• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut hjälp med kylskåp (Dometic RMD 855)

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Hej befinner mig nu i Fussen i södra Tyskland och på väg till Italien. Nu har vårt kylskåp (Dometic RMD 855) fått för sig att, vad jag tror att dörren inte är stängd, blå lampa blinkar och det piper med jämna mellan rum. Allt verkar att fungera, men jag måste få tyst på pipandet, vad gör jag?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Närmaste Dometic serviceställe jag hittar är
Dometic group
Herb, Andreas
Brodkorbweg 22
Kempten
N 14° 43' 44'' S 10° 19' 34''

+49 834 570 74 10


Men det är väl 3 mil dit.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Akut hjälp

Om du har satt kylskåpet på max kyla, sänk 2 steg, ta gärna bort gallret på utsidan för att få bort värmen bakom kylskåpet.
Om du har tagit bort låsningen på dörren och endast använder dig av magnetlåsningen återgå till vanlig låsning.
Lycka till!
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Finns det någon som har en instruktions bok på detta kylskåp, Dometic RMD 8555?
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Ja vad tror du Relax!!! om jag har tillgång till Internet vad tror du jag kollat innan?? Frågan kvarstår har någon en instruktionsmanual till detta kylskåp eller någon idé vad jag kan göra?
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Akut hjälp

Om du inte prövat med att göra skåpet strömlöst så testa detta.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Tack Håkan med flera. Det verkar som om när temperauren gått ner så fungerar kylen som det ska??
Kan det ha med temperatuen att göra? Nog måste det fungera bättre än så.
Har ni andra haft samma probem??
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Akut hjälp

Kan det vara så att kylskåpet inte lyckas hålla tillräckligt kallt i värmeböljan och tolkar detta som att dörren är öppen och larmet går?
Själva måste vi köra vårt 10 år gamla absorbtionskylskåp på gasol om det ska bli kallt, 230V verkar inte ge tillräcklig effekt i värmen ...
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Det verkar att vara ett temperatur problem, problemet uppstod vid körning på 12V. När jag kopplade in gasolen så var det samma sak i två timmar, sen tystnade det. Antagligen när kylskåpet blivit några grader kallare.
Tack till er alla som försökte hjälpa till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Akut hjälp

12V har inte alls samma kylkapacitet som gas eller 230V så när det är så varmt som nu kör på gas så fungerar det. Vi kör alltid på gas, och har aldrig problem. :)
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp med kylskåp (Dometic RMD 855)

Tyst blir det om man lossar kabeln i låspaketet i kylskåpet, då slocknar lampan men kylskåpet kyler som det ska. problemet är att det är fukt i låspaketet, kan gå att torka med en hårtork annars byta låspaketet.
Ett känt problem enl Elektroservice.
Bengt
 
F

F.d. 54364

Guest
Sv: Akut hjälp med kylskåp (Dometic RMD 855)

Jag har haft samma problem. Blecken i kontakten sitter för tätt vid kondens så uppstår detta problem. Jag fått bytat ut kontakten till en ny modell med större mellanrum och större kontaktytor så problemet är bort. Du kan prova att ta bort det blå plasthöljet och blåsa försiktigt med en hårfön och få bort kondensen.
Jonny
 
Toppen