• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC:ns vatten i styrhytten

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår blev jag rejäl blöt om foten när jag gick in i "styrhytten".... Djävla hund tänkte jag först.....
Jag fick hänga mattorna på tork och märkte att de luktade inget speciellt...

Så jag började fundera varför mattan var genom blöt....
Igår körde vi nära gränsen Albanien och Grekland... När vi hamnade i ett våldsamt oväder men kraftiga vindar och ett regn som var mer som syndafloden:eek:
Ärligt talat så har jag nog aldrig varit med om så kraftigt regnande... Vatten och stenar kom ner från berget ut på vägen.... Alla andra bilar hade startat varselljuset... Och körde i max 10km... Vattnet blev rödaktig av leran... Och när det sköljde längs med vägen så såg man inte vart vägen började eller slutade.... De vita strejken syntes bitvis inte... Och vinden ryckte rejält i hb... Det var som att köra i en tvättmaskin :swoon:... Så jag började misstänka att bilen är otät..

Idag körde vi ca 10 mil till vår slut station...ac:n var på hela turen...
Och när jag har parkerat så öppnar jag passageraredörren... Och ser hur vattnet har runnit från under handskfacket.... Och ner till höger om passagerastolen...
Så nu är jag 100% säker på vart vattnet kommit ifrån...

Men nu är frågan... Är detta något man själv kan fixa? ....
Eller skall jag borra ett hål i golvet där vattnet kan rinna ut.... :twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det nu är AC'n som sölar ner på golvet med sitt kondensvatten så kan det vara så "enkelt" att den rätta vägen för kondensvattnet genom en slang från värme/AC paketet som vattnet skall rinna ner genom, och sedan bilda den där lilla pölen på backen under bilen som brukar synas, har blivit täppt så det blir översvämning i värme/AC paketet som rinner ner på golvet.
Inte den bästa men kanske den enklaste åtgärden är att hitta ofta en slangstump eller plaströr under bilen och blåsa först lite försiktigt i den så den öppnar sig. Att hitta slangen uppe vid värmepaketet i stället beror helt på hur bra de har lyckats med att bygga in eländet/slangen/paketet.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, om det nu är AC'n som sölar ner på golvet med sitt kondensvatten så kan det vara så "enkelt" att den rätta vägen för kondensvattnet genom en slang från värme/AC paketet som vattnet skall rinna ner genom, och sedan bilda den där lilla pölen på backen under bilen som brukar synas, har blivit täppt så det blir översvämning i värme/AC paketet som rinner ner på golvet.
Inte den bästa men kanske den enklaste åtgärden är att hitta ofta en slangstump eller plaströr under bilen och blåsa först lite försiktigt i den så den öppnar sig. Att hitta slangen uppe vid värmepaketet i stället beror helt på hur bra de har lyckats med att bygga in eländet/slangen/paketet.

M.v.h. JANKRO.

Är det nu stopp i i kondensdräneringen från AC'n så behöver man även kolla upp kupeluftfiltret som då troligen inte håller tätt från damm. skräp m.m.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för era svar Peter och Jankro

Något kupé filter har aldrig funnits, jag har filterinsattsen men ramen de skall sitta i har aldrig funnits på bilen. :eek:

Det jag har gjort var att blåsa i "röret" som går genom torpedväggen, och där verkar det ok...
Jag har förstått att ac elementet är inbyggd... Men går det att öppna så jag kan rensa om det behövs.... Eller har ni andra tipps... Så som ac-rens spray... Eller?.... Tusen tack på förhand för era svar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det var märkligt att det inte verkar finnas kupeluftfilter på din 2005.
Du har nog gjort det viktiga då, att få upp rör/slang för dränering av kondensat. "AC-spray" kan funka ifall du fått nån form av bakterietillväxt på kylpaketet med frän lukt när man kör AC.

Funkar dräneringen tillfreds nu så riv inget mer :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var märkligt att det inte verkar finnas kupeluftfilter på din 2005.
Du har nog gjort det viktiga då, att få upp rör/slang för dränering av kondensat. "AC-spray" kan funka ifall du fått nån form av bakterietillväxt på kylpaketet med frän lukt när man kör AC.

