• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Aktivera skalskydd med Meto larm

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har en Laika 2010 med ett av Laika monterat larm (Meto System) Fjärrkontrollen till larmet är en separat enhet på nyckelknippan så larmet aktivers alltså inte med HB-nyckel. Antingen låser man bilen med HB-nyckeln eller med larmbrickan som då både låser bilen och aktiverar larmet.
Detta fungerar aldeles utmärkt. Ingen manual eller annan info finns med i den annars kompletta handboken.

Men med larmet aktiverat utlöses detta även med en intern sensor i husbilen vilket innebär att larmet inte enbart kan användas som ett skalskydd då man befinner sig i husbilen.

Vid aktivering av larm brukar det finnas valmöjligheter med flera aktiveringsknappar för att bara aktivera skalskyddet.
På min larmbricka finns två knappar men endast den ena fungerar och drar igång fullt larm. Inget händer med "knapp 2"

Är det någon som har detta larm Meto System års mod 2010 och har något förslag?




HB nyckel larm2.jpg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Efter träget testande kom jag till slut på hur det fungerar.
Först tryckes knapp 1. och bilen låses samt aktivering fullt larm...skalskydd + intern sensor.

Om man inom 20 sek trycker knapp 2 efter att ha tryckt knapp 1. aktiveras endast skalskyddet.

Indikatorn vid vindrutan blinkar olika snabbt beroende vilket val man gjort.

HB nyckel larm3.jpg
 
Toppen