• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Denna fråga har jag haft ute tidigare. Problemet kvarstår. Panna fungerar dåligt.
Värmen inne på effektläge 2 dvs 2100W blir inte högre än +14 vid minus 3 ute.
Vattenburen värme. Vintervagn.

Du som har en likadan panna och som fungerar, dvs ger 20 grader inomhus vid eleffektläge 2 (2100W) och 20 minusgrader ute vänligen hör av Dig.
Även Du som har en panna som fungerar som min, hör av Dig.
Hur beter sig Era pannor?
Jag har försökt med allt, testat allt, stängt pumpar, stängt element, luftat element, jämfört andras äldre pannor (som fungerar) i övrigt lika, även mätt
elen på alla tänkbara ställen som det går att komma åt utan att demontera pannan.

Hälsningar,
Per

PS. Sonen har haft en äldre husvagn dock med vattenburen värme,
Primus el/gasolpanna. Vid 2100W effekt = 20 plus inne, 15minus ute ????? DS

Är det någon därute som bytt elpatroner på en ALDE Compact?
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Kan det varv fel på en av värmepatronerna? Jag vet inte hur pannan är uppbyggd, men troligt att effektsteg 1 utnyttjar patron nr 1 och effektsteg 2 utnyttjar parton 1+2. Om någon av dessa är trasig kan ditt problem uppstå. Detta sagt utan att veta någonting om pannan, men kan vara något att funderas på. Lycka till med felsökningen.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Jag upplever också att elpannan är dålig. Mycket sämre än gasol som håller värmen bra. Tyvärr kan man ju inte öka elvärmen mer för då brukar ju säkringen(proppen)lösa ut på nätet. Om man ska använda elvärmen bör man låta gasoldelen hjälpa till för man kan ju köra dom tillsammans. Kan man också lägga någon typ av isoleringsmatta på rutorna i hytten så klarar man betydligt mer minusgrader ute.
/Sören
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Tror Goldfinger har rätt,vi har också 3010 pannan hade samma fel.Jag satte en amperemätare på intagssladden.Den visade 4 amp förbrukning,borde varit runt
9 amp.Tror det sitter 3 elpatroner i pannan,2 byttes ut,nu fung den.
//Leifn
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Det är tre effektsteg. Steg 1 1050W, steg 2 2100W, steg 3 = 1+2. Jag är inne på denna linje att det är här någonstans som felet finns.
Tack i alla fall för svaret.
//Per
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vår bil klarar hålla värmen vid ca-10gr på 2100W. På gasol är det problemfritt pga den mycket högre effekten.

Det här var uppe i en tidigare tråd där jag frågade samma sak. Hittar den inte just nu.



Låg effekt kan också bero på för lång o klen anslutningskabel.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vi har också haft problem med värmen i vår bil.
Problemet var så enkelt att vi hade för lång och för klen anslutningskabel. Så på vintern ser vi till att ha en kortare och "kraftigare" anslutningskabel.

P-O
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

hej
Vi hade inga problem med värmen vid - 27 grader som det var under fjolåret några gånger.
Har du luftat systemet?
Just nu i Mora är det +1 grad ute och vi har +21 grader inne med effekt läge 1 på.

Står en "CONCORD" mitt emot oss här på Mora camping.

/Vidhem
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vi har också haft problem med värmen i vår bil.
Problemet var så enkelt att vi hade för lång och för klen anslutningskabel. Så på vintern ser vi till att ha en kortare och "kraftigare" anslutningskabel.

P-O

Har kollat alla mina kablar med mätare. Alla OK.
Tack ändå för svaret.
Hn Per
:snow-icon:
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

hej
Vi hade inga problem med värmen vid - 27 grader som det var under fjolåret några gånger.
Har du luftat systemet?
Just nu i Mora är det +1 grad ute och vi har +21 grader inne med effekt läge 1 på.

Står en "CONCORD" mitt emot oss här på Mora camping.

/Vidhem

:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
"ÄNTLIGEN!"
Jag visste att det fanns någon därute som det funkade för.
Det låter som en dröm att bara behöva effektsteg 1 för att hålla
värmen hos Er.
Återkommer i ett mail till Er med lite tekniska frågor.
Hn Per
:snow-icon:
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Vår bil klarar hålla värmen vid ca-10gr på 2100W. På gasol är det problemfritt pga den mycket högre effekten.

Det här var uppe i en tidigare tråd där jag frågade samma sak. Hittar den inte just nu.

Låg effekt kan också bero på för lång o klen anslutningskabel.

Kablarna kollade OK. Kollade även A vid 2100W = 9A.
Jag har även mätt A, W och V inne på inkommande kabel.
Det är för lite förluster i kabeln för så stor felfunktion.

Tack ändå för svaret.
Hn
Per
:snow-icon:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Då borde det vara luft kvar i systemet.
När jag hade lite luft kvar så klämde jag kraftigt på den sista slangböjen på returen. Då hördes tydligt hur det kom luft. Fortsatte tills det tystnade och fick då bättre temp.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Jeg må si at jeg mange ganger blir inponert over hvor gode varmeanlegg enkelte har i sin bobil. Har også hvert oppe i andre tråder og ikke tvil om at elkolben er mindre effektive enn gass ikke bare p..g.a. utgangseffekten. Og vi må også huske vi måler forskjellige o.s.v. Hadde en Primusvarmer i sin tid og da ble de sagt at Primus sin el.kolbe var dårligere/mindre effektiv ved samme effekt enn Alde. Og selv synes jeg også dagens el.kolber er dårlige.

