• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V delvis oåtkomligt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Skontorparn

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34383
Medlemskap
2024
Är ansluten till fast elnät men 230 V enbart åtkomligt via bilens (Fiat Capron T58, 2010) 230V-kontakter. Belysning, kyl och pumpar funkar bara på 12V. Misstänker ett samband med utvändig biltvätt. Jag kan ha varit oförsiktig med stråle nära kylskåpsluftningen men kylen funkar ju på 12V.
Var borde jag leta? Är det troligt att en säkring på EBL99-boxen är trasig. Förbannat svårt att se.
Borde läst gamla trådar innan men hinner inte.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.692
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Belysning och pumpar går endast på 12 volt systemet men det laddas ju när du är ansluten till 230 volt. Kylen däremot ska fungera på det alternativ som är bäst för tillfället (gas, 12 volt eller 230 volt) om du har kylen i autoläge. Jag antar att du har en sådan kyl eftersom du har årsmodell 2010.

/Leif
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack Leif. Det verkar som om jag beskrivit ett icke-problem för nu ser jag att det funkat hela tiden. Det måste vara värmen :cool:
Ett litet tips. Jag har en kyl med frysen ovanpå med egen lucka. Fyllde frysen med smarriga limpor från ett lokalt bageri.blev tätt och compackt. Senare märkte jag att kylen kylde dåligt. Även frysen var sådär halvfrysen. Ändrade läget på kylen utan att det blev kallare. Mysko. Brukar ha bra kyla.

Sen plockade jag ur ett par limpor ur frysen för att skapa luft där. Kort efter blev det -20 i frysen och +3 i kylen trots 30 grader varmt ute.

Så ett tips kan vara. Fyll inte frysen helt full.

Varför det blev som det var har jag ingen aning om och alla luckor var ordentligt stängda...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen