• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Allriskförsäkring

LGT45

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2026
Råkade för en tid sedan att tappa min fina IPad Mini Cellular i gatan vilket resulterade i att glaset sprack.
Jag köpte den för ca fyra år sedan och den var i ”Nyskick” innan jag tappade den.
Fungerade perfekt, bl.a som navigator, och ” upplysningsbank” under våra husbilsresor. Liten och smidig att ta med sig.
Kostnaden för att reparera skadan visade sig vara kostsam, ca 3000 kr, så jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag för
att göra en skadeanmälan med förhoppning om ersättning för reparationen med avdrag för självrisk.
Handläggare började med massor av frågor - namn, modellnr., version, ålder m.m - och kom fram till att den enligt dom var värd
1900 kr och att jag i bästa fall skulle kunna få 430 kr i ersättning.
Jag protesterade och hävdade att jag inte ville sälja den utan få den reparerad ! Den fungerade ju lika perfekt för mig innan skadan som när
jag köpte den ny för 8700 kr och går fortfarande löpande att uppdatera.
Slutsats - allriskförsäkringen var i princip värdelös ! Dags att flytta alla försäkringar till annat bolag ?

Jag kan föreställa mig att de flesta försäkringar är likartade oavsett bolag. Avskrivningsreglerna är tuffa, kanske särskilt på elektronik. Sedan tillkommer självrisken. Nej, många försäkringar visar sig ha ganska lite värde när det kommer till kritan, så lite att det ofta kan kännas som om det inte är någon ide att använda sig av den. Detta är i alla fall min erfarenhet.

Telefoner och surfplattor avskrivs ju på väldigt kort tid bara några år. Reservdelspriser på skärmar brukar vara någon tusenlapp. Appleprodukter brukar ändå vara någorlunda "lättmekade" och det finns många reparatörer utöver de officiella. Så mitt råd är att försöka få priser på reparation från flera håll. Garantin är ju ändå förbi.

Min bättre hälft råkade ha sönder skärmen på sin alldeles för nya dator för ca 7-8 år sedan, hon hade drulleförsäkring, hon var nöjd över det. Hon satt en hel kväll och fyllde i alla uppgifter och scanna in kvitto. Och hon fick 187kr :(. Den summan minns man! Hade hon fått 3557kr så hade vi aldrig kommit ihåg summan. Hahaha.

Min bättre hälft råkade ha sönder skärmen på sin alldeles för nya dator för ca 7-8 år sedan, hon hade drulleförsäkring, hon var nöjd över det. Hon satt en hel kväll och fyllde i alla uppgifter och scanna in kvitto. Och hon fick 187kr :(. Den summan minns man! Hade hon fått 3557kr så hade vi aldrig kommit ihåg summan. Hahaha.
Jag har vart ute för samma sak. Råkade skada min dators skärm. Mindre än ett år gammal. Bytet gick på 2500 kr. Har allrisk. Fyllde i en massa uppgifter och kvitto. Fick 281 kr på kontot. Allrisk är inte värt att betala för..

Samma för stöld av en cykel som är 3-5 år. 5000 kr klassen.

Avräkning och självrisk Så får du ut till varsin glass till dig och din fru.

Senast ändrad:
Du verkar vara väldigt nöjd med din apparat, så det är väl bara att hala upp tretusen kr och bli nöjd igen.

Tillbaka
Toppen