• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips 2ans växel på en J5

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Har en Peugeot J5 2,5D 1989 Manuell-låda
När man växlar upp eller ner till tvåans växel så smäller(sprakar) det, vad kan vara fel?
Kan det vara dålig olja, eller synkringen?
Kan det vara lönt att försöka att fixa själv?
Alla andra växlar går i fint.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, beror lite på hur det låter men för det mesta så är det nog synkningen som bråkar. Det finns lite fjädrar och kulor som håller ordning på synkningen och det räcker troligen om något mindre bråkar.
Jag renoverade en låda för några år sedan...... Du kan ju kolla igenom den tråden för att få lite uppfattning om arbetet (rätt mycket pill för att ta sig in till tvåans växel). En dieselpeugeot har lite mer grejer utanpå/över lådan men i stort sett samma innehåll.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Det var visst mer än några år sedan o_O.

M.v.h. JANKRO.
 

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Hej, beror lite på hur det låter men för det mesta så är det nog synkningen som bråkar. Det finns lite fjädrar och kulor som håller ordning på synkningen och det räcker troligen om något mindre bråkar.
Jag renoverade en låda för några år sedan...... Du kan ju kolla igenom den tråden för att få lite uppfattning om arbetet (rätt mycket pill för att ta sig in till tvåans växel). En dieselpeugeot har lite mer grejer utanpå/över lådan men i stort sett samma innehåll.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Det var visst mer än några år sedan o_O.

M.v.h. JANKRO.
Ljudet är som om du glömt att trycka ner kopplingen:oops:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om du kollar inlägg #106 i Jankros länk.
Om du har den konstruktionen kolla att det inte glappar.
Glapp där påverkar växlingen.
 
Toppen