• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5ans växel

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej,någon som har hittat delar åt dessa lådor,inte kris än, men på gång.
Fiat 2,5td 1990,är väl inte hela världen att byta 5ans växel
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kanske läge att köpa på sig en sats, för ev framtida behov.
Fiat Ducato 2.5 TDI 1996.
Det talades för en tid sedan att kuggsatser med annan utväxling inte finns mera.
Så vore kul om någon har tips på var man kan köpa en sådan kit.

Roysan
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Men finns det olika utväxlingar,jag kan åka 90 relativt enkelt,kan man byta 5an med lådan på plats
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det har skrivit och visats bilder på det här jobbet under tidernas gång på forumet.
I princip att ta bort vänster framhjul, hissa upp och ta av kåpan över 5 E. vx, sen ser man kugghjulen och synken.
Behövs speceilla haknycklar, för at losa muttrarna som håller kugghjulen, fanns ett tips att göra sådana av 1/2 tums hylsor, med vinkelslip gör man hakarna.
Ingen olja rinner ut när man tar av kåpan.
Kollade på Dein Onlineshop für FIAT Ersatzteile | Augustin Group där finns satser med två kugghjul, c:a 500 Euro
Går oxo att köpa et drev, verkar vara det lilla för 300 Euro.
Men kan inte se växelföraren, en gaffel av brons som det förr var tal om. Inte heller synk delen
Man får nog öppna först och se vad man behöver innan man beställer.

Jag menar att om man kör försiktigt på 5:an så lär det hålla länge.
Dvs kör ett tag på 4:an så att olja hinner komma in i växelhuset för 5:an. Gärna upp till 80 - 90 km /h några minuter, efter ett stopp.
Segdra inte på 5:an. Undvik omkörningar på 5:an. Inse helt enkelt att husbilen inte är en personbil.
Se till att ha bra olja och tillräckligt mycket olja i VX-lädan. Byt gärna olja då och då.
Överfyllning av olja diskuteras, jag ser nog mest en fördel med lite mer olja.

Roysan
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det är inte lika enkelt på dessa årgångar som senare är. Men här kommer en tråd av Jankro som är en klippa på dessa lådor.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Tack allihop,ska väl åka lite till, jag tycker min bil går för sakta på 4an.Dvs för stort hopp mellan 4an o 5an.
Vore kanske bra med en varvräknare,vad är toppvarv i dessa maskiner.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En liten fråga när vi ändå talar om 5:an på DUCATO bilarna.
En kompis hade in sin 1,9 liter Ducato, 1996 års, på verkstad.
Felet var att det inte gick att få i 4:an .
Man bytte 4:an synkring som hade delat sig, spruckit, som tur var hamnade inte delar bland övriga kuggar.
Men man berättade att man bytt ett lager i 5:an för säkerhets skull, när lådan ändå var isär.

Finns något lager i 5:an?

Roysan
 
Toppen