• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

27MHz

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Skall montera in PR-radio i husbilen. Problemet är antennen vad slags typ. Ena bilen är en Cartago och vill helst inte borra hål i sidan. Fönsterantennen ger inte så bra p.g.a. den trådlösa överföringen i rutan. Är det någon som kan ge mig förslag vore jag mycket tacksam.
Gula Huset
Sven
PS: Skriv gärna till brev@masarunt.se DS
icon5.gif
icon5.gif
icon5.gif
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 27MHz

Hej "Gula Huset",
Om du har takfönster
pröva att lägga en "vanlig "hushållssladd" mellan taket och takfönstrets tätning.

Går det bra limma en lagom stor ½ x ½ m) järnplåt på taket och skaffa en "förkortad
kvartsvågs antenn" på magnetfot att ställa på plåten. glöm inte att måla plåten!

Nu är det bara att koppla till radio.
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: 27MHz

Tack för tipset har varit inne på den idén också. Men vad menar du med att lägga en "vanlig hushållsslad" är det bara för att testa om det får plats med en antennsladd?
Sven
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: 27MHz

Hej Hans/SMOETT
Även jag funderar på antenn till 27 MHZ radio
Du skriver om limma en plåt på taket
0,5m X 0,5m Fråga går det att minska
till Ca 0,3 m x 0,3 m ? utan att försämra
mottagning?
Göran A
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: 27MHz

Jag ber om ursäkt för min misserabla stafnink!

Jo, Gula huset,
det var just för att lätt och enkelt kolla om det går att lägga en sladd mellan
tak och stängt takfönster som jag föreslog det som elektrikerna kallar 2x0.75kvmm,
d.v.s. "vanlig lampsladd. försök att lägga "utgången" på baksidan av fönstret för att
slippa inregning!

Göran,
om du har metallklätt tak så kan du klara dig med 10x10cm! Då får du kapacitiv
koppling till metalltaket!
Med plasttak så behöver du genast större "fästplåt" eller att du ordnar ett jordplan med,
helst, 275 cm långa jordplanstrådar.
Att "förkorta" det fysiska måttet genom att linda upp trådarna på t.ex. ½" VP-rör är OK,
bara du lämnar minst 25 cm tråd utanför spolen.
Tyvärr så minskar antennens effektivitet i förhållande med hur elementens fysiska mått
förminskas.
icon9.gif



För c:a 2-3 månader sedan så diskuterade vi i MHCS en antenntyp, DDRR, som inte blir
högre än c:a 10cm(!). Gå in på MHCS.nu och sök kan du kanske hitta kontruktionen.
Då behöver du bara limma 4-8 sladdklammers mot taket.

Sedan den diskutionen har jag funnit en variant av just DDRR som är ½-våg runt med
justerbar kapacitans för SWR-justering.
Intresserad?
 
F

F.d. 16701

Guest
Sv: 27MHz

Kan man inte sätta dit en båtantenn som har inbyggt jordplan då behöver man väl inte någon plåt eller ?? samoht
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: 27MHz

Problemet med båtantenner är att de har så långa antennspröt.
De jag har sett är ca 1,6 m långa och skulle vara lite opraktiskt
att ha på husbilen, men på båtar fungerar de utmärkt.
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: 27MHz

Är det några som kör på 27Mhz längre och vilken kanal ligger HBK folk på .
 
F

F.d. 11097

Guest
Sv: 27MHz

Är det några som kör på 27Mhz längre och vilken kanal ligger HBK folk på .


Jag är även med i land rover klubben vi är väldigt många som har radio i bilarna vi kör lite olika kanaler i landet i dalarna kör vi 16 jag har även en i husbilen det enklaste är väl och ha en kanal över hela landet
cummin
 
F

F.d. 6097

Guest
Sv: 27MHz

Hej på er alla! Vi som är inne på att använda 27Mhz i våra husbilar bör bestämma att ha en rixtäckande kanal. Tidigare förslag har varit kanal 10 FM som anropskanal och det tycker jag låter utmärkt.
Med en 27Mhz radio kan man hålla en kommunikation mella två bilar på ett hyggligt sätt, jag menar att kontakten kan hållas från ca 5km till ca 20km. (FUNKAR KLOCKRENT!)
För alla som inte är nöjda med detta så finns det radio med SSB som går betydligt längre, men då det redan finns en anropskanal för detta så bör den användas, kanal 24 USB.
Vad min erfafenhet gäller för PMR så fungerar den inte så bra då effekten är för liten och att de flesta radioapparaterna har fast monterad antenn.
För alla som undrar om antennval på plasttak så finns det antenner som inte behöver jordplan, de är speciellt tillverkade för just ändamålet plastkarosser mm, (går även att fästa i takreling, backspegel mm med tillhörande fäste.) Finns att köpa på limmared.nu eller på fbradio.se, priset ligger runt 6-700kr.
Dessa firmor har även ett bra sortiment på pr-radio 27Mhz av olika modeller.


Lycka till med kommunikationen// M :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen