• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC i bodelen

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Vi har en Elnagh Baron 580 husbil, 6,9m, 2011 och vi funderar på att sätta in en AC i taket. Vad rekommenderar ni att man ska tänka på och vad kostar en montering av en sån och även vilken AC man ska välja eller det kanske är bättre med en portabel AC.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi har AC på taket. Den är sedan 2002, så idag finns säkert bättre och effektivare AC system.
Används numer endast när vi står på stolpe (230Volt).
Hade tidigare inverter men då detta system drog en massa ström från bodelsbatteriet så
fungerade det inte så bra ens när man körde.
Den ger dock väldigt bra kyla och värme när man använder AC:n.
Euramobil 2002 6,5m
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Vi har en Elnagh Baron 580 husbil, 6,9m, 2011 och vi funderar på att sätta in en AC i taket. Vad rekommenderar ni att man ska tänka på och vad kostar en montering av en sån och även vilken AC man ska välja eller det kanske är bättre med en portabel AC.
Köpte en förra sommaren som är flyttbar, har den både hemma och i husbilen, funkar kanonbra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur gör du med att få ut slangen utan att en massa varm luft kommer in.

Nästan omöjligt, först behöver du 2st slangar till varma sidan för att inte dra in en massa varm fuktig luft för att flytta värme, dessa måste sedan tätas ordentligt, utluft-slangen kommer även att fungera som ett rejält värmeelement. Personligen tycker jag att det är en mycket dålig lösning med en portabel AC med allt i en del, satsa istället på en avsedd ac, eller åtminstone en med utedel som hängs i ett fönster.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Om ni vill ha Truma iNet System: smart enhetsstyrning så är ju Truma AC ett måste. Denna styr även Alde-pannan. Helt suveränt system. Man kan skicka SMS om man är långt ifrån eller via bluetooth om man är nära. App i mobilen. Skönt när man vill ändra utan att kliva ur sängen eller slå på värmen hemifrån innan man åker till husbilen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nästan omöjligt, först behöver du 2st slangar till varma sidan för att inte dra in en massa varm fuktig luft för att flytta värme, dessa måste sedan tätas ordentligt, utluft-slangen kommer även att fungera som ett rejält värmeelement. Personligen tycker jag att det är en mycket dålig lösning med en portabel AC med allt i en del, satsa istället på en avsedd ac, eller åtminstone en med utedel som hängs i ett fönster.
Dom lösa ac jag sett har en slang för att evakuera den varma luften från ac ut ur lägenheten/HB. Nån med 2 slangar har hag under sett
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Hur gör du med att få ut slangen utan att en massa varm luft kommer in.
Det var med en fixtur i plast som är ca 20 * 30 cm och som passar exakt i fönstret vid förar eller fönstret på höger sida, man kör upp det så klämmer det fixturen, sitter så att det inte går att ta bort utan att sänka fönstret. kanonbra.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
En sån här skiva tillverkade jag till vår förra husbil då vi tog med en bärbar AC
I vår nya har vi en riktig ac
215CA0B3-E80A-455F-8117-9AB4B0CF6B4B.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dom lösa ac jag sett har en slang för att evakuera den varma luften från ac ut ur lägenheten/HB. Nån med 2 slangar har hag under sett

Det är just det som är problemet, den varma luften som blåses ut via slang tas ifrån det konditionerade utrymmet, som i sin tur måste ta in ny okonditionerad luft, en mycket ineffektiv metod att luftkonditionera ett utrymme.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag provade vår flyttbara AC i husbilen.
Netto, det blev varmare.
Då blåste jag ut varmluften genom en taklucka.

Det är ett mycket högt luftflöde genom en AC, samma luftmängd som lämnar ACn, sugs in i husbilen/huset.
Den insugna luften är per definition varm, annars kör man nog inte ACn vanligtvis. (Ok avfukting då)

Att en flyttbar AC funkar inomhus beror nog på att i motsats till en husbil har ett hus isolerade väggar och tak.
På en husbil kommer det in mycket stor mängd värme genom väggar och tak, vilket det inte gör ens i ett dåligt isolerat hus.

Jag rekommenderar en AC ur Webastos Cool Top serie.
Mycket billiga och mycket tysta takmonterade maskiner.
Här köpte jag min Webasto AC.

Mycket lättmonterad, men se upp för storleken på taket.
Det finns en anledning till varför de är så tysta, komponenterna får ta den plats som krävs.
 
Toppen