• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V elektrisk tandborste

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Endelig fundet!

Jeg arbejder på at få alt i vores camper på 12V, så jeg kan undgå tilkobling til landstrøm.

Jeg har længe ledt efter en elektrisk tandbørste til fruen, som kan oplades uden 230V, og nu har jeg fundet en. Den er købt og pakket ud og den fungerer fint.

Jordan Premium+ el-tandbørste TBPX-120B. Den kan lades med 230V, men den kan også lades via et USB stik fra en PC eller fra et cigarudtag. Og den kan lades både i standeren og i rejseetuiet.

Du kan se nærmere her:

https://webshop.coop.dk/vare/jordan...er,-tryksensor-og-timerfunktion/7044876041005

og her:

Jordan Clean Premium+

Hvis du søger på nettet kan du sikkert finde den billigere.

Denne billigere model lades også via USB:

Jordan Clean Fresh


(Fruens hårtørrer kører stadig på 230V, men solceller og en inverter løser lige nu den opgave.)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Jag har haft en Braun Oral B eltandborste med två batterier i många år nu, så länge att den borde ha gått till de sälla jaktmarkerna. Den har inte gjort det utan kör på för fullt. Häromdan såg jag efterföljaren, en uppsnofsad variant för mellan två- och trehundra spänn på Ö o B, kommer inte ihåg priset exakt. Köpte en för säkerhets skull.

bra.jpg

2 vanliga stavbatterier AA räcker länge. En kanongrej i husbilen!

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Hejsan Jappe, jag har också haft en sådan i några år. Håller med, helt ok. och går rätt länge på de två batterierna.
Den enda lilla nackdelen är att den oscillerande rörelsen är lite mindre än den är på borstens dyrare laddbara "bröder", men helt ok. i alla fall.

Jag tar nog ett varv till ÖB också för att handla upp en reservborste.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Där ser man, en elektrisk tandborste speciellt för husbilar.
Jag känner mig som en Kunta - Kinte eftersom jag envisas att kämpa på med en hel manuell variant från Ge-Kås, förresten 20st, de var så billiga. Liksom tandkrämen.

Inte har jag fått tennisarmbåge fast jag gnuggar taggarna envist varje kväll och ibland på dagen också om frugan vill pussas. Men så som TV reklamen beskriver processen så verkar som att den kanske gör ett bättre jobb?
Jag gjorde en gång sådan där test att man stoppar en färgämne i munnen och sedan borstar. Ju mer färg rester efter borstningen ju sämre jobb har du gjort. Hela min käft var röd. Och pisset också dagen efter. Trodde det var ute med mig. Idag räcker det inte ens rena tänder, de skall vara vita också. Ju vitare ju finare verkar det som. Som om de druckit klorin. Nya tider....
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Vi har haft lite problem med att få lastvikten att räcka till så jag blev riktigt glad när jag hittade våra tandborstar som har väldigt låg vikt.

Colgate C250
 

Bilagor

  • c250_hero.png
    c250_hero.png
    22,8 KB · Visningar: 32

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Detta var en trevlig tråd. Som jag har letat efter batteritandborste att ha i husbilen för några år sedan, men fick ge upp. Letade säkert inte på Ö&B för jag gillar inte den affären men jag bet ihop idag och köpte några tandborstar där till extrapris.
Angående vanlig tandborste och eltandborste, passa på och fråga när ni är hos tandläkaren nästa gång. Dom jag pratat med gillar eltandbortse, men även med elbortse måste man göra rätt.
 

Bilagor

  • Oral B.jpg
    Oral B.jpg
    1,4 MB · Visningar: 26

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Samma här :D Är nere på Algarve men skickade raskt iväg brorsans grabb till Ö&B, fick den här bilden av honom efter shoppingen 99kr/st. Tusen tack för tipset Jappe!

image.jpg
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Håller helt med trådskaparen. Hittade Jordan/Wilfa's elektriska tandborste i våras. Utmärkt funktion, laddas både med 230 v och USB 5 v. Batteriet är av Litiumtyp och, det bästa av allt, det räcker i 4 veckor med en laddning. Detta gör att vi, i normalfallet, inte behöver ladda borstarna all i husbilen. Bara vid riktigt långa resor. Oral-B har lite att lära av Jordan/Wilfa.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Samma här :D Är nere på Algarve men skickade raskt iväg brorsans grabb till Ö&B, fick den här bilden av honom efter shoppingen 99kr/st. Tusen tack för tipset Jappe!

Visa bilaga 106368
Om ni igår, eller som Jappe i fredags gav 99 kronor på ÖoB så måste ni ha prutat. Idag i Kristianstad kostar en batteridriven Oral B 149 kronor på ÖoB. Jag frågade om det var skillnad i landet beträffande priserna men det var det inte. Det kan ha varit nedsatt pris men i så fall för mycket länge sen.

Så vem har rätt? Priset 149:- är väl hyfsat det med så det blev en ny tandborste som dras igång nån gång till våren när bilen plockats ut. Längtar redan till dess men inte enbart för tandborstens skull.:wink:

Hälsningar från 10-gradigt Kristianstad, Fy & Bi :):)
 
  • Gilla
Reaktioner: Boo
F

F.d. 55488

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Ska ta kontakt i morgon med ÖoB centralt för att kolla om det är olika priser på olika ställen i landet. "Rätt ska va rätt, om än aldrig så fel". / Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Obs att tandborsten kan förstöras pga invertern. Det hände med frugans
eltandboste, En husbilsgranne förklarade detta för mig men jag begrep inte skvatt. Hade någonting med inverterns startspänning att göra.
lach
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Obs att tandborsten kan förstöras pga invertern. Det hände med frugans
eltandboste, En husbilsgranne förklarade detta för mig men jag begrep inte skvatt. Hade någonting med inverterns startspänning att göra.
lach

Jag har förstört 2 oralB laddare (samtidigt) med vår inverter som ger oren sinus.
Som jag förstod då, så tål inte induktionsladdare oren sinus.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elektrisk tandbørst

Använder laddningsbar Oral B i husbilen. Fungerar hur bra som helst om man har en inverter med kvalitet. Och det viktigaste som alltid gäller när man ska ta ström från en inverter, starta invertern först utan belastning och anslut sedan det ni vill använda.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

Om ni igår, eller som Jappe i fredags gav 99 kronor på ÖoB så måste ni ha prutat. Idag i Kristianstad kostar en batteridriven Oral B 149 kronor på ÖoB. Jag frågade om det var skillnad i landet beträffande priserna men det var det inte. Det kan ha varit nedsatt pris men i så fall för mycket länge sen.

Så vem har rätt? Priset 149:- är väl hyfsat det med så det blev en ny tandborste som dras igång nån gång till våren när bilen plockats ut. Längtar redan till dess men inte enbart för tandborstens skull.:wink:

Hälsningar från 10-gradigt Kristianstad, Fy & Bi :):)

ÖB på Mobilia i Malmö 99kr
Hälsningar från sol o +20 på Algarve :D
 
  • Gilla
Reaktioner: Boo
F

F.d. 55488

Guest
Sv: 12 V elektrisk tandbørste

ÖB på Mobilia i Malmö 99kr
Hälsningar från sol o +20 på Algarve :D

Har nu efter samtal med ÖoB fått reda på att kampanjen med pris på 99:- gick ut i onsdags 2/12. Vi köpte vår i går på torsdagen och fick ge 149:-. Ska väl så småningom komma över även detta.:wink::D

Priserna är desamma över hela landet, på ÖoB. Kanske kan va bra att veta.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
Toppen