• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V TV på ny husbil, irriterande problem

F

F.d. 9869

Guest
Har stött på ett irriterande problem som jag inte råkat ut för tidigare.
Från förra husbilen hade jag en 12V TV över, en 22” full HD tv "Digihome".

Tyvärr är den lite för bred för denna bil, vilket gör att man inte kan stänga skåpet och det gillar jag inte.

Så jag påbörjade jakten efter ersättare.

Började med att testa från NetOnNet 12V Andersson TV. (Brandad TV, ser exakt ut som den jag har med knappar, fjärr osv, dock mindre ram).

Passade perfekt.. Men fungerade bara i 5 min.
Sedan gick den inte igång mer, körde jag den på Bilens 12V uttag, fungerade den.

Testar med min gamla TV, med 12V tv uttagen och det fungerar klockrent. Detta trots att det är i princip samma TV…
Samma kabel till båda TV, min och Andersson Tvn.

Åker till NetonNet..
Får bytt Tvn till en ny. Jag passar även på att köpa en ny 12V kabel som tillhör dessa tv…

Kommer hem, testar. SAMMA SAK, nu dock att 12v kontakten till TVN börjar bli varm och det luktar bränt.
Detta tyder på att det är spänningsfall, och troligen tunna kablar någonstans?...

Min TV fungerar fortfarande som den skall i TV uttaget…

Surnar till, åker till netonnet och skickar tillbaka skiten. Får pengar tillbaka.

Åker till Elgiganten, säger jag skall ha en 12V TV.
Då får jag en DANTAX..

Säger att den är också brandad, det är samma TV som NetonNet säljer 500kr billigare och som jag redan själv har.
Den kommer troligen inte fungera… Men jag fick ju 30 dagars öppetköp så.

Skillnaden med denna DantaxTV var att det följde med en 12V kabel direkt i paketet, så man slapp köpa extra. Bra!

Okej, kör hem. Den passar precis, kanske någon mm bredare så det blir EXAKT på håret att det går att stänga TV luckan.

Fungerar… Fungerar,… Men efter 10 min, släcks den och samma sak som Andersson...

Testar med min, och har kört med den idag ca 2-3h utan problem.

Jag förstår inte vad problemet är, men jag är trött på det.

Min TV drar 31W.. Dantax och Andersson från NetOnNet drar också 31W…

Är det fel på bilen?, eller är det fel på 3st TV apparater som varit helt nya?
Bilen är en helt ny Dethleffs...

I morgon kommer jag åka och lämna tillbaka Dantax TV hos Elgiganten.
Jag betalar gärna mer, men det finns ju inte fler att hitta?
Köper gärna en Philips, Grundig, Samsung... Bara det fungerar.

Den jag har som fungerar är brandad: Digihome, det finns flera som är samma elektronik.
DigiHome, Dantax, Akai, Andersson, GoCamp, Luxor, är bara några utav de jag hittat som har samma elektronik. Troligen något billigt från Kina.


Någon som varit med om liknande?,
Varför fungerar min och inte de andra.. Begriper inte.

Någon som vet var man kan köpa en Kvalitets TV?, Gärna UTAN DVD... Men Full HD och USB portar.

Tacksam för alla tips man kan få, känner mig frustrerad över att det skall vara så svårt att hitta kvalitets grejjor som bara fungerar direkt utan klabb.

Mvh Andy
 
J

J.M.L

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej
Jag hade precis samma problem. På vår nya husbil. Byte ut TV'n och trodde att detta var löst. Det vissade sig att husbilstillverkaren hade kopplat in TV uttaget fel i elektronik boxen. Fick ta fram ritningarna på boxen och koppla om. Nu fungerar allt som det skall. Skickar gärna mer info om ni inte kan lösa detta.
Med vänlig hälsning,/Jarmo
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej Jarmo!

Tack för svar!

Men är det inte konstigt att det då fungerar på min gamla tv?
Som också är 22" led tv.

Om det var felkopplat så borde väl jag ha samma problem på min kan man ju tycka.

Första gången när Andersson TVn la av, så hade säkringen till TV i elektronikboxen gått ...

Med vänlig hälsning, Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej, tack skall kolla det.
Men här är ju många som kört med Andersson från netonnet.

Med vänlig hälsning, Andy
 
J

J.M.L

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag hade också en äldre TV som fungerade, men efter ett tag så la även den av. Jag tog och kollade spänningen på uttaget medan jag tryckte på TV'n. Då sjönk spänningen kanska omgående och vid 10,5 volt la TV'n av. Om ni hör ett klickande ljud från boxen så är nog problemet där. Jag har också en Andersson 22" med DVD. /J
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Köpte Grundig i våras och är mycket nöjd.
GRUNDIG 22 Vision 8 VLE8320 BN

Tack för tipset!
Satt precis och läste om den, tyvärr är ramen för bred men kanske får gå ner i tum istället , dock när jag låste lite på forumet om grundig verkade det som om dom körde med samma elektronik som dantax fast annat chassie, och denna elektronik är från vestel i Turkiet

Bästa vore nog att hitta en mindre radiohandlare på orten där man kan få testat TVn först och köra dit med husbilen.

Begriper bara inte att det skall vara sånt problem på nya saker.
Det är ju en av anledningarna till att man köper nytt och betalar dyrt för det ;).

/Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag hade också en äldre TV som fungerade, men efter ett tag så la även den av. Jag tog och kollade spänningen på uttaget medan jag tryckte på TV'n. Då sjönk spänningen kanska omgående och vid 10,5 volt la TV'n av. Om ni hör ett klickande ljud från boxen så är nog problemet där. Jag har också en Andersson 22" med DVD. /J

Känns ju ganska snarlikt!
Men hur löste du det? Fixade du själv eller gjorde åf?

Hur mätte du strömmen i uttaget? Kommer ju inte åt kontakten när TVn är i dessutom är det så långt in i ett trångt skåp ;(.

Med vänlig hälsning, Andy
 
J

J.M.L

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag kopplade in en grenkontakt så att jag har 2st 12v uttag. I den ena satte jag tv'n och i den andra 12v mättare för cigguttag finns på biltema. Jag har den nu ständigt i för att kolla av spänningen i bodelsbatteriet, bra efter många timmars tv tittande. Fixade boxen själv eftersom jag arbetar med el./J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hejsan, det finns en variant som kan bli lite lurig.

En kompis köpte en lite udda fabrikats TV, 12V och medföljande 12V ciggkabel.
Funkade bra hemma på trafon.
Tog ner den i husbilen och kopplade in den på bodelsbatterierna.
TV'n uppförde sig jätteunderligt, svarade inte på fjärrkontrollen, bilden försvann och kom fram lite ibland, men ändå mest död.
Svor över trasig ny TV, tog hem den och kopplade åter in den på trafon, funkade helt ok.
Åter till bilens bobatterier, kass igen ????
Kopplade sedan in den på cigguttaget på instrumentpanelen och därmed bilens startbatteri.
TV'n funkar åter ok.

Problemet var..... Startbatteriet var nere på ca. 12,4V och TV'n funkade.
Bodelsbatterierna var laddade av solcellen och låg på ca. 13,5V, och TV'n bangade ur.

TV'n fungerade helt enkelt inte på en spänning över kanske 12,5V, eller något däråt.

Han gick tillbaka med TV'n och konstaterade att det fanns ett flertal öppnade kartonger som också troligen var returnerade.
Han frågade, hur i h...... de kan sälja en camping TV med tillhörande 12V sladd som bangar ur strax över 12V spänning.
Men som vanligt, inget vettigt svar, men pengarna tillbaka utan gny i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

andersson45

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
11946
Medlemskap
2021
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag har en 24 tums andersson i husbilen.När jag står på elplats och laddaren är igång måste jag använda 220 voltskabeln.Om jag använder 12voltskabeln slår tv av.Det blir för hög spänning när laddaren är på.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Problemet består ju som många även skriver, förmodligen i att dessa billiga tv-apparater kräver just "12V" och inte 14,2 t.ex, för då stänger den av sig. Jag har väl haft tur med att min Andersson fungerar även när laddning är igång.

Om jag skulle drabbats av detta problem själv så hade jag förmodligen testat med en Adjustable Step-Down Module - Blue (DC-DC 12A) - Free Shipping - DealExtreme till exempel. Det kan fungera, eller så gör det inte det. Det återstår att ta reda på. Tyvärr vet man inte riktigt hur prylar från Kina fungerar förrän man testat själv, då specifikationerna brukar vara ganska bristfälliga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hejsan Teknikpata, ja en del funkar bra. Jag har en DVD spelare i bilen som inte är gjord för "12V" batteriström, utan bara för hemmaanvändning med sin medföljande trafo.
Den kör jag med en billig 12V ställbar spänningsstab. från Kjell & Comp. Det funkar bra, men räcker inte till för att försörja en TV. men det finns ju kraftiare.

Det finns ju även lyxvarianten som håller 12V ut på en inspänning mellan 9V till 18V som kanske vore det optimala, men dyrare.

När de säljer en camping TV med 12V tillhörande ciggsladd så borde ju den prylen redan finnas i TV'n kan man tycka.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Problemet består ju som många även skriver, förmodligen i att dessa billiga tv-apparater kräver just "12V" och inte 14,2 t.ex, för då stänger den av sig. Jag har väl haft tur med att min Andersson fungerar även när laddning är igång.

Om jag skulle drabbats av detta problem själv så hade jag förmodligen testat med en Adjustable Step-Down Module - Blue (DC-DC 12A) - Free Shipping - DealExtreme till exempel. Det kan fungera, eller så gör det inte det. Det återstår att ta reda på. Tyvärr vet man inte riktigt hur prylar från Kina fungerar förrän man testat själv, då specifikationerna brukar vara ganska bristfälliga.


Förmodligen är det därför jag har samma tur när min gamla fungerar för den klarar av lite högre Medans de nya inte gör det

Hade en sådan här kunnat fungera med tro?

LM2596 Spänningsregulator > Arduino | Kjell.com

Med vänlig hälsning, Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Okej, verkar för avancerat och osäkert
Man vill inte att bilen brinner upp ;(.

Men egentligen borde väl detta vara ett större problem om det är så att bodelsbatteriet blir för kraftigt vid laddning från 220 eller solceller.
Klarar de dyrare tv apparaterna av detta?

Hade visst kunnat köra den på 220 volt men där är inget uttag för det i tv hyllan då blir det att dra en kabel tvärs över i bodelen och det vill jag inte.

/Andy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Tror jag har en äldre spänningsstabilisator liggande någonstans. Där går bilens ex. 13,8 volt in och ut kommer 12 volt.
Kan låna ut denna mot fraktkostnaden,eller om någon har vägarna förbi Karlstad, om någon vill testa.
 
Toppen