• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ang. Såifa

Preem Evolution Diesel har HVO istället för RME numera
Rätt. Jag skrev felaktigt att Preems Evolution B7 hade 7% B0 istället för tidigare 7% RME, i inlägg #53. Då hade det ju blivit B0 på riktigt. Rätt ska givetvis vara 7% HVO. Mycket bokstavsbeteckningar är det! Sorry för OT, men rätt ska vara rätt!

För min del är det viktigaste att få till ett avtal där man kan tanka utan inblandning av RME eller i vart fall med lägsta möjliga inblandning. Rabatten är naturligtvis också viktig i dessa tider, men den bör väl vara någonstans i närheten av den rabatt vi har idag om det ska kännas meningsfullt. Varför jag avvek lite i tråden och kom in på själva bränslesorten, utan RME, var för att vi nu kanske har chansen att få båda dessa kriterier uppfyllda i ett nytt avtal.

Sannolikt B7 eftersom man blandar i det man kallar Tallolja nuförtiden från pappersbrukens avfall och förmodligen en bra affär.
Tallolja är inget avfall från skogsindustrin utan en av de många produkter som kan framställas ur skogsråvara. Det som kan tillverkas av fossil olja kan även tillverkas av skogsråvara. När jag började arbeta som ingenjör vid MoDo Kemi AB i Örnsköldsvik tillverkade vi uppemot 100 kemiska produkter bl.a. tallolja, acetaldehyd, ättika, etylacetat, butanol. olika glykoler mm. Skogsindustri är inte bara massa- och papperstillverkning och prissättningen av produkterna styrs av marknadspriset. Tallolja används inte bara som tillsats i drivmedel och prissätts efter tillgång och efterfrågan.

Här finns en tänkbar leverantör med tillgång till 100 stationer i landet. ALLTANK, www.alltank.se. Har själv ett privat tankkort med rabatt nästan i Såifa klass. Säljer HVO100 och Preem Evolution Diesel mm. Kan kanske vara värt för HBK att kontakta.
Så att ingen norr om Luleå ska kunna använda rabatten? Bättre med någon rikstäckande kedja.

Senast ändrad:
Så att ingen norr om Luleå inte ska kunna använda rabatten? Bättre med någon rikstäckande kedja.
Åker du bara norr om Luleå i Sverige? I resten av Sverige kan du använda rabatten.
Oavsett vilken leverantör blir man ibland tvungen att tanka hos någon leverantör utan rabatt.
Preem t.ex. verkar inte ha några stationer norr Boden och Haparanda enl.deras karta.

Senast ändrad:
Åker du bara norr om Luleå i Sverige? I resten av Sverige kan du använda rabatten.
Oavsett vilken leverantör blir man ibland tvungen att tanka hos någon leverantör utan rabatt.
Preem t.ex. verkar inte ha några stationer norr Boden och Haparanda enl.deras karta.
Även i söder är det glest mellan dessa mackar. Bor i Solna. Ska jag tanka blir det 3.7 mil fram och åter. Men inom ett område på 1 km har jag 3 mackar nära mig. Detta bolag har för få ställen att tanka på...

Det är väl egentligen inte ett jätteproblem om macken inte finns runt hörnet, man kan ju tanka på vägen ut eller på vägen hem, de flesta husbilar har en tank på 60 liter eller mera, och man behöver ju inte köra helt "torrt" före tankning.

Det är väl egentligen inte ett jätteproblem om macken inte finns runt hörnet, man kan ju tanka på vägen ut eller på vägen hem, de flesta husbilar har en tank på 60 liter eller mera, och man behöver ju inte köra helt "torrt" före tankning.
Tankar alltid på vägen hem. Bilen är alltid fulltankad. (Fan Montreal, var det här också OT? :eek:)

38km till närmaste Alltank och 28km till närmaste Preem.
Det krävs nog aval med minst två bränslebolag, om det ska bli rikstäckning.

Du vet väll att du även kan tanka på såifa stationer?
Macken behöver absolut inte finnas runt hörnet men inte heller 30 mil bort.

Tillbaka
Toppen