• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Undrar lite om tips för AC. Vi åker till Italien i sommar och känner att det nog är bra? Eller vad säger ni?
Vad finns det för olika typer, lösningar?
Priser? Ljudnivå? Montering?
Jättetacksam för alla tips.
Vi har en Argos.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Tack Annette.
Vet du något om dem man sätter istället för en taklucka, då slipper man ju dra rör. Eller fungerar de inte så bra, eller är hiskelit dyra?
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: AC?

Jag tycker inte att det är något slags tvång på AC i bodelen bara för att man kör utomlands. Har varit utomlands ( Bl.a Frankrike, Italien, kroatien o Spanien) i 16 år utan bodelsAC men däremot tycker jag det är viktigare med AC i förardelen när man kör.

Piraten
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Första året vi körde ner till Kroatien hade vi en portabel ac stående i duschen när vi körde ner. Hängde ut ventilations slangen genom toarutan. Funkade så där, men då kylan inte kom upp till taket var det olidligt att sova i alkoven.
Året efter monterade vi in en Dometic B2200 i en taklucka. Funkade kanon. Kylan sprids via taket och det gick att sova även i alkoven.
Visst hörs ac:n, men kör man ner temperaturen innan man lägger sig på kvällen så är massan i husbilen nerkylt och man sover gott på natten. Sen slår man på ac:n på morgonen med fjärrkontrollen när solen börjar steka på taket.

Köpte vår i tyskland på Ebay. Tar en timme att montera om man inte har tummen mitt i handen. Ett ex har du här:
Hitta KLIMAANLAGE DOMETIC B 2200 B2200 NEU/OVP !! på eBays internationella marknad, där det finns fynd att göra i alla dina favoritkategorier. Allting kan levereras till ditt land!

Har man tid och hittar bra ställen att dra slangarna osynligt på så är en Truma saphir tystare, men betydligt mer jobb med att dra slangar upp till taket. Vi hade inte den möjligheten på vår Dethleffs. Att släppa ut kylan vid golvet anser jag vara totalt meningslöst.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC?

Tack Annette.
Vet du något om dem man sätter istället för en taklucka, då slipper man ju dra rör. Eller fungerar de inte så bra, eller är hiskelit dyra?

Vi hade en sån i den gamla husbilen, en Dometic 1500, den brötar rätt mycket och man får inte samma spridning som när man drar rör från en som är monterad i dubbelgolvet. Priserna verkar vara högre än Truman, ex. Campingstore
 
F

F.d. 3633

Guest
Sv: AC?

Har selv en thruma vario saphir pga strømforbruket.Ikke uvanelig med sikringer ned til 2 ampere i sydligere land.Tror det er den eneste som det er mulig å regulere strømforbruket med.
Arve
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC?

Nej, men jag vet att han som bodde i Kalmar som också hade importerat en Argos nu i vår, hade låtit den tyska firman installera en sån AC. Dock var han inte nöjd med hur de hade dragit rören, jag tror dom hade släppt ut nere vid golvet, så han hade själv gjort om allt och det vore ju intressant att höra hur han hade gått tillväga. Jag har för mig att han hade dragit två rör i garderoben med ett utsläpp ovanför ytterdörren och ett utsläpp vid sängen. Sen hade han nog dragit ett rör i hörnet vid dinetten/alkoven upp genom skåpet och sedan släppt ut ovanför skåpet.
Tyvärr har jag tappat bort telefonnumret, men Roland har det så jag kan höra med honom!
/Annette
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Ulrika.
Utan tvekan tycker jag ni skall välja en AC som är monterad i dubbelgolvet.Dels blir det mycket tystare och dels får ni ner vikten till dubbelgolvet.Jag har monterat en Saphir Comfort i dubbelgolvet på min Burstner.Jag placerade aggregatet i dubbelgolvet under pannan och drog 3 slangar genom garderoben.Det blev 4 utsläpp,1 bak,1 i köket, 1 framåt i salongen och 1 fram i alkoven.Alla utsläppen sitter högt.Alla 3 luftslangarna har ljuddämpare.Utblåset under bilen har också ljuddämpare.I allt blev aggregatet mycket tyst.Vi hade det i Kroatien och Ungern när det var 40grader i skuggan.Oh va skönt att kunna sova.Luftkonditioneringen inte bara kyler utan avfuktar också.Alla grejorna köpte jag från Tyskland och fick det levererat till dörr för ca 11000kr.Sen gjorde jag jobbet själv.Inte speciellt svårt men mycket sågande med sticksåg och hålsåg.
Jag kanske skulle bli konsult i AC montering och inte i oljeutvinning,det verkar vara fler intresserade Burstnerägare på den här sidan
//Lars
:yes::yes:
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Ulrika.
Normalt får man inte byta ut taklucka mot AC.Det påverkar ventilationen i husbilen.
Burstnern har dock inte ventilation genom takluckorna utan separat ventilation så det blir lite annorlunda.Vet inte vilka regler som gäller här.Det enda som är säker är att det blir betydligt bullrigare.
//Lars
:yes:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Hej!

