• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

F

F.d. 17530

Guest
Jag har en äldre husbil och jag skulle vilja ha en A/c / Luftkonditionering i den,,
Nu undrar jag om någon här på forumet har installerat en AC som går att använda både när man kör bilen(12 v) och när man står still ( 220 v)

Och hur fungerar det ok vid 12 v drift när man kör,

Gärna tipps på någon som ni tycker fungerar.

Klarar de tak monterade en vinterkamping utan att gå sönder (jag menar inta att använda den)
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej
Jo jag har läst den mfl,
Tänkte skriva där men den har ju frågan AC till bodelen, det finns ju även en A/C i bildelen?
Min undran är ju att den ska fungera både när man kör och när man står still..På 12v / 220v

Så jag viste inte riktigt vad jag skulle skriva så jag gjorde en ny..

Någon som vet?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Jag köpte en beg. husbil och lät eftermontera bl a AC i förardelen.
Den fungerar som en AC i vilken bil som helst, dvs när motorn är igång och bara då.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej,
Nu blir jag nyfiken var monterade du din ac och vad kostade det.
Jag har en på taket och en omvandlare 12volt/230 volt och tycker inte det funkar så bra.

Bosse,
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Kanske behöver förtydliga. Det är en original Fiat AC som kan beställas som ett tillägg vid nybeställning av bil (Clima Pack) men som i mitt fall beställdes som ett tillbehör för eftermontering. Drivs av motorn (nu är jag nog övertydlig).
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Diavia heter en serie från Waeco för eftermontering av AC på motorn.
Kostnaden låg på dryga 20-tusen när jag frågade för c:a 5 år sedan till min -99
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Bozze,
Jag undrar vilken Ac du har och vilken omvandlare?
Vilket upplever du inte fungerar vid stillastående eller vid körning eller båda?

Jag kan nog stå ut med att det fungerar lite sämre när jag kör om den fungerar bra när man står still på 220 v,, i dessa fall kan man ju även driva Acn med elverk..
 
F

F.d. 3753

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej,
Jag har en dometic 1901 och en waeco 1200 watts omvandlare,problemet är att ac drar c:a 75 ampere och generator är på 80 amp så allt går åt till att driva ac.

Man kan inte ha på varken ljus eller kylskåp,sen är det så att omvandlaren ger ganska mycke värme som ac får kyla ner så den effektiva kylningen av husbilen blir inte så stor.

Detta gäller bara när man kör,när man står still så får man använda elverk eller ett eluttag,för med omvandlaren så kan jag köra ac 15 minuter max.
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Tack Bozze
Ja detta med att omvandlare ger värme har jag faktiskt inte ens tänkt på, kanske man kan montera den på utsidan eller i något ventilerat utrymme..

En extra 12 v generator, har någon provat det?

Och vad ja kan förstå så skall inte AC´n dra så mycket ström om det skall fungera ok vid 12v drift,,

Någon som vet av någon ac som drar max 600 watt på 220 v, gärna ner till 500 Watt?
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Tackar Bozze,

Ja denna skulle man kunna ha, någon som provat den, suveränt med tre effektlägen.

Undrar om den låter mycket??
Någon som vet av försäljare i Sverige?
 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej Sweden.
Jag har en Easy Cool 2500 från Waeco som går både på 12v och 220v. Jag har haft den i min husbil som var ca 7 meter lång och det fungerar halvbra när man kör men jag hade min monterad längst bak i bilen. När man står stilla fungerar den utmärkt.

Eftermontering av ac i förarhytten går att utföra i efterhand och kostar idag 18-20000:- plus moms ber på bilmodell jag har jobbat med detta i ca 20år och det är inget man ger sig på själv.
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Jag har installerat en annan typ av kylapparat, en Oxycom. Den drar som max 240 W och kyler effektivare ju lägre luftfuktighet. Den arbetar efter en helt annan princip. Det är endast fläkten som drar stöm. Den fungerar efter principen att ett fuktigt lakan kyler. Den drar alltså vatten. Det går inte att ställa in någon temperatur utan men ställer in olika fläktlägen och så stömmar svalare luft in. Vi har solpaneler så den drivs av solpanelerna. Under heta sommardagar.
etlam
 

casper

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
491
Medlemskap
2024
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej!
Vi hade en 12v Ac på vår förra bil där man fick fylla vatten i en plastdunk under sätet. Fungerade sådär då den andvänder vattnet att kyla med. Vi hade solceller på den bilen. Nu har vi en AC 220v den karaftigare modellen med både kyla och värme. Fungerar mycket bra.

Olle
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Ac / Luftkonditionering Eftermonterad

Hej
Jag köpte en flyttbar AC för hemma bruk 230v (beg på blocket ) för att testa om det var något har bara testat en gång.. Länk=

Slussen Building Services - allt om inneklimat!

Det är en modell som vattnet både kan ledas bort med slang eller kondenseras av kondensorbatteriet och blåses ut via en slang som måste ut genom ett fönster eller hål..Den fungerar även som avfuktare.
Den fungerar ok, den låter lite för mycket i min smak och är på gränsen till för stor, går nog att "gömma" i en garderob eller liknande.
Funderar om det går att få den att platsa under en säng om den nu går att dela den eller lägga.
Den har även flyttas in i hemmets sovrum för att kyla ner det så det finns ju fördelar med den..

Den fungerar tom med ett litet elverksom igentligen skall vara för klent. så den går nog att köra på 12v med en omvandlare när man kör detta är dock ej provat..
Denna lösning skall vi prova mer 2008
.
Detta med Oxycom låter intressant skall kolla detta, men jag är rädd för fukt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen