• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ "Platta"?

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
God eftermiddag.

Jag har under många år kört med Sygic på en Samsung Galaxy Tab2 10.1

Nu börjar den bli lite seg och opålitlig.

Vad finns det då för alternativ till denna "platta"? Jag vill gärna ha samma fabrikat och skärmstorlek, men inget absolut krav.

Nästa platta får gärna vara lite "vassare" också.

Undrar
Kåre
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Samsung gör fortfarande surfplattor med bra kombination mellan prestanda, pris och stryktålighet.
Samsung Galaxy Tab A 10.1 är ett par år gammal men barnen har varsin och har klarat ett år utan att behöva reparera eller byta glas. Inga klagomål att spel eller Youtube/Netflix någonsin går långsamt. c:a 2000kr idag ser jag.
Ungjäklarna har gemensamt slitit ut ett antal surfplattor, så ett helt år utan reparation är ett bra betyg:
- 1st Ipad 2 (krossat glas skadat chassi)
- 1st Ipad mini (vattenskadad plus krossat glas)
- 1st Samsung tab 2 8,0 (ladduttaget utslitet annars bra skick)
- 1st Lenovo tab 2 (internt fel samt glaset krossat 2ggr)
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Men vilken tur du har Kåre-Smeden!
Mitt husorgan, för informerade o pålästa konsumenter,
Råd & Rön, har i senaste numret publicerat en jätte-test av surf-plattor.
Eftersom jag är prenumerant kan jag bara logga in o läsa,
andra får slanta upp 45 sek. (billigt)
Förra testet för ett par år sedan ledde mig fram till
Sams-Galaxy Tab S2 med simkort för webben. Har funkat bra för mig. Lycka till :)

Råd&Rön - Surfplattor – bäst i test

"Surfplattor – bäst i test, 2018-12-19
Vi har testat 40 surfplattor i labb. Skärmarna är mellan 7 och 13 tum och priset mellan 800 och 14000 kronor. Testvinnarna har bland annat riktigt bra skärm och batteritid.
I vårt test av surfplattor har vi bland annat:
Bedömt hur lätta de är att använda.
Mätt skärmens ljusstyrka, reflektioner och betraktningsvinkel.
Hur snabbt du kan föra över filer till och från surfplattan.
Mätt batteritiden.
Dessutom förklarar vi vad du ska tänka på när du väljer mellan IOS (Ipad), Android och Windows.
Köp testet för 45 kr"
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kör just en Samsung Galaxy Tab S2, den går som tåget sedan ett par-tre år tillbaka.
En nyare kanske dessutom har vassare hw.
Jag använder den mest till GPS-navigering i husbilen, plus surf, mail, e-böcker och Readly-läsning.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Tack pojkar för snabba läsvärda svar! Och du Boer, så var det detta med vilken typ av platta man ska välja till GPS-jobbet. Var det MED simkort, eller vad tusan var det man skulle beakta? Jag har banne mej glömt kraven!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kör CoPilot, med kartor laddade på enheten:
  • Så jag behöver ingen uppkoppling för att navigera i normalfallet
  • Dock, jag använder CoPilots trafiktjänst, den kräver uppkoppling mot internet. Men det sköter min mobiltelefon, med internetdelning till plattan
Däremot, om du kör t ex navigering via Google Maps behöver du internetuppkoppling, vilken kan du klara på samma sätt som ovan, dvs att plattan kopplar upp med sitt WiFi till mobilens internetdelning. Eller, om du har en mobil router kan plattan använda det nätverket.

En platta med SIM-kort kostar mer, onödigt om mobilen kan sköta uppkopplingen, eller alternativt en mobil router. Du behöver alltså ingen SIM-kortplatta!

Edit: Du kan även till nöds köra navigering offline med Google Maps, genom att i förväg ladda ner kartorna i plattan. Men "jobbigt/kladdigt", du måste göra det för varje sträcka/kartområde du vill navigera i.

Edit 2: Det jag skrivit gäller Androidvärlden, eller åtminstone Samsungplattan. Pratar vi IOS/Apple tablets, iPad, så måste du köpa en padda med SIM-kort. Annars får du ingen GPS, de hänger tydligen ihop. Vansinnigt. Prisstrategi? Dåligt i vilket fall.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag kör tamme tusan allt på på min samsung galaxy tab s2 med simkortsplats. Har tryckt i 64 gb extea minne. Plattan är snabb och pålitlig, dessutom tunn och enkel att hantera.lång batteritid och original skydd. Använder den både med och utan sim. Den laggar inte om jag hämtar kartdata via bredbandsroutern i bilen.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
OK, om jag sammanfattar:

På en "ensam" Samsung kan jag använda Sygic om jag köper en MED sim-kort.

Men köper jag en Samsung UTAN Sim-kort måste jag ha hjälp, t.ex. via ett eget WiFi i husbilen.

Har jag fattat rätt?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du behöver inget SIM-kort för Sygic om du enbart navigerar! (Vilket sker helt offline, enbart direktkontakt med satelliter).

Men, om du vill utnyttja/abonnera på Sygic's trafiktjänst (som är online mot internet): Ja, då behöver du
  • Antingen en platta med SIM-kort
  • Eller en platta utan SIM-kort kopplad till ett eget WiFi
Eget WiFi som mobiltelefonen sätter upp ("Mobil hotspot och internetdeln." enligt nyare Android):

Screenshot_20190317-204914_Settings.jpg

Eller genom att använda en mobil router. Jag kör en TP-Link med Telia SIM-kort (á 29 kr/mån plus surfkostnad), en liten behändig sak, ca 700 kr.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
OK! Då fattar jag.

Då får det bli en S2 UTAN simkort (billigare), samt koppla in den på den mobila routern i husbilen då!

Stort tack för"kunskapslyftet" !

Ha en trevlig kväll, alla deltagare!

Hälsar
Kåre
 
Toppen