Vi har en Dometic B2200 monterad i en centralt belägen taklucka. Funkar perfekt. Inga som helst problem attt sova.

Jag vet inte vad som är bäst, men vi träffade en Svensk på Camping Pila i Punat på Krk. Han hade en Niessman Flair med AC monterad i dubbelgolvet. Han var inte nöjd. Högt ljud och dålig kyleffekt sa han.

Jag kan inte uttala mig om vad som är bäst då vi bara haft takmonterade. (Detta är den tredje).

Men en sak kan jag säga, jag åker inte ner till medelhavet utan en AC i bodelen. Skönt med en behaglig temperatur och ingen fukt i sängkläder.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Om han klagade på kyleffekten med en dubbelgolvmonterad AC var det något fel med monteringen.Det går nästan att ha kylskåpstemp i bilen med en rätt monterad AC.
Och det finns ingen tystare variant än dubbelgolvmontering med ljuddämpare på alla slangar och på utblåset under bilen.Det går till och med att ha 2 ljuddämpare på varje slang.
Och är det inte bättre för aggregatet att ta in sval kylluft under bilen än att ta het kylluft på taket?
//Lars
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Nu känner jag inte till din modell om den har vatten eller luftburen värme för att är det så att du ha luftburen så bör man ju kunna koppla ihop Frostair med övriga slangsystemet .

Vi köpte ju med en tak ACC Dometic 2200 när vi köpte bilen och jag frågade om man satte den i en taklucka .

Jag fick svaret att dels så blir jan ju av det et ljusinsläpp om man monterar den i en taklucka samt mister man den ventilationen som man har i en taklucka så det blev ett extra hål för den och det blev bra , synd bara man inte kan ha den igång utan el och gas och ..... när man står parkerad .

Bilden är från Italien 2009 när vi var inne på Gardaland , det är ju gott med ac i bildelen också .... (jag mätte upp tidigare på dagen till 46 grader )
 

Bilagor

  • Italien2009.JPG
    Italien2009.JPG
    57,2 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Frankia.
Ja jag åker heller inte ner till Medelhavet utan AC.Jag glömmer aldrig 2003 när vi hade 46 grader i skuggan.På kvällen vi 22 tiden hade temperaturen sjunkit till 40grader! Det var den varmaste sommaren i modern tid i Europa.Upp emot 15000 personer dog enbart i Frankrike.
Då var det skönt att ha AC:n igång på nätterna.
Visserligen var det med vår förra bil som bara hade en Frostair 1700 monterad av mig men det var ljuvligt på natten. Ahhh!
//Lars
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC?

Ja, helt klart är jag inte det minsta tveksam när det gäller val av AC, jag har sett lavals AC i drift, kommer svinkall luft och det hörs nästan inget alls!
Det är bara monteringen som är lite problem, jag är inte så händig på snickeri, men det löser väl sig, kanske hittar nån som kan.
Men Mats, du är ju proffs på sånt, du fixar ju det lätt själv!
/Annette
 
Toppen