• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alufälgar heavy chassi

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Förstår det,men det vore kul att se bild på nån annan husbil...för inspiration.
Det finns ganska få fälgar till en tung bil, du måste titta på axellast ,att bara gå på registreringsnummer fungerar oftast inte på en husbil,du bör ha en fälg som klarar minst 1400kg,fälgen ovan gör det inte,ofta är det svårt att få fram maxlast på nätet, men det finns om man söker noga.
MAK Stone5 silver - Sommarfälgar - Fälgar - Fälgproffset (falgproffset.se)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja det påpekade ju Pålleman i ett inlägg ovanför man får ju köpa fälg som passar till ens husbil map vikt, bultcirkel osv. Är man osäker kan man ju altid rådfråga däckfirman.
Det var därför jag valde att länka fälgar som passar till den bil TS hade, många köper fälg på nätet och då kan man missa att fälgen inte tål aktuell axellast.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Det var därför jag valde att länka fälgar som passar till den bil TS hade, många köper fälg på nätet och då kan man missa att fälgen inte tål aktuell axellast.

Vilka fälgar menar du inte passar på den sidan jag länkade till? 1350kg ska väl vara tillräckligt, heavy är väl max 4000kg och max axeltryck 2400kg bak.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilka fälgar menar du inte passar på den sidan jag länkade till? 1350kg ska väl vara tillräckligt, heavy är väl max 4000kg.
Heavy finns med olika vikter upptill 4500kg, samt en version med extra förstärkta fälgar och bakfjädring 4800kg, detta är tvåaxlade bilar,sedan tandembil ytterligare något ton,min bil kräver 1400kg fälgar.
 
Toppen