• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12volts router

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har köpt en 4G router som drivs av 12V via 230v spänningsomvandlare, frågan är kan jag klippa kabeln och koppla in den direkt på bilens 12v, spänningen variera ju mellan 11-14V?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Första förslaget: Fråga tillverkaren.

Jag ställde precis den frågan till Dovado för några år sedan och de avrådde. Antagligen för att de inte hade testat det och inte ville lova något som eventuellt kunde sluta med en trasig router.

Prova den här: 12 V spänningsomvandlare DC/DC 18 W - VANSON | Clas Ohlson
Den skall enligt specen inte funka med 12V in och 12V ut men en motsvarande tidigare modell gjorde det. Finns kanske någon på Kjell & Co också.

Elfa har grejor som fixar stabiliserad 12V från 9 - 18V DC (art. nr. 169-06-010)

Hans
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har haft en Dovado Tiny AC inkopplad på husbilens 12V med en ställbar spänningsomvandlare i cirka 2år.
Spänningsomvandlaren som är köpt på Kjell & Co klarar inspänning mellan 12-13,8V och utspänningen kan ställas mellan 1,6-12V
Var ju ett tag sen jag köpte den och hittar den inte i sortimentet.
Är helt säker på att du kan få hjälp av personalen på Kjell & Co.
 

Göran B

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17402
Medlemskap
2024
Har gjort precis så både i båt och husbil, dvs klippt kabeln och det har alltid funkat för mig. Dessutom med oiika routrar så det bör vara rätt säkert (men kan naturligtvis inte garantera... :9)
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Jeg har Huawei 4g router fra Telia. Den drivs hjemme med 230V adapter, og 12V i bilen. Uten problemer. Den er på både under kjøring og når vi parkerer. Ingen problem. Jeg ville ikke klipt kabel. Men heller prøvd å få tak i en 12 V sigarett uttak kontakt som passer til router. Jag kjøpte løse plugger på kjell.com og loddet sammen selv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, tittat på spänningsomvandlare tex. ClaesO dessa verkar mycket enkla vet inte vad som finns under skalet, så frågan är om dom är bättre än köra direkt in12V.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Slike ting som router og annen elektronikk skal klare 12V +-10%. Har kjørt min router helt ned i 11,5V uten problem. Har ikke sjekket spenning når jeg har vært tilkoblet strøm på c.plasser, men ladespenningen er da over 14V. Router har klart seg fint.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en er usikker og ikke får et godt svar så finnes det billige DC-DC convertere med justerbar utspenning fra et bredt spennings område, har selv et par med innspenning 8 til 30 V og justerbar ut fra 5 til 32 V. Mine er små 5W - men de finnes med mer effekt. Jeg kjøpte mine på ebay.
 
F

F.d. 55728

Guest
Hej. Kör med en Asus 4g router inkopplad rätt på 12v sidan i bilen, inga bekymmer.
Är helt övertygad om att det kommer fungera felfritt för dig!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Dovado Tiny ac som efter att varit inkopplad direkt på 12V i husbilen ett tag började krångla. Startar numera aldrig på första försöket utan man måste sätta på och av den några gånger innan den fungerar. Har efter detta kopplat in spänningsbegränsare för att undvika att den går sönder helt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Som jag ser det så är det endast att möjligen routern skulle kunna bli instabil när motorn laddar, dvs att den tex bootar om osv men fö så ska det fungera klockrent, har själv haft så i säkert 10-15 år utanb problem på ett antal olika routrar.

Anledningen till att den skulle kunna bli instabil är att spänningen i bilen är ruskigt fylld av störningar.

Glöm inte att sätta en hängsäkring(glas) på kanske ca 1A.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tyder på en svært enkel spenningsdeler for de forskjellige driftsspenninger internt - dette fungerer kun med en presis spenning på matningen. Oftest får slike problem når matningen kommer litt under det den skal være.
 
F

F.d. 50678

Guest
Det är inte så enkelt att besvara! Förutom 12V, är det AC eller DC (växelström eller likström) in i routern Vad är det för kontakter? Har du inte en USB-kabel, de flesta moderna enheter har ju det numera. Har den det finns ju adaptrar att sätta i ciguttaget i bilen. De kostar inte många kronor. Vill tillägga att USB är inte 12V utan 5V har jag för mig så att bara fixa en matning med 12V går nog inte så bra!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jodå 12V går bra, inga USB anslutningar finns ,utan frågan är om bilens 12V (11-14V) duger, men dom flesta verkar mena att det duger, så jag har kopplat in den direkt på elsystemet.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Hej.
Har en TP-link Archer MR200 4G-router med modem AC750 som är kopplat på 12 volt av Kabe. vi har inte haft några problem med den.
 
Toppen