• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Bästa” husbilen för stora familjen

F

F.d. 56481

Guest
I dagsläget åker jag, min fru och våra 4 barn runt i en Knaus Sport Traveller 600 och vi får precis plats med allt vi behöver utan att spräcka 3,5t gränsen (ja jag har vägt hela ekipaget fullastat)

Dock blir det väldigt trångt när det ska lagas mat och bytas om. Så, nu till hösten blir det troligtvis en större modell så vi inte slår ihjäl varandra ;)

Så, är det någon som har efrarenhet av dessa två modeller och isf varför jag skall köpa den ena eller den andra?

Dethleffs 7871 eller Bürstner Argos 747

Jag söker helst en bil från ca -08 med allov för att få någorlunda nyare design och till vettigt pris (ca 500-600 tkr)

Argosen ligger dyrare i pris och då är frågan, är det värt pengarna kontra Dethleffsen?
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej
Jag kan tipsa om en husbil som är lite ovanlig, men som passar oss som har 4 barn. Rimor Katamarano 50. Har sängplatser till alla utan att behöva bädda ner, stor sittgrupp.

Dessvärre verkar det än så länge inte få tag i några äldre än 2017 och de flesta i Tyskland. Men den är inte speciellt mycket större än den ni har, ca.7.3 meter har jag för mig.
har tyvärr inte lyckats få tag på denna bil själv ännu, men jag letar :D
 
F

F.d. 56481

Guest
Tack för tipset! Glömde dock säga att mina nya krav är en 3 axlad modell med ”dubbel” dinett eller vad det heter. Invändig matplats för 6 pers iaf. Väldigt trevlig modell den där Rimor annars :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för tipset! Glömde dock säga att mina nya krav är en 3 axlad modell med ”dubbel” dinett eller vad det heter. Invändig matplats för 6 pers iaf. Väldigt trevlig modell den där Rimor annars :)
Jag utgår från att du inte tänker dig det inom 3500kg!
 
F

F.d. 56481

Guest
@Livibil

Haha! Nej som jag skrev så letar jag erfarenheter från ovanståede modeller från Dethleffs och Bürstner. Och jag utgår från att du redan vet att båda de ligger en bra bit över 3500kg ;p
 
F

F.d. 56481

Guest
Ja det är en riktigt fin bil! Hur trivs du med din 747 då?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
@Livibil

Haha! Nej som jag skrev så letar jag erfarenheter från ovanståede modeller från Dethleffs och Bürstner. Och jag utgår från att du redan vet att båda de ligger en bra bit över 3500kg ;p
Jo det vet jag men det finns många som är naiva nog att leta husbil för stor familj och tror det går att göra på 3500kg.
 
F

F.d. 56481

Guest
Jo det vet jag men det finns många som är naiva nog att leta husbil för stor familj och tror det går att göra på 3500kg.

Jo, jag är en utav de där naiva som inte bara tror att det går utan vet att det går.

Innan jag köpte våran nuvarande husbil så lade jag upp en tråd här på HBK och frågade efter hjälp. Men mestadels fick jag höra att: -Nej nej det kommer aldrig att gå att klara en familj på 6pers under 3500kg! Precis så som du skriver.

Men som jag skrev så är jag, min fru och våra 4 barn ute och åker, helt lagligt med fulla tankar, fullt kylskåp, full garderob, fullt garage med leksaker, grill och annat roligt, 6 cyklar, 1 platta pilsner och allt annat vi kan tänkas behöva. Efter vi vart på ICA och Statoil så vägde vi 3414kg enligt en nykalibrerad våg hos våran lokala återvinningsstation.

Så det går visst!

MEN, åter till varför jag postade från första början: Är det någon mer (än de vänliga kompisar som redan hjälpt mig) som har erfarenheter från Dethleffs 7871 alt. Bürstner 747

Barnen växer och snart spräcker vi både 3,5t gränsen och humöret pga trånga utrymmen ;)
 
F

F.d. 56481

Guest
Tack! Jag tror att samtidigt som våran äldsta dotter växer ur sängen i en 747a så kommer det ha blivit töntigt att åka med morsan och farsan på camping :D Så vi borde klara oss med en sådan länge
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Jo så är det nog... men just nu sover alla våra tre på ”längden” bak och om ngt år så blir han för lång.

PS Efter ca 75 dygn på skidorter på vintern så vet vi att även fricamping på vintern funkar bra. Dock lote småkyligt ca 14 i alkoven vid -26 ute i vintras.
 
F

F.d. 56481

Guest
Ok.

Blir till att koppla in sig på en elplats och att ta med sig extra värmefläktar isf alltså :)

14’C låter ju halvkul men ändå bra jobbat för att vara i en husbil med den kalla utetempen
 
F

F.d. 56481

Guest
Flera tusentals medlemmar i HBK och endast 1 person som har erfarenhet från någon av dessa två modeller?!

Info mottages tacksamt :)
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej, Pluringen!
Nu är vi tillbaka från en tur till Flensburg och Danmark...
Till din undran: Själv har vi de senaste nio åren kört 10 000 mil med vår Frankia A 840 GD -08 som nu gått 12 600 mil. Vi har mestadels goda erfarenheter från alla dessa år och mil där vi i början hade två fosterbarn sovandes i alkovdelen (huvudsaklig anledning till valet av modell), samtidigt som hustrun och jag valde att ligga i de fasta långbäddarna.

När lilla barnbarnet något år senare ville med bäddade vi samman långbäddarna till en bädd mellan oss som jag kunde välja längd på (från ca: 1,2 m till full längd om 1,9 m, alltså flexibel längd med lite olika madrasser). Dessutom kan om så önskas hela bakre bädden bli ca: 1.95 x 2.1 m. Kvaliteten är fullgod med träfria väggar, tak och undergolv. Den finns med lite olika inredningsalternativ som begagnad och i ditt prisintervall med lite olika miltal på mätare, kanske kan vara ett alternativ.
Återkom gärna om du undrar något.
Hälsningar
Åke
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej.
Vi har en XLI 7870 2013, skulle tippa att den är ganska lik 7871 fast helintegrerad.
Vi är bara 4 som åker regelbundet men vi vill ha modellen för att barnen skall kunna ta med sig kompisar.

Tror att jag kan svara på det mesta om bilen förutom alkovdelen.
Mvh Andreas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en tråd spesiellt om 747 og barnefamilier. Noen av disse familiene har byttet til ny 747 og andre til den større XXL når barnen ble større.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Ok.

Blir till att koppla in sig på en elplats och att ta med sig extra värmefläktar isf alltså :)

14’C låter ju halvkul men ändå bra jobbat för att vara i en husbil med den kalla utetempen

Tror inte värmefläktar skulle gjort skillnad. Vi hade ca 24 i luften i bodelen men p g a de kalla ytorna på insidan så blev det lite kyligt i alkoven. Dock inga problem att sova under täcket.
 
Toppen