• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öresundsbrons bizz i Norge?

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner,
Jag sitter och planerar/drömmer inför sommaren 2019. Vi planerar att åka norr denna sommar. Planen innebär att vi med stor sannolikhet kommer att åka in i Norge.

Frågan har säkert varit uppe men vad gäller de norska vägtullarna? Jag har ett bropass (Öresundsbron) och som jag förstår det så kan jag använda det i Norge. Måste jag koppla den mot norska vägnätet på något vis eller räcker det att jag har den?

Som jag har det nu så har jag kopplat registreringsnumret och har alltså inte packar upp själva bizzen. Kan jag göra på motsvarande sätt i Norge eller måste bizzen upp i vindrutan?

/Johan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag använder mitt Brobizz i Norge och får på köpet 20% rabatt.
Bizzet är tydligen automatiskt kopplat till Autopass.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Du behöver inte göra mer än sätta upp den i rutan. Fungerar klockrent. Tydlig skillnad på avgifter under eller över 3.5 ton.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Du har fått en liten plasthållare för bizzen. Sätt den under spegeln, stoppa in bizzen och kör.

OT: det är 2 saker du behöver tänka på
- att registrera kontokort vid byte/förnyelse (datum & kortnr)
- att om din höjd/längd är gränsfall, då kan det vara lämpligt att köra genom manuell fil för att slippa ”överdebitering” om laser skulle mäta fel vid överfart på broarna (Öresund & Stora bältbron). Finns mer om detta i andra trådar...

Vi tycker att Bizz är kanon på många sätt och bryr oss inte om reg.nr registrering!

Fråga till knarevik: Om man kör med ”regplåten” via broar, löper man inte risk för överdebitering vid gränsfall i höjd & längd?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, BroBizz verkar fungera per automatik på många ställen i Norge.

Jag hade bizzen sittandes på framrutan med den medföljande hållaren med sugkoppar. Det funkade inte något vidare. Efter någon dag brukade den ramla ner.

Jag gjorde en bättre fastsättning genom att såga av den delen av den inre backspegeln som hakar i dess limmade hållare på vindrutan. Bizzhållaren skruvade jag sedan i backspegeldelen. Nu har den inte ramlat ner på de senaste åren.
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Krångligt detta (för mig)

Jag har tydligen en Öresundsbizz och inte en brobizz, det är tydligen olika saker.

Jag skall tydligen skaffa en brobizz och sedan koppla den till mitt konto på Ölandsbron (för att köra över Öresundsbron). Är det någon som vet om jag fattat rätt nu?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Norge börjar ju i år med ett nytt system där man kan få 50% på färjeavgiften.
Gå in och läs i tråden ”Autopass på norska färjor” så hittar du lite information.

Hälsar Kjell
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vad jag förstår så är det bara danska regskyltar som går att använda på Öresundsbizzen. Om man har både godkänd regskylt och bizzen i fönstret så prioriteras bizzen. Jag har kört med Öresundsbizz genom Norge och det fungerade perfekt.

Nu har jag en Easygo + som jag inte har provat än.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är samma avgift i Norge för alla husbilar, använder Easygo+ på min över 3500kg, den piper inte vid passage, du får istället ett grönt plustecken på signalen vid bomstationen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Krångligt detta (för mig)

Jag har tydligen en Öresundsbizz och inte en brobizz, det är tydligen olika saker.

Jag skall tydligen skaffa en brobizz och sedan koppla den till mitt konto på Ölandsbron (för att köra över Öresundsbron). Är det någon som vet om jag fattat rätt nu?
Krångligt detta (för mig)

Jag har tydligen en Öresundsbizz och inte en brobizz, det är tydligen olika saker.

Jag skall tydligen skaffa en brobizz och sedan koppla den till mitt konto på Ölandsbron (för att köra över Öresundsbron). Är det någon som vet om jag fattat rätt nu?
Öresundsbizzen har ju ett bropass avtal så den ska fungera, en EasyGo från BroBizz fungerar både med och utan bropassavtal.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Hej Johan!
Har du Öresundsbizz beöver du bara sätta den i fönstret och köra i Norge.
EasyGo är automatiskt kopplat till Öresundsbizzen. All debitering går genom bizzen och kommer på kontokortet som är kopplat till Öresundsbizzen.
Hälsningar Jörgen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fråga till knarevik: Om man kör med ”regplåten” via broar, löper man inte risk för överdebitering vid gränsfall i höjd & längd?
I mitt fall har det funkat klockrent på Öresundsbron. Jag minns inte hur bilens data registrerades, regler finns på hemsidan. På Stora Bält gäller inte regplåten, där är det viktigt att köra i manuell bana med lätt bil för att slippa dubbel avgift.
I Norge har bobilar numera samma avgift som personbilar på vägar och broar.
På färjor gäller andra regler.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vad jag kunde se på vår semester ifjol sommar så är det som du säger samma pris på personbil och bobil, men det gäller bara om biobilen väger under 3,5 ton! Allt enligt vägskyltarna innan betalsträckor.
Tommy
 
Toppen