• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ansvarsförsäkring för husbil äldre än 15 år?

Hornborg

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40066
Medlemskap
2026
Vi valde Husbilsklubbens partner Varsam när vi köpte vår husbil för två år sedan, årsmodell 2010. Nu ser jag att deras ansvarsförsäkring (drulle) bara gäller upp till 15 år vilket torde innebära att jag inte har det försäkringsskyddet längre, så det är dags att bya till någon som erbjuder det även för äldre fordon. Tips, någon?

Tack,
Lasse.
 
Ger de överhuvudtaget annat än trafikförsäkring för äldre bilar?
Jag har helförsäkring på Trygg Hansa på min årsmodell 2000.
Har för mig att det är bilförsäkring stor o där ingår nog drulle.
Bilen är avställd nu så den har avställningsförsäkring för tillfället.
 
Det låter konstigt att allriskförsäkringen(drulle) bara skulle gälla tills bilen är 15 år gammal.
Det är ju i princip din klantighet som är försäkrad och inte bilen i sig. Saker som går sönder av sig själv eller för att det är gammalt och uttjänt täcks ju aldrig av den försäkringen ändå.
Å andra sidan är ju nerskrivningen hög på gammal utrustning så om man klantar sönder markisen helt får man väl högst ersättning för veven ändå.
 
Ger de överhuvudtaget annat än trafikförsäkring för äldre bilar?
O ja, trafikförsäkring som mest skyddar skador på motpartens bil och andra skador måste man ju ha.
Halvförsäkringsdelen är ju rätt bra att ha som tillägg inte minst glasförsäkringen som ingår och som även på ex. en gammal helintegrerad bil kostar över 20.000:- och vissa större rutor som ex. äldre FLAIR tror jag det var ?? som hade jättehöga rutor på kanske uppåt 40.000:-
Även sista biten med vagnskada kan vara bra att ha.
Då handlar det ju inte så mycket om värden och ersättning, men en husbil som man kan vara långt hemifrån med (och inte bara på väg till jobbet och någon mil hemifrån med) så har man ju rätt till hjälpen och bärgning m.m. som kan underlätta massor om det börjar jäklas.
Stå nere i Frankrike med trasig bil och enbart trafikförsäkring är nog ingen höjdare precis.

Veteran/Hobbybilsförsäkringar är ju allra bäst på gamla fina original, ombyggda, nybyggda bilar men det är svårt, nästan omöjligt att få sådana försäkringar på annat än (även om det är udda och underliga bilar) men som man i alla fall kan kalla "vanliga" bilar.

Men all hjälp som en helförsäkring kan ge om en äldre husbil går sönder likväl en ny/nyare kan vara värt den relativt låga kostnaden på en äldre eftersom själva bilvärdet är lågt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Jo visst är det bra med helförsäkring.
Frågan var om Varsam tecknar halv eller hel försäkring på gamla husbilar enligt #2
 
O ja, trafikförsäkring som mest skyddar skador på motpartens bil och andra skador måste man ju ha.
Halvförsäkringsdelen är ju rätt bra att ha som tillägg inte minst glasförsäkringen som ingår och som även på ex. en gammal helintegrerad bil kostar över 20.000:- och vissa större rutor som ex. äldre FLAIR tror jag det var ?? som hade jättehöga rutor på kanske uppåt 40.000:-
Även sista biten med vagnskada kan vara bra att ha.
Då handlar det ju inte så mycket om värden och ersättning, men en husbil som man kan vara långt hemifrån med (och inte bara på väg till jobbet och någon mil hemifrån med) så har man ju rätt till hjälpen och bärgning m.m. som kan underlätta massor om det börjar jäklas.
Stå nere i Frankrike med trasig bil och enbart trafikförsäkring är nog ingen höjdare precis.

Veteran/Hobbybilsförsäkringar är ju allra bäst på gamla fina original, ombyggda, nybyggda bilar men det är svårt, nästan omöjligt att få sådana försäkringar på annat än (även om det är udda och underliga bilar) men som man i alla fall kan kalla "vanliga" bilar.

Men all hjälp som en helförsäkring kan ge om en äldre husbil går sönder likväl en ny/nyare kan vara värt den relativt låga kostnaden på en äldre eftersom själva bilvärdet är lågt.

