort på 495 kr.

När jag läser villkoren är det ungefär samma villkor som på den jag har hos Folksam, med den skillnaden att Assistansbolagets försäkring gäller bara upp till 3,5 ton.

När jag ringer kundtjänst får jag bekräftat att så är fallet, ej över 3,5 ton.

Nästa fråga. Varför har jag fått detta erbjudandet med en bil på 4,5 ton, kontrollerar ni inte detta innan ni gör utskicket.
Svar. Det kan inte vi kontrollera, det finns så många olika vikter på dessa bilarna.

Tänk så lätt det hade varit att betala in beloppet och trott man hade Europas mest kompletta assistansförsäkring. (Som reklamen säger.)

Vad hade hänt om man hade behövt använda assistansen???

Eftersom jag får ett sådant specifikt erbjudande så tror man allt är klart att bara betala.

Kontentan av detta är: LÄS ALLTID VILLKOREN, oavsett försäkringsbolag.

Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22899

Guest
Sv: Assistansbolaget.

Hej, jag var precis inne och kollade villkoren för husbil 15 plus och då står det...

"2.VEM GÄLLER FÖRSÄKRINGEN FÖR
Försäkringen gäller för dig som är Försäkringstagare och som framför husbil med en totalvikt om högst 10 ton i originalutförande. Fordonet som framförs får vara som högst 25 år räknat från det datum fordonet togs i trafik för första gången. Fordonet måste som lägst ha en halvförsäkring."
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Assistansbolaget.

Detta var uppgifter jag fick per telefon. Se inlägg ett.
Då har man antagligen ändrat på villkoren.

Gäller den numera utanför Sveriges gränser också?

Hälsn. Krister.

PS. Vad menas med originalutförande?
Om jag gjort en uppvägning till exempel och för detta gjort förändringar för att få fordonet godkänt.
Är det detta originalutförande?
Läser jag igenom olika trådar om assistansförsäkringen finns det många frågetecken.

DS.
 
Senast ändrad:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Assistansbolaget.

Det är lika på Falk assistans man måste medela om bilen väger mer
Då blir det en anan kostnad inte värt pengarna det mästa fins på
vanliga försäkringen

Tommy
 
F

F.d. 21964

Guest
Sv: Assistansbolaget.

Assistansbolaget ändrade sina villkor förra året så att det funkar för bilar som rullar i hela Europa med max 10 ton, men det stämmer att det var upp till 3,5 ton innan, jag kollade med dom.

De får sälja försäkringar, det står på Finansinspektionens hemsida Konsument - Finansinspektionen det verkar ha varit något tillfälligt
 

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Sv: Assistansbolaget.

Jag talade tidigare idag med kundtjänst på AssistanceBolaget och de bekräftade att husbilar får väga upp till 10 ton.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Assistansbolaget.

Fick idag erbjudandet från Assistansbolaget idag men då gällande min personbil.

Lite konstiga villkor:
"3. låsöppning vid plötsligt driftstopp till följd av att startnyckeln är inlåst, defekt eller förlorad, förutsatt att detta är möjligt enligt tillverkarens föreskrifter. "

Anm: Brukar tillverkaren ha föreskrifter hur man kan klanta till det med nyckeln? Detta är ju en förutsättning för att villkoret ska gälla.

"4.3 HÄMTNING AV FORDON
Efter färdigställd reparation ersätts resa för en person med billigaste färdmedel för att hämta fordonet alternativt, om kostnaden härför understiger kostnaden för avhämtningsresa, hemtransport av fordonet."

Anm: I erbjudandet står det "Hämtning av ditt fordon när det är reparerat". Det gäller ju aldrig att gälla eftersom enkel resa för bilägaren alltid är billigare.

"2. hotell för förare och passagerare (upp till 2 nätter och max 1 000 kr), eller
3. hemtransport eller transport till resmålet för förare och passagerare (förutsatt att kostnaden inte överstiger
maximal ersättning för hotell)."

Kommentar: Hur mycket närmare hemmet kommer man på 1000kr ? 20mil tågresa för 2 personer?

