• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips på bra, flexibla, solpaneler

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej igen, jag funderar på att köpa en plåtis 5,40m kort som redan har solpaneler på taket. Det enda problem jag ser med denna plåtis är att den har litet väl låg lastvikt (under 300kg). För att komma tillrätta med detta avser jag (om jag köper bilen) att byta solpanelerna på taket mot flexibla dito, ta bort cykelställ och byta bly-batteri mot Litium-batteri. Fler idéer om vad man kan göra för att "lätta upp" bilen mottages tacksamt.

Nu undrar jag vilka flexibla solpaneler på sisådär 100W styck jag borde satsa på? Har du egen erfarenhet är det ett stort plus. Tipsa gärna också om hur man sätter fast flexibla solpaneler utan att förstöra taket (som är en påbyggnad i plast). (Bilen är en Concord Compact).

Tack på förhand!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte 2 100w paneler för ca 1 månad sedan.... Hör och häpna... De väger bara 1.1 kg st.... Men måste hanteras mycket varsamt innan de är på plats... Sök på ebay efter Dokio paneler
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Hej igen, jag funderar på att köpa en plåtis 5,40m kort som redan har solpaneler på taket. Det enda problem jag ser med denna plåtis är att den har litet väl låg lastvikt (under 300kg). För att komma tillrätta med detta avser jag (om jag köper bilen) att byta solpanelerna på taket mot flexibla dito, ta bort cykelställ och byta bly-batteri mot Litium-batteri. Fler idéer om vad man kan göra för att "lätta upp" bilen mottages tacksamt.

Nu undrar jag vilka flexibla solpaneler på sisådär 100W styck jag borde satsa på? Har du egen erfarenhet är det ett stort plus. Tipsa gärna också om hur man sätter fast flexibla solpaneler utan att förstöra taket (som är en påbyggnad i plast). (Bilen är en Concord Compact).

Tack på förhand!
Reservhjul 16” och domkraft -39kg

Bara för det så får jag väl utnyttja assistansen. Fast har haft en punka på 24 år så...
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag skrotade mina flexibla paneler....
De blev alldeles for varma for mitt gummitak. Nar jag bytte taket sag jag att de skadat gummit under. De var limmade med sika 291. Om man pa en platis kan limma dem i kanten, samt lagga kisel fett eller annan varmeledande pasta under dem, sa kommer nog effekten oka genom varmeavledningen rakt in i platen, da far man ocksa hogre verkningsgrad pa dem...

Nu har jag "vanliga" paneler igen, 4x160w, men samtidigt inser jag att med storre husbil okar behovet av el.. sa det kanske blir ett par till senare :)

Lycka till.


//Freddy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall den så låg lastvikt i verkligheten, så är min rekommendation att välja ett annat objekt, annars pruta till du skäms, typ halva priset.

Angående flex.paneler, så finns det inga att rekommendera, så måste man ha dessa så är det nog de allra billigaste som gäller, och sen byta dem när de levererar för dåligt.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Ifall den så låg lastvikt i verkligheten, så är min rekommendation att välja ett annat objekt, annars pruta till du skäms, typ halva priset.
Nja, nu är det ju inte så att det vimlar av plåtisar med längden 5,4m och minst tre sängplatser. Åtminstone inte i Sverige, där det över huvudtaget säljs väldigt få korta bilar. Just den här modellen har ganska låg lastvikt i original eftersom den är typad för 3,3 ton istället för 3,5 ton. Men jag gissar att jag klarar mig om jag gör de modifieringar jag har tänkt. (Alternativet är att köpa en ny Karmann Dexter 550, men då snackar vi 800 000 kr istället för 379 000 kr som är utgångspriset för den jag skall titta på). Varför jag prompt vill ha en bil i 5,4m längd? För att min planerade användning är att köra omkring i Europas små byar och städer och kunna parkera överallt (förutom i P-hus då).
 
Toppen