• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintrare på hemväg (ver 2.0)

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Nu skärper Tyskland gränskontrollen.

texttv.jpg
SVT Text, 30 mars

"Oavsett om du kommer från Polen, Frankrike eller Danmark - alla bör förvänta sig att bli kontrollerade /../ Inresande fordon kontrolleras och den som saknar negativt coronatest kan bötfällas."
.

Tre frågor som jag önskar få svar på:

  • Gäller coronatest som är tagen i Spanien?
  • Hur gammal får testen vara?
  • Gäller detta även husbilar i transit?


(Förlåt, Kånnkård, att jag öppnar en tråd med samma ämne som du haft tidigare. Men jag tror att ämnet är fortfarande aktuellt.)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, den andra tråden stängdes mitt i händelserna, så vi får väl informera varandra i den här tråden. Läget idag, den 30 mars 2021 är följande:
- Frankrike kräver ”riktig” PCR test för oss Svenskar för inresa i landet. Kostnad i Spanien från 90-120€
- Det går rykten om att Tyskland kommer också med PCR test krav när som helst efter 31 mars.
- Danskarna nöjer sig med antigen test som man kan ta i Tysklant (t.ex. Flensburgs Skandinavian park, ej att förväxla med Citti Park’s varuhus), kostnad 40€

Vi gör som så att vi tar våra test där vi är, övernattar och kör tidigt på morgonen till Franska gränsen och inväntar våra testsvar via e-mail (tar ca 24h sen vi testades) innan vi kör in i Frankrike. Därefter är det viktigt att ta reda på vad Tyskland har bestämt för att stämma av vår takt mot Tyskland. Vi har nu ett test som är 24h gammalt och kan hinna med till Tyskland om deras PCR krav ligger på upp till 72 timmar. Återstår att se... Vi hjälps åt som vanligt här på HBK! Lycka till.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi befinner oss Polen och ska åka hemåt efter påsk.
Vi ställer oss samma fråga angående test vid transit genom Tyskland från Polen för vidare resa Rostock- Trelleborg.

Läser man på Sweden Abroad idag så står det att ingen test behövs vid transit genom Tyskland.

Min hustru läser det som det inte behövs och jag tror det behövs.

Som jämförelse med Frankrike, så står det klart och tydligt att test även fodras vid transit.

Vi har visserligen möjligheter att resa Swinoujszie- Trelleborg.

Vi får se hur det blir.

Krister.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ranko!
Står en hel del speciellt för såna som reser just nu, medlemmar som skriver just nu och inga problem att följa.
Förstår att det kan bli jobbigt just nu i tredje vågen, själv skulle jag nog ha is i magen och vänta ett tag med hemresan vädret är ju inte så kul här.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi befinner oss Polen och ska åka hemåt efter påsk.
Vi ställer oss samma fråga angående test vid transit genom Tyskland från Polen för vidare resa Rostock- Trelleborg.

Läser man på Sweden Abroad idag så står det att ingen test behövs vid transit genom Tyskland.

Min hustru läser det som det inte behövs och jag tror det behövs.

Som jämförelse med Frankrike, så står det klart och tydligt att test även fodras vid transit.

Vi har visserligen möjligheter att resa Swinoujszie- Trelleborg.

Vi får se hur det blir.

Krister.
På UD’s sida: Covid-19: Lägesbild och reseinformation

Covid-19: Lägesbild och reseinformation​

Lägesuppdatering covid-19​


EA1DE45D-3E54-430E-9032-9D29AC7C60A5.png

Själv tolkar jag det som din hustru, dvs det inte behövs någon test om det är en direkt transitresa genom Tyskland. Nu kommer ni från Polen, men det kan knappast göra någon skillnad.

Trevlig resa, välkomna till Sverige

Tommy
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
På UD’s sida: Covid-19: Lägesbild och reseinformation

Covid-19: Lägesbild och reseinformation​

Lägesuppdatering covid-19​


Visa bilaga 208083

Själv tolkar jag det som din hustru, dvs det inte behövs någon test om det är en direkt transitresa genom Tyskland. Nu kommer ni från Polen, men det kan knappast göra någon skillnad.

Trevlig resa, välkomna till Sverige

Tommy
När jag läste detta började jag fundera på vad som är skillnaden mellan transitresa och direkt transitresa. Begränsas man i fråga om tid i landet, stopp för att sträcka på benen, övernattning eller något annat?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När jag läste detta började jag fundera på vad som är skillnaden mellan transitresa och direkt transitresa. Begränsas man i fråga om tid i landet, stopp för att sträcka på benen, övernattning eller något annat?
I min värld är ”direkt transitresa” helt enkelt en dubbelsägning typ ”tårta på tårta” och betyder att jag tar mig från A till B så snabbt som möjligt, som transitresa betyder.

Vad säger du? ;)

Tommy
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Är det någon som vet ett någorlunda lättillgängligt ställe mellan typ Salamanca och Burgos för att ta ett pcr-test? Då bör man få svaret lagom till Franska gränsen.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Sitter på färjan från Travemunde till Malmö efter en 3 dagars körning från Peźenas.
Vi åkte på vägar utan vägtullar det tog lite längre tid men vi sparade in ca 170€ i vägtullar.
Passade på att tanka fullt i Luxemburg och fyllde kaffe förrådet.

Ingen har frågat något om oss.

PS. Tyskland krävs medicinska munskydd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Är det någon som vet ett någorlunda lättillgängligt ställe mellan typ Salamanca och Burgos för att ta ett pcr-test? Då bör man få svaret lagom till Franska gränsen.
Kolla länken:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Kolla länken:
Tack så jättemycket, precis sådan info jag eftersökt! Finns ett lab i Palencia som också ser bra ut, vill minnas att Salamanca var rätt stort och rörigt. En fråga till, hur betalar man på nätet? Funkar ju inte med kort.
 

RoBJH

HBK Medlem (P)
Inlägg
2
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11321
Medlemskap
2024
Tja, den andra tråden stängdes mitt i händelserna, så vi får väl informera varandra i den här tråden. Läget idag, den 30 mars 2021 är följande:
- Frankrike kräver ”riktig” PCR test för oss Svenskar för inresa i landet. Kostnad i Spanien från 90-120€
- Det går rykten om att Tyskland kommer också med PCR test krav när som helst efter 31 mars.
- Danskarna nöjer sig med antigen test som man kan ta i Tysklant (t.ex. Flensburgs Skandinavian park, ej att förväxla med Citti Park’s varuhus), kostnad 40€

Vi gör som så att vi tar våra test där vi är, övernattar och kör tidigt på morgonen till Franska gränsen och inväntar våra testsvar via e-mail (tar ca 24h sen vi testades) innan vi kör in i Frankrike. Därefter är det viktigt att ta reda på vad Tyskland har bestämt för att stämma av vår takt mot Tyskland. Vi har nu ett test som är 24h gammalt och kan hinna med till Tyskland om deras PCR krav ligger på upp till 72 timmar. Återstår att se... Vi hjälps åt som vanligt här på HBK! Lycka till.
Vi kom hem från Spanien i går (1april). Vi tog pcr test i Spanien i måndags em. fick svar sent på måndag. Åkte till södra Frankrike dag 2 ( utegångsförbud efter kl 19:00), sedan en lång resa till Travemünde dag 3. vi klarade de 72 timmar som testet gäller. vi blev dock aldrig stoppade, men skönt att veta att veta att vi inte drog in fler virus.
 
Toppen