M.v.h. JANKRO.
Tänk bara på att även om man skulle lyckas få en veteran/hobbybilsförsäkring på en husbil, så brukar numera användningsreglerna ofta vara kraftigt begränsade, t.ex. bara för sådana resor som hör till träffar som hör till veteranbilshobbyn, antal mil m.m. Detta har vi att tacka människor som har missbrukat sådana försäkringar å det grövsta med enorma kostnader för försäkringen som följd! :confused:
 
Tänk bara på att även om man skulle lyckas få en veteran/hobbybilsförsäkring på en husbil, så brukar numera användningsreglerna ofta vara kraftigt begränsade, t.ex. bara för sådana resor som hör till träffar som hör till veteranbilshobbyn, antal mil m.m. Detta har vi att tacka människor som har missbrukat sådana försäkringar å det grövsta med enorma kostnader för försäkringen som följd! :confused:
-----------------------------------------
Ja tyvärr så finns det ju alltid en i alla fall mindre klick men ändå som vanligt förstörande som sabbar för alla andra som ser det bra i saker och vårdar fördelen att sådana försäkringar finns.
Jag har haft några sådana försäkringar bl. a. en bamse Cheva Blazer K5 men.... den var lastbilsreggad trots glasfibertak och baksäten, och ett tag fick det bolaget för sig att de inte skulle försäkra "lastbilar" alls, innebar inte bara min utan även pickup versionerna.
Det berodde troligen på att mindre firmor och grävare renoverade gamla lastbilar som sedan blev skattebefriade och hobbybilsförsäkrade, men den regeln funkade ju inte i verkligheten med alla gamla fina renoverade pickuper, och jag fick ha min försäkring kvar utan paus eftersom den redan var försäkrad där.

På senare tid har visst skattebefriade lastbilar också använts av mindre firmor men då för skatten, men jag tror det blev stopp på det.

Är lite utanför de bilarna och reglerna nu, men det verkar som att många har en vanlig försäkring numera på "vanliga" gamla fina bilar bara för att få åka med dem utan restriktioner, men då får man ju inte bedömt värde och bra ersättning samt den extra säkerheten på bilarna, och inte minst försvinner ju den biten som säger att man har rätten att få en sådan bil hemkörd till sitt eget garage :msn_wall:.

Men som du skriver, det finns alltid några som skall utnyttja allt inte bara till gränsen utan mycket längre än till gränsen, och så sabbar det allting i stället och det blir förbud och regeländringar............. Påminner lite om veckocampande husbilar på en vanlig parkering faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Jo visst är det bra med helförsäkring.
Frågan var om Varsam tecknar halv eller hel försäkring på gamla husbilar enligt #2

Aj, ja det har du rätt i (sorry HenkeAls).

Jag missuppfattade det nog tyvärr som allmän avighet mot helförsäkring på gamla bilar som var fel, kom jag på/såg jag nuo_O.
Om just Varsam gör det kan man ju fundera över. Om det nu är så, men utan att kolla, Varsam utger sig väl för att vara billiga, och även om många försäkringsbolag verkar att gå bra, och man ligger billigare så finns det troligen lite andra regler i gråzoner som minskar utbetalningarna till besvikna försäkringstagare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
-----------------------------------------
Ja tyvärr så finns det ju alltid en i alla fall mindre klick men ändå som vanligt förstörande som sabbar för alla andra som ser det bra i saker och vårdar fördelen att sådana försäkringar finns.
Jag har haft några sådana försäkringar bl. a. en bamse Cheva Blazer K5 men.... den var lastbilsreggad trots glasfibertak och baksäten, och ett tag fick det bolaget för sig att de inte skulle försäkra "lastbilar" alls, innebar inte bara min utan även pickup versionerna.
Det berodde troligen på att mindre firmor och grävare renoverade gamla lastbilar som sedan blev skattebefriade och hobbybilsförsäkrade, men den regeln funkade ju inte i verkligheten med alla gamla fina renoverade pickuper, och jag fick ha min försäkring kvar utan paus eftersom den redan var försäkrad där.

På senare tid har visst skattebefriade lastbilar också använts av mindre firmor men då för skatten, men jag tror det blev stopp på det.

