• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aircondition i Plåtis

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet från att montera Truma Aventa Compact i en plåtis?
Funderar om den skall monteras i mitten luckan eller luckan över sängen?
Hur löser man att taket inte är platt finns tydligen någon adapter som kan användas.
Tacksam för tips, har alltid haft Dometic i tidigare husbilar men denna verkar vara mer compakt och tystare.
Lev Väl
Glädjen
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har haft två plåtisar med AC. En med Dometic och en med Truman. Har fått dem fabriksmonterade så vet inget om ojämnheter i taket. I båda bilarna, en 5,41 och en 5,99 har AC monterats över sängen. Fungerade bra men gillade Dometic bäst. Tyckte den var med effektiv och tystare, framförallt utvändigt. Inte kul störa grannar ytterligare som redan har svårt att sova pga värmen.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Om det inte finns färdiga gummiprofiler, framtaget för syftet så skulle jag rekommendera cellgummi i lämplig tjocklek. Kallas neopren av vanliga svenssons. Om du gör en ritning eller mall så skär vi sånt på jobbet. Görs på vår avdelning i Tyresö Sthlm. Annats köper du lämplig bit och skär själv. Ola
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nya Aventa compact är ju gjord för plåtisar så det finns säkert lösningar för det problemet! Den är ju mycket tyst och strömsnål men saknar värmefunktion, monteras med fördel i mitten på bilen.
 
Toppen