• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aj, aj... singelolycka

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Säffletidningen rapporterar om en singelolycka, tyvärr bakom betalvägg men vi kan se bilden, det räcker. :(


Tommy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Säffletidningen rapporterar om en singelolycka, tyvärr bakom betalvägg men vi kan se bilden, det räcker. :(


Tommy
Tyvärr självförvållat
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
föraren missbedömde viaduktens fria höjd samt sin ege

Hur kan man missbedöma viaduktens höjd? (Det brukar ju stå skyltarom den är lägre ä'n 4,5 meter.)

Och hur kan man vara omedveten om sin egen höjd? Det är väl något av det första man, i ren självbevarelsedrift, tar reda på?

Pålle
 
F

F.d. 58689

Guest
Det finns ganska tydliga varningar och hinder av grova plaströr innan viadukten, väldigt svårt att missa...

Visa bilaga 209500
Min bild kanske är tagen från andra hållet?!
Om den svarta ställningen mellan varningsskyltarna på 2,5 meter funnits, hade hen ju kört in i den först och fått den hängande över bilen och definitivt inte kört vidare, eller ?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Mobilen,surfa, Sms:a eller titta på film eller?
En del kör med en hand på ratten och nallen i den andra.

Eller en förare som är ovan med husbilen.

Vilken skräckupplevelse.
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Tyvärr händer detta ett par tre gånger om året , bussar husbilar lätta lastbilar etc , kan inte svara på varför men det är väldigt kort sträcka mellan varning och tunnel (ca 10-15 meter), antar att det är därför, det händer aldrig i motsvarande körfält å där är det mycket längre ner till tunneln(ca 50 meter ) , de drabbade var som jag förstått ett pensionärspar på väg till vårt vackra duse udde för att avnjuta valborg, lider verkligen med dom / Crille Säffle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Man kan också ha ett helt vanligt hjärnsläpp.

Här kom jag ångandes i rätt bra fart med vår Niesmann Flair för några år sedan. Jag hade varit och hämtat den hos glasmästaren på söder och skulle bara köra hem. Tänkte inte så mycket på vad jag körde för bil då jag ofta åker här.
Precis när jag närmar mig höjdpinnarna och tunneln far tankarna plötsligt runt i 180 i huvudet: "Vänta, hur hög är bilen?".
Jag ställer mig på bromsen och stannar precis framför höjdpinnarna. Jag sticker upp huvudet genom takluckan och inser att pinnarna skulle repa takluckan och sen slå rakt in i AC'n längre bak. Tunneln var inte rätt väg..
Det var bara att slå i backen och åka upp via Brunkebergstorg istället. Pinsamt var bara förnamnet.
Lappen med bilens höjd hade ännu inte kommit upp på instrumentbrädan..

1619807380646.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det har hänt vid två tillfällen att gasbussar har försökt att köra in i tunneln.
Första gången slutade det ganska väl. Bussen kilades fast.
Den andra gången slutade det sämre. Gasbehållaren exploderade. Visades på nyheterna.
Du har rätt Roger. Kör man en sträcka ganska ofta med personbilen kan det bli lite knas. Det är inte varje dag man kör husbilen inne i stan. Bra att det slutade lyckligt för dig.
Bussförarna kanske råkade ut för samma fenomen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Detta påminner mig om om viadukten på E6 vid Stigs center i Göteborg när den var nybyggd. Av någon anledning (för att spara pengar) var det inte fri höjd (4,5 m) på den utan ca 4 meter.
En biltransport lastad med nya Saab brakade in i viadukten och skalade av det översta lagret med bilar på övervåningen. Balken på viadukten gick in i vindrutan på en av bilarna så den blev hängande fyra meter över vägen.
En ganska rolig syn.
Detta hände många lastbilar så man tvingades att sänka vägbanan. Vem kan i sin vildaste fantasi tänka sig att en europaväg har för låga viadukter?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta påminner mig om om viadukten på E6 vid Stigs center i Göteborg när den var nybyggd. Av någon anledning (för att spara pengar) var det inte fri höjd (4,5 m) på den utan ca 4 meter.
En biltransport lastad med nya Saab brakade in i viadukten och skalade av det översta lagret med bilar på övervåningen. Balken på viadukten gick in i vindrutan på en av bilarna så den blev hängande fyra meter över vägen.
En ganska rolig syn.
Detta hände många lastbilar så man tvingades att sänka vägbanan. Vem kan i sin vildaste fantasi tänka sig att en europaväg har för låga viadukter?
E4 tex. strax norr om Stockholm,4.2M,man har byggt om den under året.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
E4 tex. strax norr om Stockholm,4.2M,man har byggt om den under året.

Om du tänker på Glädjens trafikplats i Upplands Väsby, så var frihöjden tidigare 4,5 meter.

I samband med ett asfalteringsarbete för ett antal år sedan, hade man dock lite otur.

Man insåg då att det var billigare att sätta upp några skyltar och leda upp de höga fordonen till cirkulationsplatsen ovanför motorvägen, än att fräsa bort den nylagda asfalten och göra om – och göra rätt.

Trevligt om man äntligen har lyckats frigöra pengar för att rätta till fadäsen.

Pålle
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Detta påminner mig om om viadukten på E6 vid Stigs center i Göteborg när den var nybyggd. Av någon anledning (för att spara pengar) var det inte fri höjd (4,5 m) på den utan ca 4 meter.
En biltransport lastad med nya Saab brakade in i viadukten och skalade av det översta lagret med bilar på övervåningen. Balken på viadukten gick in i vindrutan på en av bilarna så den blev hängande fyra meter över vägen.
En ganska rolig syn.
Detta hände många lastbilar så man tvingades att sänka vägbanan. Vem kan i sin vildaste fantasi tänka sig att en europaväg har för låga viadukter?
Det gällde väl alla viadukter från Tingstad till kärramotet
 
Toppen