Är lite utanför de bilarna och reglerna nu, men det verkar som att många har en vanlig försäkring numera på "vanliga" gamla fina bilar bara för att få åka med dem utan restriktioner, men då får man ju inte bedömt värde och bra ersättning samt den extra säkerheten på bilarna, och inte minst försvinner ju den biten som säger att man har rätten att få en sådan bil hemkörd till sitt eget garage :msn_wall:.

Men som du skriver, det finns alltid några som skall utnyttja allt inte bara till gränsen utan mycket längre än till gränsen, och så sabbar det allting i stället och det blir förbud och regeländringar............. Påminner lite om veckocampande husbilar på en vanlig parkering faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
Det där med hemtransport till eget garage var ju en av sakerna som förstörde hobbybilsförsäkringarna, det fanns dom som bärgade sin hobbybil både 20-30 mil och mer på helger om dom fick problem, utan att på något sätt konsultera försäkringsbolaget innan. Kostnaderna blev ju enorma!
 
Aj, ja det har du rätt i (sorry HenkeAls).

Jag missuppfattade det nog tyvärr som allmän avighet mot helförsäkring på gamla bilar som var fel, kom jag på/såg jag nuo_O.
Om just Varsam gör det kan man ju fundera över. Om det nu är så, men utan att kolla, Varsam utger sig väl för att vara billiga, och även om många försäkringsbolag verkar att gå bra, och man ligger billigare så finns det troligen lite andra regler i gråzoner som minskar utbetalningarna till besvikna försäkringstagare.

M.v.h. JANKRO.
När jag köpte min 03a för några år sedan kontaktade jag bland andra Varsam och frågade om pris på helförsäkring. Svaret var att de endast tecknade trafik på så gamla bilar. Ett underligt resonemang då ju äldre bilar ofta är billigare att laga särskilt sådana som denna som har orginal FIAT hytt med därtill hörande rutor ,strålkastare m.m. Dessutom är det ju mycket billigare för försäkringsbolagen att lösa in äldre bilar vid större skador.
 
När jag köpte min 03a för några år sedan kontaktade jag bland andra Varsam och frågade om pris på helförsäkring. Svaret var att de endast tecknade trafik på så gamla bilar. Ett underligt resonemang då ju äldre bilar ofta är billigare att laga särskilt sådana som denna som har orginal FIAT hytt med därtill hörande rutor ,strålkastare m.m. Dessutom är det ju mycket billigare för försäkringsbolagen att lösa in äldre bilar vid större skador.
Jaha och tack, om man skall se det från en helt egen sida så är det väl en glasförsäkring man bör se till att ha även på andra äldre bilar än bara husbilar. Eftersom ändå delkaskot/halvförsäkring verkar ligga på en normal nivå även för äldre bilar och då de kan ta normalbetalt för den biten så kan man fundera på deras agerande, för risken att få stenskott (och dessutom normalruta som på din) kan ju inte ha med årsmodell att göra och för andra delar i den så går ju inte äldre bilar in i Limp mode och behöver hjälp så fort en givare lägger av.
Vagnskada finns ju inte med i halv och maskin är sedan länge bortsållat med både år och mil.
Men det tyder väl på att de vill plocka russinen ur kakan säkert efter undersökningar om lönbarhet. Men då vet man ju vart man inte skall vända sig när man har en husbil som ev. faller in i deras nisch.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Det där med hemtransport till eget garage var ju en av sakerna som förstörde hobbybilsförsäkringarna, det fanns dom som bärgade sin hobbybil både 20-30 mil och mer på helger om dom fick problem, utan att på något sätt konsultera försäkringsbolaget innan. Kostnaderna blev ju enorma!

Ok. Det var åter överutnyttjande som sabbade vissa delar även där.
Erfarenheten av det jag har med transporter var en kompis bil som gick sönder så den inte blev farbar i Dalarna och skulle hem till Norrköping.
Men han hade nog inte en tanke på att beställa egen transport på den utan det fick försäkringsbolaget fixa (naturligtvis), det tog lite tid, så förskringsbolaget kunde väl då fixa/samordna en transport med sina egna kontakter. Det tog nog två veckor men sedan vara bilen hemma och alla var nöjda.

M.v.h. JANKRO.
 
