• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3D-skrivare, tack för det

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag hittade en gammal cykelhållare i ett hörn i garaget. Den är gammal, avsedd för lastbågar, och med klämfästen för gamla cyklar med rund ram.
Våra hyfsat moderna cyklar har mycket grövre ram, så hållaren passade inte alls. Eftersom en av mina söner nyligen köpt en 3D-skrivare tänkte jag att han kanske kunde hjälpa sin gamle far. Jag skickade foton och en enkel ritning med mått på. Några dagar senare levererades nya klämfästen som passade nära nog exakt. Jag hade inte varit så noga med tiondelarna, så jag fick fila lite grann. Ett par sparade aluprofiler hittade jag i ett annat hörn av garaget, se det var bara att skruva ihop det.
På något sätt har jag lyckats tappa bort ett ändbeslag på en av campingstolarna. Utan det förstörs aluminiumramen ganska snabbt. När han ändå hade skrivaren varm skickade jag foto och ritning på hur de ser ut. Resultatet förvånar mig nästan, helt perfekt. Ännu märkligare är att en av låssprintarna i bodörren vibrerat/ramlat loss. Dörren har tre låsbeslag, så det fungerar med två. Jag ville dock ha alla i funktion, så han fick ett foto med ritning och mått på hur en av de befintliga ser ut. Den ville jag dock inte ha i plast, men tillverkar man gasturbiner på jobbet är det ingen match. En stump rostfritt ur skrotlådan, en snabb svarvning på en kafferast, sedan är det klart. Den ser nästan bättre ut än originalet.

CykelhållareV2rear.jpgGarage 2.jpg
Nytt klämfäste och cykelhållare på plats.

Stol_ändstycke.jpg
Nytt ändbeslag solsben


Dörrlås_ny tapp.jpg
Dörrlås med ny låstapp
 

Bilagor

  • Låsbult med låsskruv.jpg
    Låsbult med låsskruv.jpg
    584,6 KB · Visningar: 34
Toppen