• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återförsäljare bra eller ?

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har ju skrivit en del om vår nya husbil . Lite fakta först , vi har köpt en ny Carado T 135 , 2021 års modell .
Jag blev intresserad av att äga en husbil för ett år sedan , började lusläsa annonser och all info om husbilar jag klarade av att ta in .

Det slutade med att vi kom i kontakt med en husbilsfirma i Jönköping , där vi kom överens om att köpa en Carado. Först var det en Etrusco som de var återförsäljare för som vi var intresserade av men de la ner sin lansering i Sverige , då erbjöd återförsäljaren en Carado .

Vi hämtade bilen i slutet på maj i år , massor med fel strul och läckage visade det sig i efterhand . Återförsäljaren i Jönköping sa att vi kunde få garanti fel åtgärdade hos en återförsäljare av Carado i Uppsala , Knivsta närmare bestämt .

Vår Carado gick nämligen via återförsäljaren i Knivsta till återförsäljaren i Jönköping , som vi köpte husbilen av .

Igår när jag mailar till återförsäljaren i Knivsta , för få hjälp med dessa fel på husbilen ( bl.a bodelsdörr som är svår att stänga ) , så ringer han upp mig och säger att de inte vill hjälpa oss med våra garantifel .

Anledningen var att återförsäljaren i Jönköping hade tagit hela förtjänsten på försäjningen av vår Carado .

Jag förstår att det kan vara så här , men varför säger han som sålde bilen till oss att det är inga problem att ta kontakt med en återförsäljare av Carado med våra garantifel . För oss blir det en resa på 60 mil tur o retur .

Vi får ta det här till våren i värsta fall , men vill helst inte ha någon kontakt alls med återförsäljaren i Jönköping p.g.a allt strul de skapade för oss , vi fick bl.a åka tillbaka till dem efter 2 dagar med läckage i duschväggen , som redan fanns när vi hämtade ut bilen vid köpet . Det blev mycket mer problem med bilen men det ska jag inte belasta er med som vill läsa den här tråden .

Jag skapade en tråd här om vår bodelsdörr , fick då kontakt med Bo en mycket trevlig medlem som har förklarat hur han löste samma problem med sin bodelsdörr . Därför hoppas jag att vi slipper ha kontakt med dessa återförsäljare som bevisligen bara är intresserade av att tjäna pengar .

Ps. Jag personligen tror att man tjänar mer pengar på en god renommé .
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ta kontakt med Jönköping ,meddela att du kommer lämna bilen för reparation hos en annan återförsäljare,räkningen skickas till Jönköping.
Jag har upplevt samma sak som du har, med ett annat märke,löste det enkelt på det sätt jag beskrivit.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ta kontakt med Jönköping ,meddela att du kommer lämna bilen för reparation hos en annan återförsäljare,räkningen skickas till Jönköping.
Jag har upplevt samma sak som du har, med ett annat märke,löste det enkelt på det sätt jag beskrivit.

Se bara till att handlaren har godkänt det i förväg, skriftligen, det är inte tillåtet att beställa arbeten på andras bekostnad utan deras medgivande.
Man kan få nöjet att betala fakturan själv!
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Man kan inte ingå ett avtal med ett företag o när jobbet är gjort säga att någon annan ska betala.För att få ut bilen då får man nog betala själv först o sedan försöka få pengar från den man ville skulle betala.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Se bara till att handlaren har godkänt det i förväg, skriftligen, det är inte tillåtet att beställa arbeten på andras bekostnad utan deras medgivande.
Man kan få nöjet att betala fakturan själv!
Jag löste detta mycket enkelt,ringde försäljaren som sålt bilen, fick direkt ok att lösa detta dom stod för kostnaden.
Att skicka räkningen utan att gjort upp detta i förväg är inte att rekommendera.
Jag har haft två garantiärenden på två olika fabrikat,båda löstes hos återförsäljare men inte den som sålt bilen,men som TS beskriver finns det inget intresse från någon som inte sålt bilen,det fungerar inte som en personbil som du kan lämna på vilken märkesverkstad som helst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag löste detta mycket enkelt,ringde försäljaren som sålt bilen, fick direkt ok att lösa detta dom stod för kostnaden.
Att skicka räkningen utan att gjort upp detta i förväg är inte att rekommendera.
Jag har haft två garantiärenden på två olika fabrikat,båda löstes hos återförsäljare men inte den som sålt bilen,men som TS beskriver finns det inget intresse från någon som inte sålt bilen,det fungerar inte som en personbil som du kan lämna på vilken märkesverkstad som helst.

Om det är större kostnader skulle jag aldrig nöja mej med ett muntligt avtal.
 
Toppen