• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ABU rök

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: ABU rök

Köp husholdnings sprit när du kommer till Danmark, billigare sotar inget.
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: ABU rök

Jag använder Kemetyl Tenol. Metanolhaltigt specialbränsle. Detta sotar ej. Lycka till.
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: ABU rök

Jag fick ett tips för flera år sedan, späd ut T-röd med vatten 10% vatten så sotar det inte så mycket. Fungerar faktiskt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: ABU rök

Stödjer föregående inlägg. Späd med lite vatten, ett klassiskt knep.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: ABU rök

Hej! Jag blev trött på att hålla på att skura röken efter varje rökning. Jo, jag vet att det är inte nödvändigt. En del säger att det blir bättre smak på rökningen om man låter bli att göra rent röken. Nu klarar jag inte att se en svart/sotig rök, så jag slutade använda sprit. Jag ställer röken på gasolspisen istället. Lägger folie i botten på röken så att allt dropp hamnar på detta. Nu behöver jag bara diska gallret och locket allt annat är så gott som rent. Jag har en platta (köpt i Spanien)som jag lägger på spisen för att dämpa värmen lite. Funkar perfekt! Dessutom "Miljövänligt".
Hälsningar....... Ce-eN ! ;)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: ABU rök

Hej.

Tack för tipset om 10% vattenblandning, det skall jag prova.

Har använt röken några gånger så undersidan är rejält sotig. Har försökt med diskmedel, det fungerar inte bra. Sotet blir kvar och diskborsten blir svart.

Idag provade jag ett medel som heter "Black streak remover" (Biltema).

Sprayade på och lät verka några minuter, gjorde rent med en gammal diskborste och avslutade därefter med att spola vatten på alltihop, och se: både röken och diskborsten blev helt sotfria och smutsade inte ner omgivningen längre. Denna spray kommer att följa med i husbilen...

Biltema: Black Streak Remover - Biltema

Skönt att slippa sotet /Roy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: ABU rök

Jag köper Origonol till mitt spritkök. Den sotar inte och borde väl fungera i en rök också. Finns i båtsportaffärerna. Längre söderut i Europa kan man köpa ren etylalkohol billigt i matvaruhandeln. I Spanien alkohol etilica inte metilica för det är metylalkohol mera känt som metanol och vad metanol kan ställa till med är väl väl känt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: ABU rök

Hej har sökt att få tag i sådan grill som på bilden men hittar ingen som säljer den tacksam för tipps
Gunnar
 
Toppen