Lite kul är det att man får veta hur mycket Assistansbolaget får i provision från Gjensidige:

"ERSÄTTNING FÖR FÖRMEDLING
Assistansbolaget får provision för förmedlingen och administrationen av försäkringarna från Gjensidige för de avtal som ingås. Assistansbolagets ersättning baseras på förmedlade försäkringar och beräknas som skillnaden mellan avtalad premie för kund (bruttopremie) och Gjensidiges skadekostnader, vinst och administrationskostnader samt kostnader för återförsäkring (nettopremie). Nettopremien är initialt 140 kr men revideras varje sex (6) månaders period (upp eller ned) utifrån det faktiska skadeutfallet. Sådan revidering påverkar dock inte kundens avtalade
bruttopremie. Oavsett det faktiska skadeutfallet kan nettopremien maximalt uppgå till 198,6 kr (varefter Gjensidige står risken för överskjutande del).
Eftersom bruttopremien under försäkringstiden är fast (dvs. inte ändras i förhållande till kund) och nettopremien är ”rörlig”, kommer storleken på Assistansbolagets provision att variera beroende på det faktiska skadeutfallet (upp till en nettopremie om 198,6 kr)."
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Assistansbolaget.

Som någon redan uppgett, kontrollera räddningsdelen på ordinarie försäkringen noga.
Där finns det mesta med som assistansförsäkringsbolag försöker sälja till oss.
Dock är självrisken oftast 1500 kr på räddningsdelen.

Med något undantag (beroende på bolag) på vad som ingår i räddningsdelen så är det oftast bara självrisken som man försäkrar bort med assistansförsäkring. Premien för den betalar man varje år, även om inte något händer.

Har man inte onormal otur så tjänar man premier på att förlita sig till bara räddningsdelen.
På lite sikt spar man nog lätt in en självrisk på 1500 kr.

/Leif
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Assistansbolaget.

En assistansförsäkring som man tar upptill vanliga kan väl utnyttjas flera gånger om året? Skulle man behöva det med den vanliga bärningsförsäkringen så kostar det ju en självrisk varje gång, eller?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Assistansbolaget.

Jag antar att du syftar på mitt inlägg.
Svaret är: ja.

Men om man inte råkar ut för något så kostar assistansförsäkringen hela tiden extra.

Att jag skrev mitt inlägg beror på att jag tror att många inte vet att räddningsdelen är i princip samma sak som assistansförsäkringar. Kostnaden är olika upplagt. När man blir erbjuden assistansförsäkring hela tiden i brevlådan så tror jag inte bolagen förlorar på att vi tecknar det.

Jag har aldrig haft assistansförsäkring, Har inte råkat ut för att behöva det någon gång under de 40 år jag ägt och kört bil av olika slag. Tur? ja kanske men jag utgår från det jag har erfarenhet av.

Assistansförsäkringspremie ggr 40 blir minst
12000 kr i dagens Penningvärde. Det är dessutom per bil, och vi husbilsägare har väl oftast minst två.

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21964

Guest
Sv: Assistansbolaget.

Samtidigt är ju räddningsmomentet i den vanliga försäkringen oftast begränsad till olycka (kollision/dikeskörning) och ibland viltolycka. I en assistansflrsäkring får man ju hjälp i så många fler fall, tappade nycklar, bränslebrist, reparation på plats vid mindre fel osv.....
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Assistansbolaget.

Som jag poängterat så måste man läsa i sitt eget försäkringsbolags vilkor om vad som gäller.

Jag har till exempel ringt och frågat mitt bolag om punktering (det framgick inte tydligt i deras vilkor). Om jag inte kan laga punktering på plats på grund av trafikförhållandena eller lagningskit inte klarar att laga skadan, då gäller räddningsdelen för bärgning. Även i utlandet.

Mindre reparationer eller bärgning till verkstad gäller på min försäkring om man inte kan åka vidare utan detta, men kolla det själv i ditt bolag.
Mitt bolag har en dygnsöppen jour som talar Svenska. Nummret har jag inlaggt i min tfn. Där får man hjälp (har dock ej provat), det ingår i ordinarie försäkring.

Bränsle brist och tappade nycklar är nog ingen räddning i något bolag.
Bränslemätare har man väl oavsett var försäkringen tas..:wink:

/Leif
 
Senast ändrad:
Toppen