• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antenn till router TP-Link Archer MR600

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Kan någon ge ett bra tips om val avantenn till routern som jag har i husbilen. Idag har jag en Panorama Mimoantenn typ en puck. Vid test på olika ställen runtom där jag bor så skiftade det mellan 5-15 Mbit/s. Tog en ny runda (samma) och testade med original sprötantenner, routern låg på ett säte. Där fick jag mellan 4-45 Mbit/s. Betyder detta att jag bör satsa på en annan antenn, eller vad tycker ni?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det där med extern antenn för TP Link MR600 verkar vara ett mysterium. Har sökt information utan att hitta något matnyttiga. Flera har skrivit att signalen blir sämre. Jag har nu nöjt mig med kaninöronen. Men det går att ringa TP Link kundtjänst och fråga de har hjälpt mig med andra spörsmål. Hjälpsamma!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en MR400,kör normalt med dom små standardantennerna, men är mottagningen dålig kopplar jag in en yttre antenn som jag ställer på taket.
Provade idag, standard ca 10Mbit, yttre antenn ca 40Mbit
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har en MR400,kör normalt med dom små standardantennerna, men är mottagningen dålig kopplar jag in en yttre antenn som jag ställer på taket.
Provade idag, standard ca 10Mbit, yttre antenn ca 40Mbit
Den är bra Olof. Jag har Midimag som också är bra:

 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Jag har också försökt att hitta information på nätet men det är inte lätt. Jag har läst på TP´s engelska hemsida men blir inte så mycket klokare. Det är väl så att de flesta användarna har dem på hemmaplan och kan gå gå runt tills de hittar en bra plats. Kaninöronen verkar ju fungera bäst och routern vill jag ha på en fast plats. Hur tror ni att det fungerar om jag tar en antennkabel till varje antenn och flyttar dem till ett fönster? Eller kanske Diablo antennen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det här hittade jag. Ok fel router. Jag har försökt uppdatera min Garmin Drive Smart över wi-fi på MR600 utan att lyckas. Tar det över mobilen i stället det går bra. TP har försökt hjälpa mig men det har inte funkat. Garmin är helt kallsinniga.

 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har också försökt att hitta information på nätet men det är inte lätt. Jag har läst på TP´s engelska hemsida men blir inte så mycket klokare. Det är väl så att de flesta användarna har dem på hemmaplan och kan gå gå runt tills de hittar en bra plats. Kaninöronen verkar ju fungera bäst och routern vill jag ha på en fast plats. Hur tror ni att det fungerar om jag tar en antennkabel till varje antenn och flyttar dem till ett fönster? Eller kanske Diablo antennen.
Jag tror du får bättre täckning vid ett fönster,jag har bil med aluminiumskal, routern sitter på väggen 1meter från fönstret, flyttar jag den till fönstret ökar hastigheten en hel del.
Prova med en antenn det räcker troligen.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Det här hittade jag. Ok fel router. Jag har försökt uppdatera min Garmin Drive Smart över wi-fi på MR600 utan att lyckas. Tar det över mobilen i stället det går bra. TP har försökt hjälpa mig men det har inte funkat. Garmin är helt kallsinniga.

Jag läste också i deras forum häromdagen och där gavs inga konkreta svar på lämpliga antenner utan mer att kaninöronen är bäst. Teori är en sak men praktik är det som gäller. Jag tycker inte jag blev så mycket klokare men kommer först att testa att sätta routern med std antenner i ett fönster och se skillnaden mot när den ligger längre in i husbilen. Det blir att ta det steg för steg.
Tack för all inputs som ni har gett mig. Kommer att rapportera lite senare vad jag kom fram till.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag läste också i deras forum häromdagen och där gavs inga konkreta svar på lämpliga antenner utan mer att kaninöronen är bäst. Teori är en sak men praktik är det som gäller. Jag tycker inte jag blev så mycket klokare men kommer först att testa att sätta routern med std antenner i ett fönster och se skillnaden mot när den ligger längre in i husbilen. Det blir att ta det steg för steg.
Tack för all inputs som ni har gett mig. Kommer att rapportera lite senare vad jag kom fram till.
Jag har min på en hylla bak i min plåtis. Det brukar funka bra. Är kund hos tele2. Kollar tv över Telia play som jag har via min hyresbostad.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Är också intresserad av vilken antenn och kontaktyp som passar/är lämplig till TP-Link MR600. Har också en MR400 men den har inte demonterbara antenner som min nya MR600.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jo, men vilken kontakttyp passar MR600? Det finns lite olika typer att välja på eller?
Det skall vara kontakttypen som heter SMA-hane, den här antennen använder jag till min TP-link MR400 och den passar även till MR600 modellen
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har köpt MR600 nyligen, och startat en dialog med Kjell om vilken extern antenn ur deras sortiment som är lämplig.

Återkommer om det blir nåt svar från dom.../GB
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Samma här, jag köpte hos Kjell & Company. Ställde frågan om lämplig antenn men svaret uteblev. Du kan prova denna........Så fungerar inte jag, antingen så vet man annars så avstår jag. Om jag förstod det rätt så skall det vara en antenn med LTE. Idag så tog jag beslutet att ha den vid passagerarstolen tills vidare. Vid test på tomten så gav den mellan 25 och 35 Mbit/s. Mimo antennen gav som mest 10. Nu blir det ut i naturen och se hur det fungerar.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Länk till test i PC för alla, med fakta om möjlig hastighet, högst 50 Mb/s pga mobiloperatörerna, i testen 44 Mbit/s.

Bara så att inte Anitas gubbe tror att det ska bli 300 Mb/s

 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Han är för gammal och vis för att tro på att det blir 300 MB/s. Men gubbe,ja
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har köpt MR600 nyligen, och startat en dialog med Kjell om vilken extern antenn ur deras sortiment som är lämplig.

Återkommer om det blir nåt svar från dom.../GB

Fått svar från Kjell, redigerar lite för att det ska bli tydligare, och har tagit bort svaret om fast monterade riktantenner. Jag kommer att byta min 30064 mot 30065. Tyvärr var ju resultatet av Anitas första test lite tråkigt, var väl 30065, men avvaktar med spänning test i verkligheten. /GB

Svar från Kjell
Art.nr 30065 är en av de antenner som fungerar med TP-Link MR600. Båda antennerna måste bytas då modern 4G använder båda antennerna samtidigt och det är viktigt att de lika starka.
Detta innebär att det skulle vara möjligt att använda två stycken art.nr 30064 om man skulle vilja göra det också.

Rekommenderas

Alternativ, men behövs alltså 2 st
 
Toppen