• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åskskydd solcellsregulator

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har bränt 2 st LTC 20 amp mppt regulatorer på kort tid pga av åska. Står i manualen att den bör åskskyddad.
Frågan är bara hur? Har haft elen inkopplad bägge gångerna, inga andra problem.
Hur fixa detta?
Ha de
Glädjen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns "åskskydd" att köpa som du kan koppla in.... Nu är det många år sedan jag läste om dem.... Men det är typ en diod som man sätter på varje fas.... Hör med en elektriker de måste ju känna till dem.... Lycka till
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Apropå överspänningsskydd:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är inte alltid en förlängningssladd med överspänningsskydd klarar av åska. Beroende på var blixtnedslaget sker, så kan strömmarna bli betydligt högre än vad enklare överspänningsskydd klarar av. Ett riktigt blixtskydd har en ordentligt grov skyddsjordledare ner i backen för att leda bort strömmen. Har de dessutom utsatts för ett blixtnedslag så behöver de normalt sett bytas ut och har indikeringar för att tala om ifall de fortfarande fungerar eller ej.

Överspänningsskydd i förlängningssladdar klarar, om de är bra, de transienter som kan uppstå vid t.ex. start av stora motorer och svetsaggregat.

MVH
Hans
 
Toppen