• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt router

4

4 JO

Guest
Kör också med TP-Link Archer MR200 som står på dygnet runt i husbilen på 12-volt.
Det sitter bra antenner på den för 4G-mottagningen.
Fördelen är att de enkelt kan bytas ut om mottagningen är dålig.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har en TP-link Archer MR200 4G-router, kör direkt på 12v i bilen , hemma är det bara att ansluta på medföljande 230v nätaggregat.
Hej,

Den där verkar som ett riktigt bra alternativ när det blir svårt med mobiltäckningen, istället för den lilla Huawei pucken man har idag, tack för tipset!

Var hittade du 12v anslutningen/kabeln till denna, gärna länk om du har?

/Stefan
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi använder denna:
Huawei E5577CS 4G LTE Router
Visa bilaga 149462
Även jag har denna tillsammans med Tele 2 och 30 GB i månaden. Fungerar otroligt bra. Jag kör med USB kabel hela tiden trots att routern ska klara sig på eget batteri i 12 timmar. En bra egenskap är att modemet kan använda sig av lokalt Wifi som brukar kunna finnas på campingar tillsammans med 4g.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag använder oxå TP-Link Archer MR200. Kopplad direkt till 12-voltsuttag i HB'n.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi tar med hemroutern i husbilen och kopplar den via en transformator DC/DC 12-12,
detta för att få en jämn 12V anslutning. Direktkoppling på husbilens 12V medför en ganska ojämn anslutning med ibland strömmar på runt 14,5V och detta är det inte all elektronik som mår bra av.
Även om direktkoppling många gånger går bra så är det en risk man tar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den mesta elektroniken jobbar med 5,5 Volt. (industristandard) så i routern sitter med all säkerhet en spänningsregulator. Att den inte skulle tåla någon volt extra låter osannolikt. Jag har använt routern vid körning och laddning med solcell och MPPT-regulator som kan hissa upp spänningen ytterligare utan några problem. Men det är min router det. :)
 
Toppen