• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2" X 4"

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej

Japp det har jag(stående regel bakom förarhytten ) med oskyddat ändträ neråt på en Ci
och om vi skall vara petiga så är den 45x95 mm :)

Nej det stämmer nog inte om vi skall vara så petiga? 2" är 2x25,4mm = 50,8mm och 4" är 4x25,4mm = 101,6mm. 45x95mm är måttet på en hyvlad 2"x4". :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nej det stämmer nog inte om vi skall vara så petiga? 2" är 2x25,4mm = 50,8mm och 4" är 4x25,4mm = 101,6mm. 45x95mm är måttet på en hyvlad 2"x4". :)
Innan millimetrarna infördes på brädgårdarna så skyltades 45x95 med 2"x4" plh :) :). Och ska vi verkligen vara petiga så är det för många värdesiffror i 50,8x101,6 när vi talar om oh virke :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Innan millimetrarna infördes på brädgårdarna så skyltades 45x95 med 2"x4" plh :) :). Och ska vi verkligen vara petiga så är det för många värdesiffror i 50,8x101,6 när vi talar om oh virke :twitcy:

Det har du säkert rätt i, jag skrev 2"x 4" i millimeter, men ursprunget är ju när det fanns sågad 2"x 4" som var någotsånär 50x100mm och sedan var den hyvlade lite mindre ;) , senare blev ju 45x95mm hyvlat standard.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det har du säkert rätt i, jag skrev 2"x 4" i millimeter, men ursprunget är ju när det fanns sågad 2"x 4" som var någotsånär 50x100mm och sedan var den hyvlade lite mindre ;) , senare blev ju 45x95mm hyvlat standard.
Sågar jag en 2”x4” & lägger den på tork, så krymper den rätt mycket. Dom gamla måtten beskrev vad man ställde sågen på inte måttet på virket efter torkning. Blir lite kvar till hyveln ändå, men inga 5mm.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sågar jag en 2”x4” & lägger den på tork, så krymper den rätt mycket. Dom gamla måtten beskrev vad man ställde sågen på inte måttet på virket efter torkning. Blir lite kvar till hyveln ändå, men inga 5mm.
Och så fanns det väl tre olika tum-mått, engelska tum, verktum och gamla svenska.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Sågar jag en 2”x4” & lägger den på tork, så krymper den rätt mycket. Dom gamla måtten beskrev vad man ställde sågen på inte måttet på virket efter torkning. Blir lite kvar till hyveln ändå, men inga 5mm.
Du kan glömma torkningen. Sågverken lägger till torkmån så att det färdiga och torkade virket får rätt mått.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Jag har arbetat inom sågverk och maskintillverkning för sågverk sedan början av -60 talet. Man lämnade tum och gick över till mm som standard i slutet av -60 talet. All sågning sker med tillägg för torkmån och kontrollmäts med skjutmått, ofta digitala med avläsning på 0,01 mm. Gamla snickare vill fortfarande prata i tum och även en del små bond- och hemmasågare. Dock inget inom industrin. Hyvling sker på torkat virke och får då naturligtvis andra mått än det sågade. Torkmånen är även olika beroende på hur virket skall levereras. Normalt byggnadsvirke torkas till ca 18%, snickerivirke till 8-12%. Det krymper då olika.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har egentligen aldrig varit med om något annat än tum på byggena..

Ni kan ju testa själva vilket som ligger bäst i mun, läs det högt för er själva..

2tum4 eller 45 x 95 millimeter.
Bygget hinner ju bli klart innan valparna hinner få fram vad dom vill ha sagt.

Hur det ser ut just nu vet jag inte, eftersom det knappt finns folk som pratar hyfsad svenska så struntar man i om det sägs i millimeter eller tum, nu gäller det bara att försöka förstå vad hum menar.

Hen är den feminina tolkningen av en kvinna.
Hum är den maskulina tolkningen av en man.
Fast idag kan man inte vara riktigt säker på om hum är en hum eller hen är en hen, inte ens om man drar ner underbyxorna kan man vara riktigt säker, det kunde man iallafall på 60-talet. ;)

Trevlig helg.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Mina brädor är 3 knäpp, 4 knäpp, 5 knäpp osv, sen blir dom vad dom blir när dom torkat.
Samma med reglarna, fast fler knäpp såklart.
Så jag brukar be frugan langa mig en 3 knäpp osv.
Översättning 4 knäpp = 1 tum, sen får man lägga till ett knäpp för sågsnittet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Klart enklare för mig att säga tvåfyra än förtiofemnittiofem.
Också lättare att säga fyrtumsspik än hundra trettiofyraspik. Men det har jag fått in någotsånär.

Första traven med sågtimmer jag sålde i min ungdom mättes in i kubikfot. Det blev jag aldrig klok på och var glad att det var på väg bort.

Nu måste jag googla för att få veta hur mycket en halvskäppa är.

Det hela förnyas till något bättre förhoppningsvis men det tar en till två generationer för att genomföra en förändring av måttstandarder.
 
Toppen