• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Karosseri Akut hjälp med låsproblem

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2026
Skulle låsa upp husbilen nu och säkerhetslåset går inte att öppna på grund av att spåren hamnat i fel läge. Vet inte varför det har hänt men får inte in nyckeln i låset nu. Spåren måste ligga mitt för varandra för att nyckeln ska kunna föras in i låset. Går inte att vrida ring eller axel var för sig, nyckeln måste in och bottna i rätt läge

Kommer visserligen in i bilen genom framdörrarna men behöver akut hjälp med tips och råd hur jag löser detta.

Bilagor

• 20260713_093826.webp
    20260713_093826.webp
    171,1 KB · Visningar: 111
Lösning
Problemet löst, tack för tips och råd. Tog bort låset och hittade en ny låskolv på Amazon för lite drygt 200:-. Den kom i dag och passade utan problem så nu säkerhetslåset på plats igen.
Jag hade börjat med att knacka och se om det lossnar.
Hjälper inte det så hade jag bombat med wd40 eller vad som finns till hands och fortsatt knacka.

Ska prova försiktigt men misstänker att konstruktionen på låset gör att ring och axel inte går att vrida var för sig av säkerhetsskäl.

Ja, det ser ut så men det beror på över 25 års slitage av att öppna och låsa. Såg ut så där redan när vi köpte bilen för flera år sedan.
Men det var det första jag också tänkte när jag såg det. Vår bil står under övervakningskameror och kollade direkt men ingen mer än jag har varit där.
Kanske slitage/glapp i styrningen till nyckeln som är orsaken till att detta hänt. Misstänker att nyckeln glappade ut innan axeln i mitten kommit i ändläge.

Vet inte hur dom här låsen är monterade men det kanske är genomgående så man kan lossa låset från insidan. Eftersom låset är slitet så kanske det behövs ett nytt lås.

Tillbaka
Toppen