• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alperna Påsken 2018

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Nu är det snart en vecka sedan vi kom hem från en tur till alperna i husbilen. Totalt blev det 12 dagar och 361 mil.

Här kommer några bilder och tips på ställen vi besökte.

På vägen ner åkte vi färjan Trelleborg - Rostock. Då vi kom iland vid 21-tiden på kvällen hade jag sett ut en ställplats i Malchow som ligger ca 45 minuter från Rostock. Den var tyvärr inte öppen, men ställde mig på parkeringen utanför den servering som finns där. Säkert fint på sommaren då den ligger nära vattnet.

1.jpg

Andra natten var vi framme vid Garmisch-Partenkirchen som vi valt att åka skidor i först. Där fanns en riktigt bra ställplats med el, vatten, tömning, dusch och wc. Var ganska mycket folk men inte så det störde.
2.jpg

Härliga vyer och åkning i Garmisch.
IMG_20180330_115611.jpg

Efter två dagar i Garmisch stack vi vidare väster ut. På västra sidan av Alpspitze i Bieberwier låg Alpencamp Marienberg. En camping men som även erbjöd ställplatser.
3.jpg

Nästa dag var det lite sämre väder så vi passade på att förflytta oss till nästa skidområde vi valt. Det belv ca 15 mil öster ut till Zell Am Ziller. Där blev det övernattning på en parkering tillhörande ett Gasthaus. Efter prat med de trevliga ägarna var det inga problem att sova där och använda deras toaletter.

Sedan blev det skidåkning i Hochzillertal (Kaltenbach). Vilken dag vi hade. Inte ett moln, inte en vindpust och vyer som inte går att få med på bild. När vi kom ner i dalen på kvällen var det 22 grader varmt. Snacka om kontraster. Vi åkte då upp till en camping som även hade ställplatser. Den heter Seen Camping Stadlerhof och var ett riktigt smultronställe. Där bodde vi i två nätter.
IMG_20180403_132642.jpg
Två dagar med 24 grader!

Efter detta drog vi till Kitzbüel och var där en dag för att sedan fortsätta uppåt/hemåt.

Sammanfattningsvis kan man säga att resandet i alperna med husbild var mycket enklare än vi först trott. Det finns ett stort utbud av både ställplatser och campingar (även till bra priser).
 
S

Sören-6830

Guest
Nu blev man ju avundsjuk! Vi har tidigare bott på Hotel Englhof i Zell am Ziller flera år och åkt mycket skidor där och framförallt i Hintertux (3 300 m). Kanske hänger din inspirerande resa i så man tar husbilen dit framöver?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen