• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2206 Pössl på väg hem

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
När Tre Kronor kämpade på isen sas det att någon hällt bromsolja i klockan, tiden rörde sig knappt i väntan på slutsignal.
Efter 10 veckor känns det som någon hällt jetbränsle i klockan, visarna går på readrift. En vecka kvar. Den går åt till att köra hem i lugn takt. Jag missade att det fanns hastighetsbegränsningar för < 3,5 t på nerresan.
Även denna söderresa har jag stått "gratis" hela tiden. Det finns många platser där man kan ställa sig, fylla på vatten och tömma bla IKEA Murcia, Platja del Gururu, söder om Girona i en liten park med fem platser. Jag lever ganska enkelt. Diesel är minst ⅔ av resan. Den har gått upp rejält. Från under 16 kr för en månad sedan till drygt 20kr/l och igår strax innan franska gränsen stod det 2,05 på skylten - i kassan betalade 1,85 euro.
För att vägen hem inte bara ska bli en transportsträcka, tänkte jag ta vägen förbi dalen med Lorelei. Vackert-vackert.
Matpriserna i Spanien har mest känts som hemma, trots att momsen är lägre, 4 eller 10%; alkohol 21%. Fördelen här är att frukt och grönt är färskt.
Konstigheter: Osten jag köpte möglade fort, brödet som legat i värmen i 8 veckor har ännu inte möglat.
Totalkostnaderna inklusive resor för dessa 2 1/2 månader, är lägre än om jag bott hemma och inte rest. En av förklaringarna är säkert att köksutrymmet är litet jämfört med hemmets. En annan att värmen påverkar. En tredje att spontanköp minskar.
Att höra vattnet dagligen slå mot stranden i olika takt är rogivande. Att känna solen, i stort sett dagligen pumpa oss med näring är avkopplande.
Att ha på sig linne och shorts dagligen är befriande. Till det kommer friheten att kunna förflytta sig när vädret blir för tufft. 40gr i Murcia blev istället 25gr i Malgrat de Mar. Jag var lite orolig om gasolen skulle räcka och om olika kopplingar. Det har jag inte behövt tänka på. Den första P-11an är inte slut. Det hade säkert varit annorlunda om vädret varit sämre med regn och rusk. Vatten var andra frågetecknet. Den lösningen blev enkel. Jag har tabletter för att rena dricksvatten. Ännu enklare att köpa 8-litare och fylla på min 10-litersdunk med kran. Då har jag 110 lit till disk, tvätt och mat.
Min TV med DVD är ständigt igång. Jag har med mig mängder av filmer och TV-serier. Solcellerna på taket bara ger och ger.
Jag har saknat lukten av vår barrskog och suset i buskar och träd.
Hemma väntar midsommar och sommaren i väntan på en höstresa? Det hänger på vad kroppen tillåter.

BengtR
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Hej BengtR
Låter härligt och det är något som vi planerar att göra fram över.
Några saker man undrar, Solceller storlek Watt ? Man läser om wifi-router
internet operatörer, vad har ni ?
MVH
Peter
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Hej BengtR
Låter härligt och det är något som vi planerar att göra fram över.
Några saker man undrar, Solceller storlek Watt ? Man läser om wifi-router
internet operatörer, vad har ni ?
MVH
Peter
När jag köpte bilen 2015 åkte jag till JR i Kållered koppla in en 200watt solcett på taket. De sa bara kör, och så blev det. Inga problem, min tv/dvd har varit igång dygnet runt, kyl/frys och jag har stått still i veckor utan problem. Jag laddar min mobil allteftersom. Gränsen utomlands är 8/per månad
 
Toppen