• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allente / Thor på en Oyster 60 Twin Premium Parabol?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har funderingar att importera en husbil från tyskland. 2021 årsmodell med parabol på taket. Frågan är hur man får in Allentes kanaler i husbilen då vi har familjepaketet hemma med box och ett litet kort i den. Enklast skulle det vara att ta kortet med sig men hur vet man storleken och att kortet passar till Oyster?
Oysterpaketet med parabol och TV har EN fjärr så allt styrs av den, antar att "boxen" är inbyggd i TVn med kortplats.

Jag har sett att det finns tvillingkort men abonnemanget är dyrt nog ändå.
Vet också att man numer tar det via nätet men nu sitter det en parabol på bilen så det behöver vi ingen hjälp med.

Hälsningar Göran S.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det ska väl inte vara några problem. Parabolen har ju uttag för CA modul. Skaffa en CA modul från Allente och stoppa in ditt kort. Du kan ju Googla på "CA modul Allente"
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Du får förmodligen ställa in parabolen på rätt transponder. Finns hjälp i manualen för Oysterparabolen. Finns ingen manual i bilen, tror jag du kan hitta den på Tenhafts hemsida (www.ten-haaft.com)
Det viktiga är att du har rätt CA-modul till Allentekortet. Vi har en Oyster 85 cm skew parabol på vår bil och den fungerar fint i hela Sverige och ner till norra Frankrike. I Kroatien fick vi in vissa kanaler, dock inte SVT.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
OK! Då ska man alltså ha en CA-modul som kostar 795:- från Allente!
Har sökt lite, det finns billigare moduler men de kanske inte funkar trots att dom ska vara till Allente?
Passar det lilla kortet jag har i modulen eller måste man ha ett annat större?
Kanske får ta ett prat med Allente.
På Listan över godkända TV apparater finns inte Oysters märke AVtex med men om era apparater funkar så gör säkert denna det också.

Tack för era svar.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
OK! Då ska man alltså ha en CA-modul som kostar 795:- från Allente!
Har sökt lite, det finns billigare moduler men de kanske inte funkar trots att dom ska vara till Allente?
Passar det lilla kortet jag har i modulen eller måste man ha ett annat större?
Kanske får ta ett prat med Allente.
På Listan över godkända TV apparater finns inte Oysters märke AVtex med men om era apparater funkar så gör säkert denna det också.

Tack för era svar.

Jag plockar med Allente boxen till husbilen, kör den på 12V. Inspelningsbar så finns många filmer för regniga dagar. Har inte Oyster utan Alden, men hade samma problem.
Boxen hängs under TV-foten med elastiska kardborrband.
/GB
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tror säkert att det går med vilken modul som helst som är till Allente. Korten är väl standardiserade och det du har är väl i kreditkortsstorlek. Jag har en modul med Kort som det står Canaldigital på. Dom köptes ju upp av Allente.

 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Förmodligen får du programmera om den andra boxen inte den med kortet i det fick jag göra.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Nu har jag äntligen fått tag i en levande pratande människa på Allente.
Efter en hel del förklaringar och diskusioner skickar han en CA-modul med kort gratis, mot att jag binder mitt tidigare löpande tvillingabonemang, i 12 månader med möjlighet att pausa i 6 mån/år! Han gick även med på att skicka det fraktfritt som annars inte ingick.

Inget av detta går att få fram på hemsidan utan kallas för ett erbjudande. Visst är det konstigt!
Hoppas det kan vara någon annan till nytta.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
OK! Då ska man alltså ha en CA-modul som kostar 795:- från Allente!
Har sökt lite, det finns billigare moduler men de kanske inte funkar trots att dom ska vara till Allente?
Passar det lilla kortet jag har i modulen eller måste man ha ett annat större?
Kanske får ta ett prat med Allente.
På Listan över godkända TV apparater finns inte Oysters märke AVtex med men om era apparater funkar så gör säkert denna det också.

Tack för era svar.
Jag har Allentes CA-modul och Avtex tv. De fungerar bra ihop. Med Avrtex tv får du alla Allentekanaler på samma sätt som i hemmamottagaren. Alla kanaler är sorterade på samma sätt.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Förmodligen får du programmera om den andra boxen inte den med kortet i det fick jag göra.
Hej. Jag har ett liknande problem med en importerad husbil där jag inte kan söka upp Thor-satelliten. Behövde du koda om kontroll-boxen där man styr själva parabolen? Jag kan välja Thor-satelliten på den, och parabolen svänger till vad jag tror är rätt position, men när jag ska göra en kanalsök på tv:n så finns inte Thor-satelliten i listan? 60 andra satelliter, men Thor saknas. Märkligt. Är automatiskt parabol paket från AL-Car, Easisat 4.5
Vem kan isåfall koda om boxen? Tack på förhand. Mvh Mathias
 
Toppen