Trådstarter får ca 7 gr/kW, selv får jeg ca. 15 gr/kW når jeg har på matter på enkelte vinduer og enkelte takluker, uten det ca 12 gr/kW. At enkelte får langt over 20 gr/kW er rett og slett inponerende.

Så dette med og måle strøm, watt og spenning trenger en vel ikke å gjøre før en har målt temp ut og inn av pannen. På 1kW er det ikke mye temp ut av pannen, litt mer på 2 kW og selvsagt mest på gass. Med hensyn til luft er det jo tempen inn på pannen igjen som er avgjørende og ikke minst er det mange som har fått bedre varme med og montere 230V sirkulasjonspumpe eller 12V på slangen. Størrelsen på bobilen er selvsagt også avgjørende for temp, liten bil god temp, stor bil dårlig temp.

Så med dette mener jeg kansje årsaken til lav temp ligger utenfor selve varmeren, for også luftsirkulasjon rundt konvektorene og antall av dem er medvirkende til temp og også på temp ut og inn av varmer.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Då Tor H nämner Primus i sitt inlägg, vill vi påminna om en "tumregel" för de gamla Primuspannorna (t.ex. 2450) som hade 3 brännare, av vilka två reglerades med separata vred. (Anvisningen fanns som en dekal på insidan av koffertlocket):

Vacker väder: 1 brännare
Kallt väder: 2 brännare
Mycket kallt väder: 3 brännare

Eftersom varje brännare var på 2 kW (lika mycket som elpatronen), kunde man översätta tumregeln så här:

Vacker väder: Elpatron
Kallt väder: Elpatron + 1 brännare
Mycket kallt väder: elpatron + 2 brännare

Kontentan av detta blir: Förvänta dig inte för mycket av enbart elpatronen (speciellt inte om den är på endast 2 kW)!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5333

Guest
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Kan det varv fel på en av värmepatronerna? Jag vet inte hur pannan är uppbyggd, men troligt att effektsteg 1 utnyttjar patron nr 1 och effektsteg 2 utnyttjar parton 1+2. Om någon av dessa är trasig kan ditt problem uppstå. Detta sagt utan att veta någonting om pannan, men kan vara något att funderas på. Lycka till med felsökningen.



Införskaffa en enkel elmätare tex. Clas i insjön. sätt den i eluttaget och anslutningskabeln i elmätaren, kör på 1000 kwh, kolla. 2000 kwh, kolla. 3000 kwh, kolla!
OBS! Alla Alde 3000/3010 har Inte 3 kwh!!! OBS!
Att få 20 gr inne vid kyla beror på hur många konvektorer som finns i bilen, vilken isolering, om Du har skydd dvs. täcke på hytten mm mm.
Lycka till.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Har det varit så sedan bilen var ny?
Samma problem om du kör el eller gasol?
Håller pannan sin inställda temperatur och du ändå inte får varmt i bilen kan det som visas på bild 3 vara orsaken. Där är en termostat för pannan och en för cirkulationspumpen. Inget lätt fel att hitta, man får i princip skuva ner hela bilen.
Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Införskaffa en enkel elmätare tex. Clas i insjön. sätt den i eluttaget och anslutningskabeln i elmätaren, kör på 1000 kwh, kolla. 2000 kwh, kolla. 3000 kwh, kolla!
OBS! Alla Alde 3000/3010 har Inte 3 kwh!!! OBS!
Att få 20 gr inne vid kyla beror på hur många konvektorer som finns i bilen, vilken isolering, om Du har skydd dvs. täcke på hytten mm mm.
Lycka till.
Allt som går att kolla är gjort och då menar jag ALLT! t.o.m. mätt motståndet i elpatronerna.
Om sonens gamla husvagn klarar +20 inne och -15--20 ute på 2000W då är det väl skit att att en modern elpanna inte klarar av att ens hålla +20 vid +-0 ute,
eller hur?
Problemet har "koka ner" till att pannan inte kommer upp i rätt drifttemperatur som skall vara +80, som det blir när pannan enbart kör på gasol. Gasolen skall inte behövas förrän det är "finnbulvinter" ute, och då till för att stötta tillfälligtvis.
Men tack i alla fall för svaret.
//Per


//per
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Jeg fortsetter og være imponert hva enkelte varmeanlegg greier, men som det sies er det mange parameter som er avgjørende. Så varmeanlegget er bare en liten del av årsaken. Kan ikke årsaken til de fantastiske varmeanleggene være at de står på kombi? Atså strøm og gass, men de merker ikke at gassen slår inn og hevder derfor det bare er el som virker?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Hej! Har du kollat utgående temperatur på radiatorvattnet? Jag har inte denna elpanna själv men ser på reservdelslistan att det finns både driftstermostat och överhettningsskydd, det kan vara så att överhettningsskyddet är för lågt ställt så att uttemperaturen på radiatorvattnet blir för låg. Ni kan också se om strömmen till pannan minskar även om termostaten kallar på värme.

Mvh Sanddammaren
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: ALDE3010 Compact. Värmeproblem?!

Precis hemkommen från en tur i Berlin, då där endast var 6A säkring på ställplatsen kunde jag max köra elpatronerna på läge 1 (1050W). Trots att bilen är rätt stor (7 bäddplatser) så var det inga problem att hållla 19 grader i bilen även om det någon dag endast var några plusggrader.
Har du varmt i bilen med gasolen så fungerar ju radiatorerna och cirkulationspump. Mitt nästa tips är att mäta spänningen på elpatronen och sitta kvar i bilen och se om spänningen är kvar hela tiden. Om du nu inte har tillgång till ett instrument som kan "spela in".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen