• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har ganska nyligen köpt en Carthago I51 med ca 1300 lastvikt (4500 totalvikt) Gött att inte behöva tänka på vad vi behöver lasta tänkte denne glatt. Vi lastade vad vi behövde, och vi behövde inte ens lasta ngt direkt i garaget, grill och en gasoltub (jag VET att man inte får ha det i Frankrike) Tankade upp fullt i vattentanken och dieseltank (120l) Inga cyklar utan bara vanlig utrustning som grill, bord och stolar, lite verktyg för det akuta ca 20 kg och en reservdunk med 10 l diesel. Kläder för en helg och lite extra för hundar (2 små ca 12 kg tillsammans) med kläder till dem. Vi skulle träffa Ems släktingar i Helsingborg så vi vägde på vågstationen i Hbg. Vi hade 80 kg, LÄS 80 kg att lasta på. Fan vad besviken jag blev. Bilen har inte hydraukiska stödben eller AC i bodelen. Hade de gamla bodelsbatterierna bott kvar så hade det nog varit 0 i lastvikt.

Axeltrycken var det inga problem med ska tilläggas

Tänkte mest skriva detta för att varna folk från att köpa "tunga" husbilar utan att kolla verkliga vikten.

Nåväl, det mesta ger sig och även detta troligtvis.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har ganska nyligen köpt en Carthago I51 med ca 1300 lastvikt (4500 totalvikt) Gött att inte behöva tänka på vad vi behöver lasta tänkte denne glatt. Vi lastade vad vi behövde, och vi behövde inte ens lasta ngt direkt i garaget, grill och en gasoltub (jag VET att man inte får ha det i Frankrike) Tankade upp fullt i vattentanken och dieseltank (120l) Inga cyklar utan bara vanlig utrustning som grill, bord och stolar, lite verktyg för det akuta ca 20 kg och en reservdunk med 10 l diesel. Kläder för en helg och lite extra för hundar (2 små ca 12 kg tillsammans) med kläder till dem. Vi skulle träffa Ems släktingar i Helsingborg så vi vägde på vågstationen i Hbg. Vi hade 80 kg, LÄS 80 kg att lasta på. Fan vad besviken jag blev. Bilen har inte hydraukiska stödben eller AC i bodelen. Hade de gamla bodelsbatterierna bott kvar så hade det nog varit 0 i lastvikt.

Axeltrycken var det inga problem med ska tilläggas

Tänkte mest skriva detta för att varna folk från att köpa "tunga" husbilar utan att kolla verkliga vikten.

Nåväl, det mesta ger sig och även detta troligtvis.
Den bil du har säljs med 4800kg också,kräver andra fälgar/däck samt förstärkt fjädring bak,alternativt tandemaxel finns bilen också med.
Jag har tittat på ett antal liknande bilar många går nog med överlast,försäljarna slår alltid ifrån sig ”vikt inget problem”,tyvärr är många inte medvetna om detta ,Kabe 810 enkelaxel är ett annat exempel som är svårt att köra lagligt.
Hur mycket marginal hade du på bakaxeln?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vår Nexxo 660 har 540 kg i lastvikt och när vi har vägt har vi aldrig varit över 3300 kg när vi gett oss ut på vår höstresa 5-6 veckor. På hemväg från kontinenten är det ju naturligtvis mindre marginal men vi klarar oss med våra 200 kg med extra förnödenheter. Husbilen kan vägas upp till 3850 kg men vi valde det lättare alternativet och det har vi aldrig ångrat
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
samma gäller för husvagn så ni är inget undantag , kolla efter en våt säsong det bruka bli en chock
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det man inte tänker på, i alla fall jag, det är att i vikten ingår förare med ca 75 kg (detta vägde jag för 40 år sedan). Så fort passageraren sätter sig i husbilen, då krymper lastvikten med ca 100 kg. Passageraren får inte hoppa ur husbilen vid en ev. kontrollvägning på vägen. Likadant med vatten, bilen reggas med kanske 30 liter men kanske med full vattentank vid kontrollvägning som kan väga 100 kg för mycket (vår tank rymmer 130 liter H2O). O.s.v…
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det man inte tänker på, i alla fall jag, det är att i vikten ingår förare med ca 75 kg (detta vägde jag för 40 år sedan). Så fort passageraren sätter sig i husbilen, då krymper lastvikten med ca 100 kg. Passageraren får inte hoppa ur husbilen vid en ev. kontrollvägning på vägen. Likadant med vatten, bilen reggas med kanske 30 liter men kanske med full vattentank vid kontrollvägning som kan väga 100 kg för mycket (vår tank rymmer 130 liter H2O). O.s.v…
Färskvatten kan man väl tömma om man skulle stoppas för kontrollvägning eller?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Färskvatten kan man väl tömma om man skulle stoppas för kontrollvägning eller?
Om du hinner. När jag blev stoppad för vägning stod polismannen bredvid fordonet hela tiden och höll koll.
Kanske att jag kunnat skicka bak ett barn för tömning å andra sidan tar det lång tid att tömma tanken så det hade de nog inte missat....
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Har du köpt en naken bil vid regbesiktningen , så får du en väldigt stor lastvikt upp till totalvikten.
Sedan plockar man på ac antenner konvertrar stödben markis cykelställ extra reservhjul mm mm. då är det ganska lite "lastvikt" kvar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Färskvatten kan man väl tömma om man skulle stoppas för kontrollvägning eller?
Det är mycket möjligt att du får/är tvungen att tömma ut färskvatten för att få köra vidare (speciellt i Tyskland) men brottet är ju redan begånget. Ungefär som om du skulle köra in i en miljözon i Tyskland med fel eller inget miljözonmärke. Tro inte att du bara kan och får köra ut från zonen. Ack nej, du får inte ens starta bilen, det är bärgare som gäller. Polisen är mycket behjälplig med att ordna detta (på din bekostnad förstås). Hur det är med fransmännen när det gäller miljözoner vet jag inte men med tanke på hur smidiga de är när det gäller andra trafikbrott så har jag svårt att tänka mig att det är enklare där.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
på den tiden jag vavicrhusvagns campare och detkulle var länge vi var många år på
en campi haddeng i skanör där har jag ett minne jag s kulle vihadedra hem den ene vagnen som vi har stående hela sommaren vi hade fullt med bröde ibåde
husvagn och bil när vikom till gårdstånga så var d,är poliskontroll dom höll på
med last bilainter när jag fickkom dit så kontaktade jag polisen ville bli vägd men den nde
polisen ville inte han frågade om jag försökte driva med honom men till slut
mjuknde dom de frågade om detjag viste vad som kunde hända om jag hade
öv'er last ja det är medveten om jag blev vägd trots alt så låg den 2 kilo under
gällande vikt men dn detet var en spänande stund men jag hade tur det sådana
upp le velser sitterman kommer i håg nu när man är gammal o värdelös
 
Toppen