Funkar dräneringen tillfreds nu så riv inget mer :)
Det kanske har funnits innan min tid, jag köpte två nya kupefilter under första resan i Turkiet... Men när jag skulle montera filter så fanns det inte ens någon filter hållare :eek:
Sen har jag sökt efter en hållare, och när jag inte fick tag i en så har detta glömts..
Jag blåste i röret som går ut genom torpedväggen... Och där var inga problem... Men nu kom tanken att röret kanske inte håller tätt.... Så jag skall kolla röret så snart det blir lite svalare här nere :msn_sun::msn_island::msn_sun:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har gjort nu en test... Tog en flaska med 1.5L vatten i.... Och så en slang... Gjorde hävert prencipen och lät all vatten rinna ur flaskan ner i den svarta slang....
Vad jag såg så åkte all vatten ner framför bilen och inget i kupén...
Någon som vet om ac elementet är innesluten i en tät plastlåda, eller om en del av torpedväggen utgör en del av "lådan".... I så fall kanske det har börjat rosta där.... Även om det låter otroligt att torpedväggen är en del av lådan.... Eller?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara att dräneringen inte räckte till pga det kraftiga regnet.
Då breddade kanske dräneringen och vattnet rann vidare in i kupén.
Det var ju inget normalt sommarregn som du beskrev det.
Sen kan även vinden hjälpt till att piska på med mer vatten på bilen.
Testa gärna att ha i några droppar diskmedel i vattnet om du ska leta efter läckor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
OBS att regnvatten ska inte kunna leta sig in till AC'n jag förstod det som att det handlar om kondensat när AC körs. Regnvatten skiljs av tidigare, oftast/alltid utanför torpedväggen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
OBS att regnvatten ska inte kunna leta sig in till AC'n jag förstod det som att det handlar om kondensat när AC körs. Regnvatten skiljs av tidigare, oftast/alltid utanför torpedväggen.
Helt rätt... Och dagen efter när det inte regnade och jag körde ac:n så kom det ju vatten.... Så det kan bara ha varit kondensvatten som blötte ner tidigare.. Även om jag var säker på att det hade läckt in under regnovädert...
Skall köra imorgon eller torsdag, så jag skall kolla igen...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske jag skall prova att trycka vatten upp i "burken" runt kondensatorn.... Om det nu går eftersom den nog är helt tillsluten... Eller vänta där måste ju också vara öppet för luften som skall flöda igenom... Så då bör det ju gå att trycka upp vatten för att se om den läcker..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kanske jag skall prova att trycka vatten upp i "burken" runt kondensatorn.... Om det nu går eftersom den nog är helt tillsluten... Eller vänta där måste ju också vara öppet för luften som skall flöda igenom... Så då bör det ju gå att trycka upp vatten för att se om den läcker..
Det är just så jag tänkte. Vattnet kan kanske bredda över.

Jag tror inte att kylbatteriet är helt inneslutet. De flesta har nog varit med om hur det kan lukta illa från AC:n. Även förmotståndet till fläkten brukar kunna rosta.
Det borde vara någon form av dräneringsbrygga efter kylbatteriet där vattnet kan droppa ner på och rinna ut via slangen. Luften går igenom kylbatteriet och kondenseras och vatten fälls ut. Allt måste vara öppet annars kan inte luften komma in i kupén.

Vad det gäller kondensering fälls det ut mer vatten än vad man tror.
Speciellt om det är väldigt varmt och hög luftfuktighet.
Det kanske var just så när det stormade, så det kan ju också vara ett scenario.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du var snabbare Herbet. :)
Om det är så att man har ett sk torkardike där torkarmotorn mm sitter så brukar vattnet
vid stora mängder rinna in i fläktsystemet. Rören till denna dränering är små och löv mm sätter igen
dessa. På dessa bilar finns även en egen dränering i utrymmet för värmepaketet och förångaren (AC) och
går genom golvet och ut.
 
Toppen