• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V stänger av sig (underspänningsskydd?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Caz

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31593
Medlemskap
2024
Jag har ett återkommande problem med min Hymer 574CL -07.
12v stänger av sig helt utan något mönster. Kan vara när man fäller ut insteget, eller när man spolar i toan, men även om man tar vatten i kranen. Och ibland utan att man gör något alls. Vissa turer stänger den 1 gång och sedan håller den, vissa turer kan den stänga 5 ggr i rad inom loppet av 3 minuter.

Startbatteriet är en 95Ah gel batteri, detta är kontrollerat på firma och har helt ok kapacitet. Bodelsbatteriet är ett Litium 95 Ah, nyinköpt förra hösten. Till denna har vi även solcell 160W kopplade. Problemen fanns dock även innan vi bytte bodelsbattteriet till litium. Vi skickade hela EBL till Schaudt i Tyskland för omprogrammering och kontroll så den visar rätt uppgifter i displayen efter bytet till litium.

Tycker att man borde på detta sätt kunna utesluta, dåliga batterier och fel på EBL.
Själv är jag lite inne på jordfel?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om det endast är sådant som går via EBL som stänger av sig bör du kunna ringa in felet ganska enkelt genom att först noggrant kontrollera pluskabeln hela vägen från polskon på batteriet till anslutningen i EBL och sen följa jordkabeln från anslutningen i EBL till infästningen i chassiet.
Om dessa är 100% ok och sitter bra kan det i princip bara vara EBL kvar. Batteriet har du ju bytt och allt fungerar ju efter att du slår på strömmen igen.
Kanske också ett så lurigt fel så att själva strömbrytaren till EBL glappar.
Gjorde Schaudt en riktig felsökning och test eller fixade dom bara till så displayen visar rätt? Kan ju i så fall fortfarande vara ett fel i EBL som bara upptäcks om man belastningstestar den ordentligt.
 
  • Gilla
Reaktioner: Caz

Caz

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31593
Medlemskap
2024
Om det endast är sådant som går via EBL som stänger av sig bör du kunna ringa in felet ganska enkelt genom att först noggrant kontrollera pluskabeln hela vägen från polskon på batteriet till anslutningen i EBL och sen följa jordkabeln från anslutningen i EBL till infästningen i chassiet.
Bra tips, skall kolla detta.

Jag antar att det handlar om att strömuttaget från exempelvis färskvattenpumpen ger en liten strömspik och att det (ibland) då sammanfaller med dålig jordning eller plusledning vilket gör att underspänningsskyddet på EBL löser? Det är teorin bakom? Om jag inte hittar någonting så kanske kontaktspray el dyl på kontakterna ändå för säkerhetsskull?

Gjorde Schaudt en riktig felsökning och test eller fixade dom bara till så displayen visar rätt? Kan ju i så fall fortfarande vara ett fel i EBL som bara upptäcks om man belastningstestar den ordentligt.
Näe, Shaudt (den berömde och supertrevlige Udo Lang) gjorde en genomgång komplett med belastningstest. :msn_thumbup:
Så jag tror att EBL i sig är ok.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Missade att du givetvis även bör kontrollera jordkabeln från batteriet hela vägen. Vet inte om din bil har jord från EBL direkt till batteriet eller direkt till samma punkt i chassiet som batteriet sitter i men någonstans möts dom.

Kontaktspray skulle jag inte använda. Risken finns att problemet bara försvinner tillfälligt och inget blir löst.
Om du kommer åt alla kontakter och kan följa kablarna kan du även fixa så att du vet att du har bra kontakt i alla ändar. Sitter något lite löst eller ser det minsta dåligt ut är det bara att lossa, göra ordentligt rent och sätta tillbaka.

Om EBL är hel lutar det ju helt klart åt glapp någonstans.
 
  • Gilla
Reaktioner: Caz

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Vi köpte en en husbil för några år sen från 08. Det hände oss några ggr men hittade aldrig varför det hände. Vi bytte sedan till lithium och då stängde den ner sig igen fast oftare denna gång. Det var lithiumbatteriet som gjorde en spänningsbortfall i en millisekund, som ebl reagerade på ( det brukar vara en fördröjning i känsligheten på eble’n ) satte i en kondensator som tar upp svängningen, vi har inte haft några problem efter det .
 

Caz

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31593
Medlemskap
2024
Vi köpte en en husbil för några år sen från 08. Det hände oss några ggr men hittade aldrig varför det hände. Vi bytte sedan till lithium och då stängde den ner sig igen fast oftare denna gång. Det var lithiumbatteriet som gjorde en spänningsbortfall i en millisekund, som ebl reagerade på ( det brukar vara en fördröjning i känsligheten på eble’n ) satte i en kondensator som tar upp svängningen, vi har inte haft några problem efter det .
Det där låter lite spot-on faktiskt!
Du råkar inte ha en länk eller någon kontakt?
Antar att det är samma sak som massa (bil)stereoentusiaster gör för att få en jämn ström till sin utrustning?
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Vet inte om det skiljer mellan olika batterier? Det vi satte in var ett 96 ah med inbyggd värmare. De som säljs idag är kondensorn inbyggd om jag har förstått rätt. Efter jag köpt mitt batteri sålde skanbatt både ett som var inbyggt och ett utan och man kunde köpa en kondensor om man behövde. Vi köpte ett från Sunlux och deras är idag kondensatorn inbyggd. Har kompletterat med ett batteri till, har bara varit ute över påsk, inga problem ännu iallafall. Mathias på Sunlux var till stor hjälp
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Caz

Caz

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31593
Medlemskap
2024
Kollade upp mitt litiumbatteri och det är ett Skanbatt som dokumenterat har dessa problem - så får köpa en sådandäringa kondensatorpack så både hoppas och tror jag problemet försvinner.

Fantastisk hjälp här, tack alla!
Jag återkommer med hur det går, får vänta ett par veckor innan jag får hem den, installerar den och testkör en helg. :D
 

Caz

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31593
Medlemskap
2024
Kollade upp mitt litiumbatteri och det är ett Skanbatt som dokumenterat har dessa problem - så får köpa en sådandäringa kondensatorpack så både hoppas och tror jag problemet försvinner.

Fantastisk hjälp här, tack alla!
Jag återkommer med hur det går, får vänta ett par veckor innan jag får hem den, installerar den och testkör en helg. :D
Sådäringa! Beställd, levererad, installerad och nu testad.
Allt fungerar perfekt med 12V nu. Vi har fricampat den gångna helgen och inte en endaste gång har underspänningsskyddet slagit från. :msn_thumbup:

Installation av kondensatorpacken? Enkel, men i mitt fall så tvingades jag vända på batteriet för att få platsen som behövs.


Jag antar att jag nu i alla fall fått svaret jag behöver så jag stänger denna tråd, men återigen - tack till alla som hjälpt till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen