• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övningsköra C1

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hej allihopa. Jag och frugan funderar på en husbil. Mitt körkort är före 96, ej hennes. Lyckas inte hitta information på transportstyrelsen exakt vad som gäller för handledare vid övningskörning. Får jag övningsköra C1 med henne med mitt B-kort med en bil jag får framföra? (misstäkner starkt nej på det)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Transportstyrelsen skriver:

Övningsköra privat

För att få övningsköra privat för behörighet C1 måste du

  • ha en godkänd handledare och
  • ha ett körkort med behörighet B eller
  • tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
Eftersom (antar jag) din fru tidigare inte haft C1 eller C får hon inte övningsköra privat. Jag kan inte tolka det på annat sätt.
C1 - Medeltung lastbil - Transportstyrelsen
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det står ju:

För att få övningsköra privat för behörighet C1 måste du
  • tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
Det har ju inget med handledaren att göra. Personen som övningskör privat måste tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som att hon får övningsköra privat då hon har giltigt B-körkort (punkt 2). Likaså bör du kunna vara handledare då du har giltigt körkort för fordonet. Dock måste du ha handledarbevis, vilket du ansöker om hos Transportstyrelsen. Handledarutbildning torde inte behövas, då det inte gäller B-kort. Dessutom ska hon ansöka om körkortstillstånd grupp 2 och 3. Detta är som jag tolkar det hela, men bäst är det att fråga Transportstyrelsen i klartext.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det står ju:

För att få övningsköra privat för behörighet C1 måste du
  • tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
Det har ju inget med handledaren att göra. Personen som övningskör privat måste tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
Det står väl i den relaterade texten att:

...innehar B-kort eller
...tidigare har haft körkort för C1 eller C.

Redigerat inlägg: hann posta innan jag såg PL8:s inlägg.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Får ringa dem, tänkte bara se om någon redan kollat upp det hela. Att hon får övningsköra är klart, dock inte som sagt om jag får vara handledare med B-kort. Tack för svaren.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Får ringa dem, tänkte bara se om någon redan kollat upp det hela. Att hon får övningsköra är klart, dock inte som sagt om jag får vara handledare med B-kort. Tack för svaren.

Ett klokt beslut.

Kanske dags att tillfälligtvis stänga tråden och sedan öppna den igen när du fått ett korrekt svar från sakkunskapen (=Transportstyrelsen), för att sedan åter stänga den igen.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man kan undra eftersom liknande frågor ofta dyker upp här om vad man får eller inte får, samt vad som är tillåtet och inte tillåtet.
När troligen rätt normala personer som vi :p :msn_tongue: inte helt klart kan tyda vad som egentligen står i en text som skall vara till hjälp för allmänheten att utföra eller framföra något på våra vägar, hur tänker då de personer som skriver eländet.

När en myndighetsperson har skrivit något som absolut är luddigt och lätt går att feltolka, beror det på att de inte alls har någon korrekturläsning (tror jag det heter även i det sammanhanget) av några andra personer som får uttala sig om texten är begripligt för någon annan än den som skrev texten.
Texten är ju rätt viktig att den är just begriplig och inte kan feltolkas, för man kan ju i värsta fall i tron att man verkligen vet vad man får göra, få både böter eller bli av med körkortet för sådana här luddiga texter.

M.v.h. JANKRO.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Får ringa dem, tänkte bara se om någon redan kollat upp det hela. Att hon får övningsköra är klart, dock inte som sagt om jag får vara handledare med B-kort. Tack för svaren.
Du kan ju ansöka om att bli handledare, för får du godkänt så har du ju svaret. Det tycker jag är det bästa. Risken finns att någon i kundtjänst, som inte är riktigt insatt i regelverket, svarar fel. Har du emellertid tillståndet godkänt, så kan du aldrig bli klandrad. Även om tillståndet, mot all förmodan, skulle vara utfärdat på felaktig grund.
 