Ok. Det var åter överutnyttjande som sabbade vissa delar även där.
Erfarenheten av det jag har med transporter var en kompis bil som gick sönder så den inte blev farbar i Dalarna och skulle hem till Norrköping.
Men han hade nog inte en tanke på att beställa egen transport på den utan det fick försäkringsbolaget fixa (naturligtvis), det tog lite tid, så förskringsbolaget kunde väl då fixa/samordna en transport med sina egna kontakter. Det tog nog två veckor men sedan vara bilen hemma och alla var nöjda.

M.v.h. JANKRO.
Det var nog inte tänkt att veteranerna skulle användas som semesterbilar när de villkoren förhandlades fram, utan mera som att det hände något i närområdet med en veteranbil skulle den kunna bärgas till hemmet/egen verkstad istället för till närmaste verkstad.
Jag har faktiskt ett par mycket förmånliga veteran/hobbybilsförsäkringar kvar, men det skulle aldrig falla mig in att låta en bärgare hantera de fordonen, jag hade istället tagit mej hem och fixat dragbil och släp och hämtat själv. Bärgare förstör ofta rätt mycket när det är fordon som dom inte känner till.
 
Det var nog inte tänkt att veteranerna skulle användas som semesterbilar när de villkoren förhandlades fram, utan mera som att det hände något i närområdet med en veteranbil skulle den kunna bärgas till hemmet/egen verkstad istället för till närmaste verkstad.

Kan ha fel och det var läänge sedan nu, men jag tror man fick åka nedåt Europa på semester om man anmälde i förväg vad man skulle göra.
Men det rätta måste vara att det är en ren hobbybil och begränsningen kanske skulle vara max, godkända för lite längre färder till bilträffar.
Sedan har väl värdet på hobbybilar ändrats med åren, ofta förr så var det väl rimligt värde på de flesta bilarna, men nu kan det ju handla om hur mycket pengar som helst på massor av dem.

M.v.h. JANKRO.
 
Jaha och tack, om man skall se det från en helt egen sida så är det väl en glasförsäkring man bör se till att ha även på andra äldre bilar än bara husbilar. Eftersom ändå delkaskot/halvförsäkring verkar ligga på en normal nivå även för äldre bilar och då de kan ta normalbetalt för den biten så kan man fundera på deras agerande, för risken att få stenskott (och dessutom normalruta som på din) kan ju inte ha med årsmodell att göra och för andra delar i den så går ju inte äldre bilar in i Limp mode och behöver hjälp så fort en givare lägger av.
Vagnskada finns ju inte med i halv och maskin är sedan länge bortsållat med både år och mil.
Men det tyder väl på att de vill plocka russinen ur kakan säkert efter undersökningar om lönbarhet. Men då vet man ju vart man inte skall vända sig när man har en husbil som ev. faller in i deras nisch.

M.v.h. JANKRO.
Det är väl som jag har skrivit tidigare att det är vi med äldre bilar som subventionerar de höga reparationskostnaderna på nyare bilar med maskinskada i försäkringen, och med horribelt dyra reservdelar/reparationer.
 
Är det den gamla Bildport-försäkringen ni tänker på?

Den var väldigt bra i början, innan de släppte in Porscharna, vilket senare förbjöds.
 
Är det den gamla Bildport-försäkringen ni tänker på?

Den var väldigt bra i början, innan de släppte in Porscharna, vilket senare förbjöds.
Ja, det är högst troligt att det var den först i början och det var länge sedan. Jag vet att det sedan var någon annan, och sen har jag tappat bort och inte haft koll på de här "hobby försäkringarna" och även haft vanlig försäkring på någon bil som borde ha klassat in.
Men jag förstår och anar att det har hänt en hel del med dem under åren, och om inte annat så måste bedömningarna av värdet på kanske beställda firmabyggda bilar ha sin egen nisch för att hamna i vettig värdebedömning?

Men att Bilsport-försäkringen gick ner sig ett tag var alltså "Blame it on The Porsche":p. Finns just den försäkringen kvar fortfarande?

M.v.h. JANKRO.
 
Ingen aning, har ingen hobbybil längre (förutom husbilen) bara en gammal hd, men de är så billiga att försäkra så man bryr sig inte.
Wasa och Atlantica fanns ett tag också som hobbybilsförsäkring
 
Tillbaka
Toppen