• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria - kvalitet / hållbarhet?

F

Foxis

Guest
Hej!

Ny husbilsspekulant som funderar på Adria. Blev lite förvånad då konstruktionen verkar vara lite mer traditionell än en del andra märken. Det finns fortfarande trä i stomme och viss isolering är EPS (frigolit).
Å andra sidan är Adria ett mycket stort (och populärt) märke som byggt vagnar och husbilar länge, samt har rätt bra garantier.

Hur ser ni på hållbarheten givet att bilarna säljs som året-runt-bilar och vi definitivt planerar att använda en eventuell bil som så?

Tack på förhand!
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Du bör nog inte haka upp dig på att det finns viss trä i konstruktionen i vissa fall kan det tom vara en fördel tror det är därför de använder det. Vi har en Adria från 2008 och upplever den som välbyggd, lite små skavanker men det har alla bilar. Vi använder bilen sommar som vinter. Adria har ju speciellt riktat in sig på den svenska marknaden med tex skandinavian modellerna som har lite extra isolering uppvärmda tankar, golvvärme osv..men i de senaste modellerna är det säkert standard. Det jag har sett om jag jämför med andra märken är att våran bil är väldigt bra tätad i alla skarvar mot karossen och påbyggnaden med mycket tätningsmassa så att fukt inte ska komma in men vet inte hur det är på de senaste modellerna.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Jag har arbetat med husbilar i många år. Upplever att Adria är gedigen och bra åtkomlighet i bodelen. Påminner till en del från båtvärlden där allt ska fungera och bra materialval.
Bildelen är ju likvärdig med alla fabrikat.
 
Toppen