LarsEss

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35502
Medlemskap
2024
Hej allihopa. Jag och frugan funderar på en husbil. Mitt körkort är före 96, ej hennes. Lyckas inte hitta information på transportstyrelsen exakt vad som gäller för handledare vid övningskörning. Får jag övningsköra C1 med henne med mitt B-kort med en bil jag får framföra? (misstäkner starkt nej på det)
Din fru ska boka tid för läkarundersökning för körkortsbehörighet C1.

Antingen skickar läkaren in läkarintyget digitalt till transportstyrelsen eller får din fru skicka in intyget själv.



Du ska söka handledarbevis, på transportstyrelsens hemsida, för att övningsköra med din fru, körkortsbehörighet C1. Går även att skriva ut och skickas in brevledes.



Tar Ca 1 vecka när allt är behandlat på transportstyrelsen.



Ditt körkort får naturligtvis inte varit indraget efter juli 1996.



Sedan är det bara att hänga på övningskörningsskylten.

Handlingarna ska medföras i fordonet vid övningskörning.



Lycka till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej, man kan undra eftersom liknande frågor ofta dyker upp här om vad man får eller inte får, samt vad som är tillåtet och inte tillåtet.
När troligen rätt normala personer som vi :p :msn_tongue: inte helt klart kan tyda vad som egentligen står i en text som skall vara till hjälp för allmänheten att utföra eller framföra något på våra vägar, hur tänker då de personer som skriver eländet.

När en myndighetsperson har skrivit något som absolut är luddigt och lätt går att feltolka, beror det på att de inte alls har någon korrekturläsning (tror jag det heter även i det sammanhanget) av några andra personer som får uttala sig om texten är begripligt för någon annan än den som skrev texten.
Texten är ju rätt viktig att den är just begriplig och inte kan feltolkas, för man kan ju i värsta fall i tron att man verkligen vet vad man får göra, få både böter eller bli av med körkortet för sådana här luddiga texter.

M.v.h. JANKRO.

Tror snarare att det är så att "troligen rätt normala personer" inte vill acceptera vad som menas med skrivningen utan vill (fel)tolka det på ett, för dem mindre ofördelaktigt, sätt.

Pålle
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Transportstyrelsen skriver:

Övningsköra privat

För att få övningsköra privat för behörighet C1 måste du

  • ha en godkänd handledare och
  • ha ett körkort med behörighet B eller
  • tidigare ha haft körkort för C1 eller C.
Eftersom (antar jag) din fru tidigare inte haft C1 eller C får hon inte övningsköra privat. Jag kan inte tolka det på annat sätt.
C1 - Medeltung lastbil - Transportstyrelsen
Den texten är väl glasklar. Sedan är ju en annan fråga vilka krav det ställs på handläggaren för att bli godkänd.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En killgissning till.
Handledaren ska ha haft behörighet för det fordon det gäller, i detta fall lägst C1.
B ger inte behörighet att köra 7.5-tons bil.
Möjligheten till detta är en övergångsregel, inte behörighet.

Ska bli intressant att få det korrekta svaret...
 

Bilagor

  • Screenshot_20210814-145836_Google.jpg
    Screenshot_20210814-145836_Google.jpg
    334,7 KB · Visningar: 24

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Får ringa dem, tänkte bara se om någon redan kollat upp det hela. Att hon får övningsköra är klart, dock inte som sagt om jag får vara handledare med B-kort. Tack för svaren.
Klokt. Men jag skulle frågat via e-post och sedan skrivit ut svaret för att ha till hands om någon skulle ifrågasätta något vid övningskörningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Min killgissning är att handledaren behöver ha behörighet för det fordon som det skall övningsköras med.

Även om det bara är eventuella övergångsregler som ger handledaren behörigheterna att framföra fordonet så är ju kraven om behörighet fortfarande uppfyllda. Jag tycker nog det framgår rätt tydligt ändå. Ganska logiskt också.

Jag satsar min hatt på det. Vi får se vad svaret blir :)




1628969455069.png
 
Senast ändrad:
Toppen