• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

+32hk, märks det ? BSR optimering

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har idag 110kw och det finns möjlighet att kunna få ut lite med kräm, vilket jag önskar, för att få en bättre körkomfort i slutändan och mindre segdragning.
Visserligen bra att växla ned och få högre varvtal och bränna ur DPF vid motlut.

Frågan är, märks dessa extra hästkrafter (32hk / 46nm) på en husbil med totalvikt 3850kg?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja det gör det, men endast om du gasar så mycket att du maxar din nuvarande effekt och vridmoment.
Maxa vridmomentet gör du enklast genom att alltid köra på högsta möjliga växel, gasar du nu (otrimmat) fullt och vill ha mer, då hjälper mer vrid.
Om du otrimmat varvar ur och ligger och växlar runt max effekt (3500-4000 rpm?) då märker du också skillnad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I en husbil är det framförallt mer vridmoment som oftast önskas och inte effekt (hk)
ifall det extra vridmomentet ligger högre upp i vartalsregistret så tror inte jag att du kommer att uppskatta det annat än vid max. acceleration.
Får du däremot mer vrismoment på lägre varvtal så kommer du troligen att uppskatta optimeringen.
Sen ifall koppling m.m. kan hantera mer vridmoment är en annan sak.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Har bytt bil och frågade BSR vad det kostade att få nya data på PPC till nya bilen. Det skulle kosta nästan 6.500 kr. Tackade nej till erbjudandet då jag tyckte det var lite väl saftigt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Menar du att lådan rasar före kopplingen?

Det kan nog ingen svara på, det beror ju mycket på hur man hanterar bilen.
Men tillverkarna vet ju mycket väl vad deras produkter tål, så det är ju bra att följa det!
Om jag t.ex. tittade på en husbil med 3-litersmotorn och fick höra att den varit chippad skulle jag nog avstå.
Fiat har ju begränsat vridmomentet vid 400Nm där, väl vetande vad drivlinan tål,
trots att motorn lätt presterar långt över 500Nm.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det kan nog ingen svara på, det beror ju mycket på hur man hanterar bilen.
Men tillverkarna vet ju mycket väl vad deras produkter tål, så det är ju bra att följa det!
Om jag t.ex. tittade på en husbil med 3-litersmotorn och fick höra att den varit chippad skulle jag nog avstå.
Fiat har ju begränsat vridmomentet vid 400Nm där, väl vetande vad drivlinan tål,
trots att motorn lätt presterar långt över 500Nm.
Vart kan jag finna källan till just 400nm på lådan?
Kopplingen håller ju för +500nm as is, och finns varianter upp till 1100nm som jag såg vid sökning hos Sachs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vart kan jag finna källan till just 400nm på lådan?
Kopplingen håller ju för +500nm as is, och finns varianter upp till 1100nm som jag såg vid sökning hos Sachs.

Har du planer på att göra någon slags dragster av din husbil..? 400Nm räcker ju verkligen gott för en husbil på
Fiatchassie, om man i någon mån använder växellådan går den riktigt bra! ;)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vart kan jag finna källan till just 400nm på lådan?
Kopplingen håller ju för +500nm as is, och finns varianter upp till 1100nm som jag såg vid sökning hos Sachs.
Den manuella lådan samt robotlådan (som har samma växellåda) har 400 Nm som max moment.
Den nya 9-växlade automatlådan klarar 450 Nm
 

Bilagor

  • Screenshot_20230418_135653_Google.jpg
    Screenshot_20230418_135653_Google.jpg
    373,1 KB · Visningar: 10

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Motorns maxmoment är satt för att skydda växellådan/kopplingen.
Det är därför 160 och 180 hk-motorerna har olika maxmoment ber på om lådan är manuell eller automat (9-växlad).
 

Bilagor

  • Screenshot_20230418_191142_Chrome.jpg
    Screenshot_20230418_191142_Chrome.jpg
    479,8 KB · Visningar: 12

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Man har programmerat in en momentsänkning i samband med växlingstillfället, så det inte ska ske ryck när växeln läggs i. Tack för dina tankar och idéer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag chippade min 130hk i höstas och det blir märkbar skillnad.
Var först på G att ta den leverantören som gav mest extra effekt och vrid men snackade sedan med BSR.
Han sa också att det inte är bra att ta ut för högt vrid ur motorerna till Fiat.
Därav att deras egen optimering inte är den med max effekt och vrid.
Jag fick strax under 160hk istället för originalets 130 och drygt 400Nm.
Det märks framförallt vid omkörning eller påfarter att bilen är vassare.
Har också en 3,85t bil.
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Hej, Jag vill bidra med att jag motoroptimerade min Fiat Ducato Hymer 2006 (2,8L 128hk 300N orginal, 160hk 380N optimerad) hos Mappning | AN-kopplingar | Effektmätning -Overtake här i JKPG och det blev en mycket märkbar skillnad. Kostade mig 3500SEK. Körde upp för "Göteborgsbacken" innan, var tvungen att gå ner på trean och efter klarade bilen på femman upp som ingenting. Återstår bara att kolla vad det gör på bränsleförbrukningen.
 
Toppen