• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Matrix eftermont AC bodel

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har funderingar på att eftermontera en Dometic 2200 på taket på min Adria Matrix 2015. Tyvärr går det inte att utnyttja bef. takluckor (60x40) det välvda taket ger heller ingen möjlighet till håltagning, "spottarna" mellan duschen och toadörren sätter också P för håltagning.

Men bakom "spottarna" och bakre takluckan finns både möjlighet och utrymme att ta upp ett hål på 40x40 och där montera anläggningen. Det enda som får stryka på foten är takskenan för ett draperi framför sovplatsen.

"Min" Adria-verkstad var glatt med på noterna att fixa AC:n åt mig och jag bokade tid redan i augusti, för att nu i oktober få detta gjort inför vinterdvalan. Lämnar bilen i god tid före bokat datum och räknar givetvis med att få jobbet utfört tillsammans med den årliga fuktkontrollen.

När jag inget hör på en vecka, så kollar jag givetvis med verkmästar´n hur läget är och om något har hängt upp sig? Då har plötsligt den positiva andan förbytts till att nu är det inte längre möjligt för dom att utföra installationen.
Fuktkontrollen är heller inte gjord som avtalat, men "den skulle man nog kanske hinna med att fixa redan i nästkommande vecka"...

Finns ett gammalt talesätt som säger, att "när sona inte vill gå vall, så finns det många förfall". Det kändes så, när verkmästaren försökte förklara varför man man inte kunde utföra jobbet. T.o.m takskenan för draperiet var ett alltför stort hinder för att kunna montera AC:n...
Det enda han kunde tillägga var, att de hade en otroligt mängd jobb och hade så mycket att göra. (Pust och stön) Som om det här inte var ett åtagande likvärdigt något annat bokat och beställt jobb?

Kändes bara som att han ville "köpa sig andrum" för deras felplanering på verkstan och sedan ville slippa utföra ett jobb, som inte skulle ge tillräcklig god avkastning... vad vet jag?

Ställer därför frågan här på forumet, om det finns någon som har en Adria Matrix med en takmonterad AC ? Klart att det måste finnas eller ...?
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Har en Matrix 2017 men ingen AC.
Låter som att du råkat på den ÅF vi handlat av (med tanke på var du bor)
Är det en firma i Linköping så hämta hem bilen genast innan något händer med den.
 

Agneta & Nisse

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
20089
Medlemskap
2024
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Vi har visserligen inte en Matrix men på vår Sonic Supreme monterade vi vår eftermonterade AC mellan spottarna, blev hur bra som helst.
Visserligen "tappade" vi en spott,men det är ju belysning i AC-n så det gjorde inget för oss. Dessutom kunde verkstaden använda elmatningsröret som går mellan ytter o innertak för osynlig dragning av elkabeln. Vi är mycket nöjda med den eftermonteringen. Lycka till.

Mvh

Agneta & Nisse
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Vi har en Matrix -15 (suprim) AC monterad framför bakre taklucka mellan garderoben och toan. Hål fick sågas i taket och garderobsdörren fick kapas lite överkant
En baggis.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Tack för det inlägget. :)

Jag hade också tänkt mig liknande placering efter rådslagning med verkmästare nr 1, parabolen uppe på taket skulle få stryka på foten (avmonteras)
och skenan i innertaket / bakre drapereriet mot sängarna likaså.
Men när verkmästare nr 2 skulle utföra jobbet på inbokad tid, så drabbades han av plötslig problemvärk? Gick inte att lösa uppgiften... han tackade nej till uppdraget.

Har du möjlighet att vid tillfälle lägga upp en bild på montaget / innertaket?
Jag tror, att våra modeller är i princip identiska och kan man spara spottarna
i taket utanför duschen (i ditt fall garderoben) är det ju toppen.
Har du monterat din AC själv eller lämnat över ansvaret till någon annan?
Känns lite kymigt att starta sågklingan och ta sig an jobbet själv....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Jag ska försöka komma ihåg och ta ett foto när bilen besöks på sin vinterdvala .
Ja jag har monterat själv inte svårt . Mät noga engång till och sen kontrollmäta
Borra ett hål och kontrollmäta igen och fram med sicksågen .230 v finns nog också i din garderob
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Nu börjar det bli intressant... :rolleyes:
Hur är materialet i taket, finns det risk att innertaket fläks upp eller är det hel-limmat på båda sidor mot mellanskiktet?
Har funderingar på att borra hål i hörnen och köra med sågklinga för att få så en rak kant som möjligt. Frågan är bara om taket är tjockare än 42mm (sågklingans max djup)?
Kanske går det med sticksåg, om materialet är lätt att såga i och att man håller tungan rätt i mun.
Elen går att stjäla från ett närliggande uttag. - Ja, det tål nog att tänka på, om man ska våga sig på projektet. Inga problem med bärigheten i taket?
Hålet blir ju rätt nära bakre takluckan, men taket kanske är så styvt, att det inte märks något alls när man sågar?

Nu har också jag ställt in mitt åkdon för vintern, så det är ingen större panik.
Men jag välkomnar alla tips och eventuella strul, som kan uppstå och en bild är alltid trevligt att ha som förebild.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Adria Matrix eftermont AC bodel

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur taket ser ut inuti
Tejpa med kraftig maskeringstejp , vet inte vad den heter men brukar vara gul eller blå och den lämnar inga rester
Tejpa på lnnsidan och utsidan så kan man rita och greja utan och förstöra något
Sågsnittet blir bra och man kan hålla en trä bit som stöd utan och riskera repor
Jag använde sticksåg och sågade utifrån
Du får en mall men AC att såga efter jag fick iaf
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Supertack för ditt svar! :)

Trevligt att du kom ihåg mina funderingar. Det blir nog installation av i vårdagarna och jag betvingar nog kanske min rädsla för att sätta sågen i taket och dra på... bara jag först övervinner min höjdskräck att krypa omkring på denna ofantligt höga höjd (2,95) ;)
 
Toppen